Deng4r lima suara sepanjang hari, Janna Nick ded4h ada sebab suka cakap kuat-kuat – “Pes4kit ment4l ni 0tak mereka sang4t bising”

BERDEPAN mas4lah ment4l atau b1p0lar d1s0rder bukan sesuatu yang mudah untuk ditangani, pelakon Janna Nick yang mengalami penyak1t berkenaan mended4hkan fikiran dan hatinya sentiasa tidak sehaluan.

Janna atau nama sebenarnya Nurul Jannah Muner, 26, berkata, sikap riang dan gembira yang ditunjukkan bukanlah gambaran tetap tentang sikap sebenarnya.

“Ketahuilah pesak1t ment4l ni otak mereka ‘sangat b1sing’ sebab itu saya bercakap kuat. Kadang-kadang bukan sebab saya happy g0 lucky atau l4ntang.

“Tapi hati dan otak tak sehaluan. Hati rasa lain, otak cakap lain,” ujarnya.

JANNAAA

Perk0ngsian Janna Nick di Instast0ry miliknya.

Selain perlu sentiasa bersikap p0sit1f, dia masih berg4ntung kepada pengambilan ub4t untuk memastikan keadaannya dalam keadaan tenang dan baik.

Bercerita lanjut Janna berkata, dia berhadapan situasi sering mendengar suara dan b1sikan yang meng4nggu ketenangannya.

“Bayangkan duduk sendirian di tengah keramaian, pesak1t ment4l kena berl4wan dengan suara-suara dalam kepala sendiri.

“Bukan satu suara tapi empat hingga lima suara sepanjang hari. Hanya tidur menjadi waktu yang paling sunyi dan paling tenang sebab tu kadang-kadang ub4t-ub4tan sangat membantu,” ujarnya lagi.

Pada 22 April lalu, Janna mended4hkan dia mengalami mas4lah g4ngguan bip0lar (bip0lar dis0rder) selain meng4ku pernah membuat cub4an bunvh diri ketika berusia 14 dan 15 tahun.

JANN5

Janna masih berg4ntung dengan pengambilan ub4t untuk memastikan kes1hatan ment4lnya baik.

Sementara itu, Janna mended4hkan penyak1tnya menjadi semakin tervk dan mempeng4ruhi kes1hatannya ketika melak0nkan watak seorang pesak1t ment4l dalam drama bersiri M1ster1 M0na.

“This character tr1gg3red my b1p0lar, ia menjadi bertambah tervk apabila saya melak0nkan watak Mona.

“Setiap hari balik sh00ting saya jadi lesv, otak saya pen4t. Saya tak nak jumpa orang dan tak nak bersiap.

“Tiada secalit makeup dan rambut pun macam mana bangun tidur macam tu la saya pergi s3t,” ujarnya.

Sumber : mStar

Leave a Comment