Sedar d0mpet hilang ketika kuar4ntin, 2 hari sel0ngkar rumah… gad1s diberi petunjuk selepas 30 minit baca d0a – “Macam tergerak hati nak berpaling muka”

Pencarian beg duit itu menemui jalan buntu sehinggalah dia teringat akan kisah keajaiban doa yang pernah dibacanya

PASTI ada dalam kalangan kita yang pernah berdepan dengan kejadian h1lang barang.

Lebih p1lu, ada yang terp4ksa reda apabila barang yang hilang tidak ditemui buat selama-lamanya.

Namun, lain pula kisahnya mengenai gadis ini apabila pencarian beg du1t selama berhari-hari berakhir dengan ku4sa sep0t0ng doa yang dibacanya.

Menurut Ezafazliana Mohd Zainuddin Bolek, 25, kehilangan d0mpet yang mengandungi maklumat penting itu berlaku ketika dia menjalani kuar4ntin kendiri di kediamannya pada September lalu.

“Ibu bapa saya p0sit1f c0vld-19. Mereka berada di pusat kuar4ntin manakala saya kuar4ntin di rumah. Masa tu memang tak keluar ke mana-mana, saya hanya di rumah saja.

fazliana1

Doa yang dibaca Fazliana ketika d0mpetnya hilang baru-baru ini. (Foto: Darussyifa)

“Sepanjang tempoh dua minggu di rumah, saya pun t4k pernah cari purse kerana tak terfikir untuk keluar pun. Namun, saya sedar ia hilang ketika tempoh kuar4ntin dah nak t4mat.

“Pada waktu itu, saya baru teringat. Tak nampak purse tu di mana. Saya cari tapi tak jumpa-jumpa. Saya yakin, saya letak dalam bilik saja,” imbasnya kepada mStar.

Mesra disapa Fazliana, katanya, pr0ses pencarian itu berlanjutan sehingga dua hari yang mana dia terp4ksa menyel0ngkar setiap sudut di dalam rumahnya.

Namun, pencarian itu menemui jalan bvntu sehinggalah dia teringat akan kisah keaja1ban doa yang pernah dibacanya menerusi Twitter, suatu masa lalu.

“Dalam purse tu ada kad pengenalan, kad b4nk dan semua benda penting. Saya memang cari sehari dua macam tu, cari seluruh sudut, bawah katil, bawah almari tapi tak jumpa.

“Rasa macam nak pvtus asa. Saya dah siap G00gle, berapa bay4ran untuk buat semula kad yang h1lang. Kemudian saya teringat, ada seseorang pernah berk0ngsi mengenai doa barang h1lang di Twitter.

“Saya terus G0ogle, kemudian saya baca dengan niat harapan barang saya juga dapat dijumpai. Selepas itu, saya bertenang dan fikir p0sitif saja.

“Dalam 30 minit selepas saya baca, saya yang berada di atas katil macam tergerak hati nak berpaling muka ke arah belakang. Terus saya nampak purse itu di belakang sebuah rak kecil.

“Saya rasa mind bl0wn sebab dah cari di tempat itu sebelum ini, tapi tak jumpa. Tak tahulah sekiranya mata saya tertutup tapi saya yakin saya tak nampak,” ujarnya yang menetap di Samarahan, Sarawak.

553 (3)

Imbas Fazliana, kejadian itu berlaku ketika dia menjalani kuar4ntin di rumah. (Gambar Hiasan).

Bersyukur dengan penemuan itu, Fazliana yang juga graduan Pengurusan Pusat Sumber dari Universiti Teknologi Mara (UiTM) turut berkongsi kisah tersebut menerusi Twitter sehingga ia menerima lebih 5,000 ulang kicau (Retweet).

Ujarnya, ramai netizen turut berk0ngsi kisah kehilangan barang masing-masing menerusi ruangan b4las tweet berkenaan.

Namun paling penting katanya, dia berharap perkongsian kisah itu dapat memberi manfaat kepada insan senasib dengannya di luar sana.

“Saya t4k sangka tweet itu v1ral. Saya berkongsi kisah itu sejurus dompet dijumpai sebab saya bersyukur sangat.

“Tak sangka, ramai juga yang lalui hal sama. Saya harap dengan perkongsian doa ini, ia dapat memberi manfaat kepada orang lain juga.

“Cuma selepas ini saya kena lebih berhati-hati. Bila jadi macam ni, sus4h kalau d0kumen penting seperti les3n g4gal dijumpai,” ujarnya lagi.

Sumber : mStar

Leave a Comment