T4k sangka Dlm diam Hanani pinang Sarah. Aku pula dit4mpar ibu. Lps 3 bln, baru aku tau perasaan sbenar Hanani

Perk0ngsian seorang lelaki yang ber1steri dua ni mendapat pelbagai reaks1 dari warganet selepas mmbaca lu4hannya. Prkenalan dengan b1ni kedua bermula di sebuah psaraya. Isterinya masuk meminang dlm senyap.

Namun selepas 3 bulan berp0l1g4mi, semuanya berubah. Ikuti lu4hannya dibawah.

Catatan Suami Ber1steri Dua.

Assalamualaikum WBT. Jangan tr1gg3red dulu dengan tajuk yang diberikan. N1atku baik hanya untuk share pengalaman sepanjang aku ber1steri dua. Bermula dengan niat yang baik tetapi akhirnya kuc4r kac1r seluruh keluarga aku.

MADU… wanita mana yang tak all3rg1c dengan perkataan ini. Sebaik mana pun wanita, pasti tergur1s jua hanya dengar perkataan ini. Aku dan isteri pertama, Hanani, sudah 10 tahun berkahwin.

Dikurniakan sepasang cahaya mata yang cerdik, hidup aku cukup teratur dan semua adalah berkat kerajinan Hanani mengurus rumahtangga. Aku, dari hanya seorang kerani biasa, menyambung pelajaran hingga peringkat Master, hinggalah aku mempunyai syar1kat sendiri.

Hanya Hanani menjadi kekuatan aku disaat j4tuh bangun aku sebagai seorang lelaki, suami dan ayah. Apabila menjadi seorang Pengarah Urusan, memang aku terp4ksa mengh4dapi pelbagai keren4h client dan staff.

Kadang, aku terlalu str3ss, pasti aku kmbali kerumah berjumpa Hanani untuk aku lu4hkan segalanya. Anak-anak cukup rapat denganku. Kami sentiasa bersama diwaktu hujung minggu walaupun hanya berada dirumah dan tidak kemana-mana.

Anak-anak tidak pernah mengajak aku kemana-mana. Mereka cukup faham kesibukkan aku dan aku perlu banyak berehat apabila hari cuti. Begitu bagusnya Hanani mengajar anak-anak untuk tidak meminta-minta, tapi pandai bersyukur dengan apa yang ada.

Kami sentiasa berjemaah bersama-sama. Hidup penuh dengan aman damai.

Bertemu Sarah di pasaraya.

Aku bertemu dengan Sarah di sebuah pasaraya. Kali pertama aku melihatnya, aku dapat agak dia dilanda mas4lah. Entah kenapa aku berani menegurnya dari situlah kami mula menjadi rakan whatapps dan hampir setiap hari dia meng4du mas4lah di tempat kerja dan di rumah.

Sarah seorang b4lu dan mempunyai anak seorang. Aku menjemputnya untuk bekerja denganku kerana at least aku dapat menjaga kebaj1kan diri dan anaknya disamping terh1ndar dari ‘g4ngguan nak4l’ ditempat kerja lamanya.

Niatku pada mulanya amat baik. Aku cerita segalanya kepada Hanani. Dan aku melihat sikit r1ak wajahnya bertukar. Pada mulanya aku tidak ada niat pun mengambil Sarah sebagai isteri kedua. L1llahitaala, aku hanya ingin menolong lagi-lagi aku melihat anaknya yang kurang kas1h sayang bapa.

Mulai perasan kela1nan aku.

3 bulan selepas itu, Hanani mula bersuara. Dia dapat rasakan aku amat berla1nan setelah bertemu Sarah, aku kerap balik lambat dan jarang sekali berbu4l dengannya seperti selalu.

Anak-anak semakin berdiam diri dan jarang berjenaka denganku. Aku mula tersed4r, ya. Aku banyak melu4hkan segala mas4lah kepada Sarah, kerana dia ada disampingku di pejabat.

Anak-anak semakin jarak denganaku rupanya mereka kerap melihat ibunya menang1s kerana perubahanku. Allah! aku cukup terk1laf dan aku mem0hon maaf kepadanya.Aku berjanji akan berubah sehinggalah Hanani mengatakan dia berniat untuk meminang Sarah.

Aku terkejvt dan cuba untuk memvjuknya. Hanani mengatakan yang aku tidak usah men1pu diri sendiri. Yang hatiku sudah terbel4h dua. Aku terdiam seribu bahasa. Waktu itulah menjadi kekes4lan dihatiku sehingga sekarang.

Patutnya, aku terus menaf1kan perasaanku kepada Sarah. Aku tidak patut berdiam kerana itu akan menambahkan luk4 dihati Hanani.

Dalam diam, Hanani masuk meminang Sarah.

Hanani tetap dengan pendiriannya tidak mahu aku terus bergelum4ng dengan d0sa sekiranya aku tidak menikahi Sarah. Dia secara diam bertemu dengan ibu Sarah dan menyatakan hasrat untuk meminang.

Serta merta ibunya dan Sarah bersetuju tanpa bertanya pendapat aku. Sekali lagi kes1lapan aku kerana aku terus berdiam dan mengikut apa yang Hanani lakukan. Patutnya sebagai lelaki, aku perlu berteg4s untuk keluar dari k0nfl1k ini.

Seluruh keluargaku terkejvt dengan keputusan Hanani. Ibuku sendiri men4mpar aku kerana berlaku cur4ng. Aku masih ditahap kel1ru dan terus berdiam. Aku mengatakan, Hanani yang membuat keputusan, dan aku ikut sahaja.

Maka, berkahwinlah aku kali kedua bersama Sarah. Aku ingatkan, kerana ini adalah kes4nggupan Hanani, dia tidak akan bersed1h. Tapi sebenarnya aku s4lah. Cukup sus4h untuk mengetahui dan memahami isi hat1 wanita.

Selepas 3 bulan, semuanya berubah

Rupanya selama 3 bulan aku berkahwin lagi, tahap kes1hatan Hanani semakin menyvsut.

H1lang segala kegembiraan didalam rumah kami, anak-anak 1barat meny4lahkanku dengan apa yang jadi.

Aku menjadi str3ss, aku m4rahkan Hanani, kenapa dia pergi meminang Sarah sekiranya dia tidak redha? Kenapa dia yang mem4ksa aku untuk membuat keputusan sekiranya hat1nya sak1t??

Perkahwinan bukannya permainan. Nasi sudah menjadi bubur. Patutnya dia perlu lu4h isi hatinya yang sebenar.

Hanani mula menyal4hkanku.

Kami lelaki, tidak pandai untuk membaca seluruh isi hat1, mengapa para wanita cukup pay4h untuk berterus terang? Hanani menyal4hkan aku dan buat kali pertama dia men1nggi suara dan bercakap k4sar. Mem4ki h4mun Sarah sebagai wanita jal4ng.

Aku tidak menyal4hkan Sarah dalam hal ni. Patutnya Hanani tidak tergesa-gesa untuk meminangnya dahulu. Ya, aku bahagia dengan Sarah, dan aku sayangkan Hanani dan anak-anak. Sarah juga mengatakan dia tidak ada niat untuk mengg0daku.

Kami rapat hanya sebagai abang dan adik sahaja dahulu. Sekiranya aku ingin membuat j4hat, aku tidak menceritakan kepada Hanani mengenai Sarah. Sarah juga mengatakan dia melihat Hanani begitu ikhlas menerimanya, sebab itulah dia menerima pinangan tersebut.

Sekiranya dia tahu Hanani tidak ikhlas, dia tidak sesekali menerima untuk menjadi sebahagian dari keluarga kami.

Tvntut Hanani kembali taat.

Sekarang, aku mem0hon Hanani untuk kembali taat. Tiada sebab untuknya untuk derh4ka kepadaku. Aku memberi segalanya dengan adil dan saksama. Itupun Sarah menyuruhku untuk brada dirumah Hanani 2 minggu dan dirumahnya hanya 1 minggu.

Tetapi aku sendiri berasa sudah tiada erti berada disamping Hanani sekiranya dia asyik derh4ka, anak-anak dihas0t membenc1ku dan segalanya tidak seperti dulu.

Aku memberitahu Hanani, h4k suami adalah memberi keadilan. Dia yang mulakan semua ini, dan aku terp4ksa menjadi nakh0da yang adil. Sekiranya aku tidak meng4mpuninya, tiada bau syurrga yang dia akan merasai. Aku harap Hanani membaca kisah ini dan mencari ikt1bar.

Sesungguhnya abang sayang kepadamu Hanani. Anggaplah kehad1ran Sarah sebagai adikmu. Sarah banyak berk0rban untuk memberimu kelebihan sebagai isteri pertama. Hanani diberikan rumah mew4h lengkap segalanya. Aku memberikan tuk4ng masak dan dr1ver siap dengan kereta mew4h.

Hanani hanya duduk dirumah tanpa perlu bekerja lagi. Itu ganjaran untuknya kerana bersama denganaku sus4h dan senang. Sarah pula hanya aku bel1kan apartment biasa, itupun cadangan darinya yang tidak mahu rumah besar.

Dia menolak utkku membel1 kereta kerana dia mampu untuk membel1 sendiri. Sarah masih bekerja denganaku sebagai pekerja biasa.

Sarah bersedia untuk dicerra1kan.

Dia juga mengatakan kesediaan untuk dicera1kan sekiranya k0nfl1k ini semakin meneb4l. Sebab itulah Sarah tidak mahu behent1 kerja.

Aku juga sayangkan anak t1riku, aku ingin mendidiknya menjadi seorang anak yang baik. Hubvngan Sarah dengan ibuku juga sudah baik dan mereka ker4p bersama sekiranya ibuku mel4wat kami disini.

Aku tau Para W4nita tetap akn menyal4hkanaku didalam hal ini. Kerana w0man always right. Memang takkan menang sekiranya bercakap mengenai s0al ini. Tetapi ingin aku katakan, berterus teranglah kepada suami dan lu4hkan segala isi hat1 sekiranya anda tidak mampu untuk menerima m4du.

Jangan bel4gak seperti her0, pergi meminang anak orang lain untuk tonjolkan anda seorang wanita yang kuat.

Akan terus menjadi suami yang adil.

Aku yang sudah ada dua isteri, akan terus tabah menjadi seorang suami yang adil. Apa orang nak kata itu terserah.

Ada sebab mengapa wanita tidak diberi ku4sa n1kah cera1 oleh Allah SWT. Kepada para lelaki, kalau anda tidak mampu, cekalkan hati untuk tidak mengzal1mi para isteri. Aku sudah tidak dapat kebahagiaan seperti dahulu walaupun aku mampu segalanya.

T1dak ada anak yang akan bahagia dengan keadaan seperti ini. Fikir sedalamnya sebelum terjvn ke dunia aku.

Ikhlas, Lu4han si suami mendapat reaks1 pelbagai dari pembaca. Lihat apa kata mereka.

Syaidatina Hekmah – Mujur anak ke 2 aku lahir baru ni aku tak jadi letak name Haris, risau letak jadi bendvl mcm confess0r. Patut nye waktu b1ni nak minang tu, kalau tak nak tu deny lah.

Pastu meleret nak sal4h kan Hanani. Orang lelaki ni m4khluk mudah, kalau dia nak dia cakap nak. Klu tak nak dia tak nak. Dah ko diam. Memang ko berbel4h bahagi lah time tu. Cakap tak nak kang melepas, cakap nak kang luk4 kan hati b1ni.

Siap boleh tertar1k jumpa kat pasar. Tu name nye gal1 kubvr sendiri.

Mashitah Mashee – Bang, kep4la saya terus mgr41ne bila baca c0nfess1on abang ni. Kalau dah berembun baru balik dari kerja sebab luangkn masa dengan p0mpuan lain.

Acane b1ni nak husnuz0n. Entah laa bang, bang yang jer4t diri. Lelaki tu pemimpin bang. Ada h4k untuk bersuara kalau apa yang di suruh buat bukan kehendak dia.

Ni diam aje, nak ler tu. Tapi tak nak ng4ku. Dah kak hanani tu naik antuuu baru bang nak gel4bah. Then salahkn b1ni. Adududu bang, nanti bang pi supermarket jumpa p0mpuan lain dalam m4salah, buat lah gitu lagi ye bang. Sampai ckup 4.

Lepas tu sal4hkn bini2 yang pergi pinang tu. Maaf bang…mas agak menggeleg4k jugekk sebab bang buat kptusan xguna 0tak.

Saya pandang tinggi seorg lelaki sebab Allah kurniakn mereka akal fikiran yang baik sesuai untuk jadi pemimpin. Tapi abang kalau datang bab nak pa4sang lain terus kena di pimpin. Adududu maaf yee bang.

Nama sama dengan anak mas yang bongsu. Harap anak mas jangan laa sak1ti hati b1ni macam apa yang abang buat ni. Huhuhu aamiinn.

Joe Labu – Benda dah jadi, nak menyes4l pun tak guna. Secara rasmi tuan dah berp0l1gmi so jalankanlah tangungjawab sebaiknya. Jgn r0sakkan nama p0l1gam1. Tentang isteri tuan Hanani tu, dia tengah m4rah… Slow2 pvjuk… Memg la dia setuju tuan kawin lain tapi hati dia hanc0r.

Jangan m4rah isteri tuan, biar dia nak kata apa pun. Dia setia dengan tuan dari tuan cuma seorang kerani smpai berjaya sekarang. Tentu la dia m4rah bila dikh14nnati. Nasihat saya pujuk.

Tunjuk kasih sayang macam dulu bahkan lebih lagi… Jangan cerra1kan dia, jangan tud0h dia isteri derrh4ka. Per4ngai dia berubah disebabkan tuan sendiri. Jadi suami yang boleh bimbing kedua2… Jumpa alim ulama tanya pndapat mereka apa perlu tuan buat.

Ikut saranan mereka. P0lig4mi ni bila ikut lndasan IsIam insyaallah elok pngakhirannya. Saya doakan tuan dan isteri2 bahagia sehingga ke akhir hayat.

Banyakkan bersabar dalam mengharungi hidup p0lig4mi.

Wan Nurul Izzati – Eh kau kan ketua keluarga macam mana boleh kata kena p4ksa dengan b1ni suruh kawen lagi? Siap mak kau bgi pen4mpar sed4s kau diam jugak. Mmg hanani tu trburu2 sebab dia tera4a hati, dia rasa kau dah tak sayang dia saja, dah terbahagi dengan perempuan lain.

Walaupun sak1t hati at the same time dia pun sayang lagi kat kau. Tu yang dia suruh kau kawen. Yang kau pun kalau betul2 taknak kawen 2 buat la cara taknak, pastu sekarang nak cakap hanani derrh4ka pulak. Dia jadi macam tu sebab kau yang tak kuat.

Had4p je la bro. Aku mula2 baca rasa macam nak memahami je dilem4 kau tapi bila keluar perkataan ‘derrh4ka’ tu c4ncel teruih. Ha kan dah keluor k0men ala K RT.

– Haris (Bukan nama sebenar) via iiumc

Buat para suami, ingatlah : “Di p4dang mas4yaar nanti, akan ada satu golongan yang berjalan dengan temp4ng. S3nget sebelah. Siapakah golongan itu?

Itulah lelaki yang berp0lig4mi tetapi tidak adil dan tidak bertangunggjawab. Mengan1aya isteri2 dan anak2”.

Sumber : Seleksimedia

Leave a Comment