“Pes4kit umur 12 tahun nak terber4nak” – Menyed1hkan! D0kt0r akui ‘tetap terkejvt’ walau dah banyak kali ‘handle’ k3s r0g0l st4tuari

MENYED1HKAN!

Hanya itu yang mampu diungkapkan seorang d0kt0r apabila dia menerima pesak1t seawal usia 12 tahun dalam pr0ses melahirkan bay1.

Bercakap kepada mStar Dr Najdah Othman yang pernah bertug4s di Jabatan Kecem4san H0spital Sultanah Aminah, Johor Bahru, Johor berkata, k3s r0g0l atau hubvngan s3ksu4l secara sukarela dengan atau antara k4nak-k4nak bawah 18 tahun merupakan antara k3s-k3s yang sering mereka ditemui.

“Sebagai seorang yang ber4gama Islam tak dinaf1kan saya sed1h bila dapat k3s-k3s macam ni, kadang-kadang rasa terkejvt pun ada kalau k3s advanced, maksudnya hubvngan itu berlaku atas dasar suka sama suka, mereka ini dided4hkan terl4mpau awal mungkin dari kecil mereka dah exp0se tengok vide0 p0rn0 atau belajar daripada adik-beradik dan kawan-kawan.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by mStar (@mstaronlineofficial)

“Walaupun kerap jumpa (k3s r0g0l st4tu4ri) tetap akan akan ada rasa terkejvt,” jelasnya yang kini bertug4s sebagai d0kt0r perub4tan di un1t kecem4san, di sebuah h0spital sw4sta di Johor Bahru.

T4ngkap layar video Dr Najdah yang dik0ngsikan di laman TikT0knya.

Menurut Dr Najdah, sama ada kanak-kanak itu meng4ndung atau tidak, masyarakat perlu sedar bahawa k3s tersebut akan tetap dis1asat sebagai k3s r0g0l memandangkan ia melibatkan k4nak-k4nak bawah umur.

“Ada yang meng4ndung, ada yang tak tapi ch4rge tetap sama bawah st4tut0ry r4pe cuma nak sab1tkan kes4lahan itu terg4ntung kepada s1as4tan dan bukt1 k3s.

“Tapi saya nak mereka di lu4r tu tahu yang hubvngan s3ks dengan kan4k-kan4k bawah umur ni ada hukvmannya tak kira mereka melakukannya secara suka sama suka, biar mereka fikir banyak kali sebelum terlibat tak kira lelaki mahupun perempuan,” katanya.

Menurut Dr Najdah masyarakat perlu sedar bahawa melakukan hubvngan s3ksu4l dengan kan4k-kan4k bawah umur sama ada dengan kerel4an atau tidak akan tetap dikira r0g0l.

Selain itu, Dr Najdah juga terp4ksa berdepan dengan k3s-k3s r0g0l, dan antara m4ngsa yang paling muda termasuklah seorang kan4k-kan4k berusia enam tahun yang dir0g0l abangnya yang berusia 13 tahun.

“Untuk k3s yang suka sama suka ni kita cuma boleh bagi nasihat supaya mereka tak ulang semula dan ambil iktibar sebab kalau nak m4rah pun dah tak guna nanti mereka member0ntak.

“Tapi bagi k3s yang betul-betul m4ngsa r0g0l memang simpati sangat, mereka mungkin mengalami tr4uma dan kesuk4ran untuk lupakan kejadian tersebut,” katanya.

Bagi Dr Najdah, sukarela atau dip4ksa, k4nak-k4nak bawah umur yang terlibat dengan aktiviti s3ksu4l tetap dilihatnya sebagai ‘m4ngsa’.

“Bagi saya k3s bawah umur semuanya tetap m4ngsa keadaan sebab kebanyakan mereka ada yang memang n4ive tak tahu benda tu sal4h dan boleh meng4kibatkan mereka meng4ndung.

“Ada juga yang menjadi m4ngsa gr00ming, atau disebabkan des4kan dan permintaan teman lelaki ada juga yang kurang upaya, lemb4m ada yang diperlakukan oleh abang sendiri,” jelasnya.

Justeru, Dr Najdah berkata, anak-anak seharusnya dided4hkan dengan pendidikan s3ksu4l sejak awal lagi supaya mereka peka dan lebih berhati-hati.

“Anak-anak kena tahu bahagian tubvh yang mana boleh disentvh, apa yang tidak boleh disentvh dan tak boleh dilihat oleh sesiapa pun, dan apa kesan daripada perlakuan mereka.

“Bagaimana nak bezakan sentvhan kasih atau gr00ming daripada orang yang dikenali.

“Ibu bapa juga perlu memantau penggunaan telefon bimbit serta pergerakan anak-anak,” katanya.

Meng4ndung di usia muda ada banyak risik0nya.

Menjelaskan kesan apabila an4k-an4k bawah umur h4mil, Dr Najdah berkata, saiz pelv1s yang masih kecil boleh menimbulkan kesuk4ran semasa pr0ses kelah1ran serta risik0 k0mpl1kasi kelah1ran yang tinggi.

“Apabila meng4ndung keadaan fizikal wanita itu akan berubah, dan kalau kanak-kanak itu tubvhnya kecil, ia boleh beri kesan kepada k4ndungan dan pr0ses kelahiran.

“Bagaimanapun rujvk p4kar untuk menilai keadaan pes4kit secara keseluruhan, seandainya k4ndungan itu boleh beri kesan psik0logi jangka panjang atau menganc4m ny4wa ibu, mereka akan dinasihatkan untuk menggvgurkan k4ndungan.

“Dari segi em0si pula bayangkan di usia muda sudah perlu jaga anak yang mereka t4k rela, terp4ksa p1kul tanggungjawab sebagai ibu tungg4l jadi bagaimana mereka mahu sara anak tanpa kew4ngan dan sebagainya.” jelas Dr Najdah juga merupakan salah seorang penasihat rumah perlindungan w4nita meng4ndung tanpa suami, B4itus S0lehah.

Sumber : mStar

Leave a Comment