Bor0ng nasi lemak niat n4k bantu peniaga, tapi terp4ksa bu4ng semua! Pelanggan aj4r cara betul guna daun pisang untuk bungkvs makanan

NIATNYA hanyalah untuk memb4ntu peniaga lain, namun akhirnya h4mpa apabila melihat kesemua enam bungkus nasi lemak yang dibel1nya tercem4r dengan benda as1ng.

“Tengok dan nilai sendiri,” tulisnya, disertakan dengan vide0 menunjukkan nasi lemak yang dibungkvs dengan daun pisang yang dicem4ri kesan ‘debu berwarna putih’.

Bercakap kepada mStar, wanita berkenaan yang hanya ingin dikenali sebagai Puteh, 49, berkata, dia sama sekali tidak berniat untuk memburvkkan pen1aga nasi lemak yang pernah v1ral itu sebaliknya berharap agar perkongsiannya dapat dijadikan tauladan buat peniaga-peniaga lain.

“Akak bel1 enam bungkvs sebab nak habiskan sebab tak sampai hati biarkan dua ‘ketul’ je dekat situ jadi akak borong la tapi bila balik tengok semua t4k boleh makan, ada kesan putih-putih tu.

“Orang yang k0men kat video akak kata bek4s ulat daun pisang, mungkin betul sebab masa akak kecil dulu bila buka gulungan daun memang ada, macam rumah ul4t gitu.

“Akak t4k cakap dekat pen1aga tu sebab t4kut dia kec1l hati, jadi akak p0st dekat TikT0k sebab nak bagi pen1aga lain berhati-hati dan titik beratkan juga kebers1han, j4ngan main ju4l untuk sahaja,” jelasnya.

Puteh menunjukkan debu putih dipercayai hasil daripada ul4t daun pisang.

Katanya dia terp4ksa membu4ng kesemua nasi lemak yang dibel1nya dari sebuah kedai.

Jelasnya, ada beberapa pr0ses yang perlu dilakukan demi memastikan daun pisang yang digunakan untuk membungkvs makanan benar-benar bersih.

“Biasa kalau orang kampung nak masak ada prosesnya bermula dari kita ambil di pokok sampailah nak guna untuk bungkvs atau alas makanan.

“Lepas cantas di pokok mereka akan basuh, lap, lepas tu layur atas ap1, kemudian lap lagi sekali dan barulah b4lut,” katanya.

Sumber : mStar

Leave a Comment