Sy0knya! Pak L0ng gigih buat ‘kereta api’ sambut 40 anak buah b4lik kampung, penduduk pun teruja – “Ada yang men4ngis tak nak turun”

RAMAI yang merancang perjalanan untuk pulang ke kampung selepas aktiviti merent4s negeri dibenarkan.

Bagi se0rang penduduk di Felda Pas0h di Jempol, Negeri Sembilan, dia juga teruja menyiapkan satu pr0jek untuk anak-anak saudaranya yang pulang bercuti di kampung.

Ibarat sebuah kereta api, lelaki itu memandu kenderaan pelbagai permukaan (A TV) yang menarik beberapa t0ng air yang dinaiki sekumpulan kanak-kanak.

Lelaki berkenaan, Sahran Siran berkata, ATV yang dibel1nya pada tahun lalu sebenarnya untuk kegunaannya melakukan kerja-kerja di ladang kelapa saw1t.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by mStar (@mstaronlineofficial)

Namun dia yang lebih dikenali sebagai Along Sahran memberitahu, kenderaan itu hanya digunakan beberapa kali berikutan ia t1dak sesuai dibawa ke ladang.

“Pada asalnya AT V untuk saya ambil buah, membaja dan mer4cun. Tapi jalan di ladang tidak rata, dengan berlubang-lubang menyuk4rkan perjalanan.

“Badan saya sampai sak1t-sak1t bawa ATV. Sudahnya ATV disimpan dalam garaj di rumah,” katanya yang berusia 47 tahun kepada mStar.

kereta api pak long 3

Pembikinan ‘kereta ap1’ menggunakan tong air.

Along Sahran berkata, dia mendapat inspirasi untuk menghasilkan ‘kereta ap1’ itu daripada seorang kenalan di kampung sebelah selain mahu memanfaatkan ATV daripada terbiar begitu sahaja.

“Simpan ATV lama-lama nak buat apa? Lagipun anak-anak saya ramai, belum lagi anak-anak buah. Sekarang pun dah boleh rent4s negeri, adik-beradik saya balik kampung.

“Lebih baik saya buat ala kereta api untuk anak-anak buah naik. Tujuh gerabak ditempah kh4s, diperbuat daripada tong air.

“Biasanya orang guna tong besi, tapi ia akan menyebabkan bunyi b1sing sepanjang perjalanan,” ujarnya yang mempunyai 9 anak dan lebih 40 anak saudara.

kereta api pak long 2

‘Kereta api’ ber0perasi pada waktu malam.

Menurut anak sulung daripada lapan beradik itu, kesemua gerabak mengambil masa lebih sebulan untuk disiapkan, di mana kapasiti kira-kira dua orang bagi setiap satu.

“Tujuh gerabak ni panjang dan cukup-cukup untuk dibawa ke jalan dengan lancar. Kalau tambah gerabak lagi nanti ‘makan’ jalan bila masuk atau keluar simpang.

“K0s setiap gerabak di4nggarkan RM700, menjadikan keseluruhan berjumlah RM4,900. Ia tidak termasuk ATV yang saya bel1 ketika itu pada h4rga RM5,300 sebuah,” katanya yang turut dipanggil Pak Long.

Along Sahran yang bekerja sendiri berkata, adik-beradik dan anak-anak saudaranya yang pulang ke kampung dari lu4r Negeri Sembilan seperti Kedah dan Selangor pada hujung minggu lalu, berpeluang merasai pengalaman menaiki ‘kereta api’.

“Bukan kanak-kanak saja, orang dewasa pun boleh menaiki kereta api ini, yang dibawa pusing-pusing satu kampung selama kira-kira 20 minit.

“Selepas anak-anak buah naik tren tu, saya buka peluang kepada cucu-cucu untuk menaikinya juga tapi kenakan bay4ran, RM3 untuk seorang,” katanya.

kereta api pak long 4

Kanak-kanak teruja menaiki ‘kereta api’.

Menurut Along Sahran, ‘kereta api’ tersebut boleh membawa maksimum 14 penumpang pada satu-satu masa dan kelajuan antara 30 hingga 40 kilometer sejam melalui kawasan kampung.

Baginya, idea kreatif itu ternyata berbal0i kerana ia memberi keser0nokan kepada anak-anak buah di kampung, malah mengujakan anak-anak serta cucu-cucu penduduk setempat.

“Ia bukan sahaja untuk kegunaan bersiar-siar dalam kawasan kampung, tapi kalau ada pr0gram seperti kenduri kahwin boleh juga digunakan untuk pengantin berarak.

“Paling ser0nok budak-budaklah. Ada yang menang1s tak nak turun, minta bawa pusing-pusing kampung lagi. Kalau naik dua kali, kena c4j dua kalilah,” ujarnya secara bersel0roh.

Sumber : mStar

Leave a Comment