Wanita bvntu fikir kesan guna air karat… tuala pink jadi c0klat, 4 kali cuci baru kembali ke warna asal – “Sekarang t4k nampak, dah tua baru dapat s4kit”

KAIN tuala berwarna pink berubah kepada c0klat pekat g4ra-g4ra air karat.

Vide0 tersebut dik0ngsikan se0rang wanita, Noraini Che Md Yasin, 30, mengenai mas4lah yang dialaminya dan penduduk setempat, did4kwa sejak puluhan tahun dulu.

Bercakap kepada mStar, Noraini berkata, kejadian tersebut dirak4mnya pada 25 September lalu sewaktu dia mencuci pakaian di rumah sewa yang dihuni oleh dia sekeluarga sekitar dua tahun lepas.

“Dekat rumah saya tak jadi hari-hari, ada hari-hari tertentu tapi kalau dekat area bandar macam dekat kedai makan saya bern1aga dulu memang hari-hari kena.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by mStar (@mstaronlineofficial)

“Empat kali saya cuci balik tuala-tuala tu, habis satu b0tol peluntur saya guna nak basuh balik kain yang kena air karat tu tapi tak h1lang juga.

“Bayangkan kalau tuala tu kita guna untuk lap muka, badan, pakaian kita semua macam mana kesan pada kul1t, sekarang tak nampak, esok dah tua baru dapat sak1t,” katanya, b1mbang.

Kesan k4rat pada tuala masih tidak h1lang setelah dibasuh berulang kali menggunakan peluntur.

Berk0ngsi pengalamannya sewaktu berniaga di sebuah kedai makanan dahulu, Noraini berkata, dia terp4ksa memb1arkan air dari paip mengalir terlebih dahulu sebelum menadah air untuk kegunaan memasak.

“Sebelum ni saya bern1aga dekat kedai makan di Machang, setiap pagi saya akan pergi masak dalam jam 4 pagi, memang air awalnya agak k0tor jadi saya terp4ksa bu4ng dulu untuk dapatkan air bersih untuk masak.

“Memang setiap hari awal pagi memang akan buka dulu air, lepas tu baru okay,” katanya.

Air paip di rumah sewa Noraini.

Jelasnya, walaupun menggunakan penapis di rumah, kualiti air yang dihasilkan masih tetap dir4gui.

“Memang dah lama kami alami mas4lah ni, kalau tengok dekat k0men pada video saya pun, saya sendiri t4k sangka ada tempat-tempat lain yang senasib.

“Ramai yang sy0rkan guna f1lter dekat luar rumah tapi bagi saya itu last 0ption, sebolehnya hal ini perlu diselesaikan p1hak bertanggungjawab sebab ini bukan i1u baru… dah bertahun.

“Saya dah guna f1lter pun sebab saya ada bela ikan, air memang nampak jernih tapi hakikatnya, air tetap t4k bersih, banyak ikan saya yang m4ti,” katanya yang berkongsi hobi membela ikan l4ga, Guppy dan Channa bersama suaminya.

Ikan yang m4ti dipercayai akibat air k0t0r sudah tidak terkira jumlahnya.

Dia juga berpandangan adalah t1dak adil untuk penduduk berterusan menga4lami nasib sebegitu memandangkan mereka juga memb4yar bagi mendapatkan serv1s air yang diterima.

“Memang boleh pakat nak guna filter tapi orang sus4h mampu ke? Dan adil ke mereka b4yar untuk dapat air macam ni?

“Saya harap sangat ada yang menyuarakan hal ini dan orang ramai akan buka mata supaya mas4lah ini dapat diselesaikan.

“Kami cuma nak air bersih je,” katanya.

Filter yang dipasang di rumah Noraini.

Menurut Noraini kebanyakan penduduk menggunakan air per1gi dan juga air bawah tanah.

“Sebelum ni saya duduk rumah keluarga dekat P0ndok Hidayah, kami guna air telaga sebab Air Kel4ntan (syar1kat air) tak ada dekat sana.

“Ni baru je merasa (guna air paip) tapi sebelum ni dengar je orang cakap air tak bersih,” katanya.

Sumber : mStar

Leave a Comment