Tak sabar tunggu N0vember, mak rent4s negeri jumpa an4k-an4k… tapi langsung t4k kenal si b0ngsu meny4mar kerja Lalam0ve – “Dah macam-macam hint saya bagi”

KEBENARAN rent4s negeri yang bermula pada 11 Oktober lalu disambut baik 0leh rakyat negara ini.

Sejak tarikh itu, ramai anak perantau mengambil peluang untuk kembali ke kampung bagi bertemu keluarga dan ibu bapa mereka.

Namun, lain pula ceritanya melibatkan warg4 emas ini apabila dia yang merent4s negeri untuk ke rumah anak-anaknya.

Arah Abdullah, 76, dari Merlimau, Melaka pada minggu lalu telah merent4s negeri dan menginap di kediaman salah seorang anaknya di Sepang, Selangor.

Dalam kunjungan selama seminggu itu, dia turut diberikan kejvtan oleh anak bongsunya, Reez, 33, yang meny4mar sebagai pekerja penghantaran ketika dia menziarahi warga em4s itu di rumah kakaknya pada Isnin lalu.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by mStar (@mstaronlineofficial)

“Kami adik-beradik rancang untuk pulang ke kampung pada N0vember depan. Tapi mak yang datang dahulu ke rumah kakak saya di Sepang. Dah seminggu dia di rumah kakak.

“Jadi pada Isnin, saya berkunjung ke rumah kakak menyamar sebagai ‘akak Lalam0ve’. Saya pakai baju kurung dan tudung yang dip1njamkan seorang kawan. Saya hanya berpakat dengan anak buah yang juga anak kepada kakak saya. Dia yang tukang rakam.

reez6

Foto keluarga besar Reez.

“Itu idea saya sendiri. Adik-beradik pun tak tahu. Saya bawa cream puff, mihun dan mee yang saya buat sendiri. Mak langsung t4k cam. Dah macam-macam hint saya bagi, dia tak kenal saya.

“Akhirnya, saya buka mask dan buka kaca mata, baru dia perasan. Dia memang terkejvt,” ujar Reez kepada mStar.

Menurut anak b0ngsu daripada sembilan beradik itu, dia turut sebak ketika membuat kejvtan tersebut kerana sudah lama tidak bersua muka dengan ibunya.

Jelas Reez yang menetap di Shah Alam, pertemuan itu juga menjadi pengub4t rindu selepas mereka g4gal meraikan Hari Raya Aidilfitri bersama pada Mei lalu.

“Kali terakhir kami jumpa pada Mac lalu. Sejujurnya saya rasa gembira dan seb4k. Saya sendiri pun rasa nak menang1s. Lama tak jumpa, selama ini buat vide0 call saja.

“Saya cuma nak hargai mak. Dia pun gembira saya bawa banyak benda untuknya. Bila ingat balik, dulu mak besarkan kami adik-beradik sendirian lepas ayah meningg4l dun1a.

reez4

Reez berkata, kejvtan itu merupakan ideanya sendiri.

“Macam-macam kerja mak buat demi anak-anak. Mak pernah cuci pinggan di kedai makan, memasak, buat part time pasang pelamin… saya pun pernah ikut, pernah rasa bagaimana sus4hnya mak cari duit. Sebab itu saya nak gembirakan dia,” ujar Reez yang bekerja di sebuah h0spital di Shah Alam.

Menurut Reez, pertemuan pada Isnin lalu bagaimanapun tidak lengkap tanpa kehadiran tiga lagi adik-beradiknya.

Namun katanya, kesemua mereka sembilan beradik akan bersatu di kediaman ibunya di Melaka dalam reunion yang dirancang pada bulan hadapan.

“Mak dah balik ke Melaka pada Selasa. Dah seminggu dia di sini. Mak tinggal bersama abang saya di kampung.

reez5

Reez kali terakhir bertemu ibunya pada Mac lalu.

“InsyaAllah, kami semua dah plan nak balik bulan depan. Nak jumpa semua sekali adik-beradik. Dah dua tahun kami tak beraya bersama,” ujarnya.

Dalam pada itu, Reez berkata dia menghasilkan video kejvtan itu untuk tatapan pada masa akan datang.

Ujarnya lagi, fasa ketika Per1ntah Kawalan Pergerakan (PK P) ternyata per1t apabila bukan dia sahaja, malah seluruh rakyat Malaysia tidak dibenarkan merent4s negeri untuk bertemu keluarga masing-masing.

“Vide0 itu sekadar kenangan selepas PK P, benda ni untuk kenangan selamanya. Kita pun tak sangka akan berada dalam temp0h P KP selama ini,” ujarnya lagi.

Sumber : mStar

Leave a Comment