Wanita k0ngsi pengalaman lebih sebulan hidup t4k ada air, kena kreatif… setiap hari mengangkut sampai awal pagi – “Masa tu setitis pun sangat bermakna”

BAYANGKAN betapa terseks4nya hidup apabila terp4ksa hidup tanpa air selama lebih sebulan!

Itulah nasib yang menimpa penduduk-penduduk di daerah Kuala Nerus, Terengganu pada awal Ogos lalu apabila paip utama bawah tanah di dasar Sungai Kuala Terengganu dikatakan pec4h.

Ketiadaan air untuk satu tempoh masa yang panjang ini mem4ksa penduduk untuk mengambil air dari kawasan lain atau dari lori air yang disediakan p1hak yang berkenaan.

Pelbagai cara digunakan malah ada yang sanggup angkut tangki ke tempat-tempat pemberian air.

Berk0ngsi videonya pengalamannya di laman TikT0k, Tuan Nurul asyikin, 27, berkata, dia dan suami pada mulanya menggunakan kolam renang anak mereka sebagai tempat tadahan air bersih.

Namun disebabkan kapasiti kolam tersebut yang agak kecil, mereka terp4ksa berulang alik sehingga tujuh kali dari rumah mereka di Gong Badak ke rumah ibunya di Kampung Durian Burung, Kuala Terengganu kerana pada mulanya lori b4ntuan air tidak disediakan.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by mStar (@mstaronlineofficial)

Katanya siri g4ngguan air yang pertama berlaku pada 2 hingga 13 Ogos lalu.

“Sepanjang tak ada air tu memang hari-hari angkut air, mula-mula guna kolam, memang jenuh bercinta nak tunggu air penuh sebab paip kecil.

“Saya akan ambil air dekat rumah mak dekat daerah Kuala Terengganu, kira dalam setengah jam juga nak sampai, kena bawa sl0w dalam 30km per jam je sebab t4kut air tump4h.

“Masa guna kolam satu trip dapat dalam 50 gelen air je, jadi kami kena buat dua trip pagi, dua trip petang dan tiga trip malam, memang sampai pukul 1-2 pagi baru s3ttle,” katanya.

Nurul dan suami pada mulanya menggunakan kolam mandi anak untuk men4han air.

Katanya, mereka akan memandu dengan berhati-hati untuk memastikan tumpahan air yang minima.

“Memang masa tu kita akan rasa setitis air pun sangat bermakna,” katanya.

Menurut Nurul g4ngguan bekalan air kali kedua berlaku pada awal September dan kali ini ia berlanjutan sehingga hampir sebulan!

Berbekalkan pengalaman mereka yang terdahulu, kali ini Nurul dan suaminya cuba menggunakan kaedah lain yang lebih kreatif, iaitu dengan meletakkan air di dalam kanvas di belakang Toyota Hilux milik mereka.

WhatsApp Image 2021-10-19 at 11.04.43 AM

Berhenti untuk menunaikan solat.

Katanya, selain mengambil air bagi kegunaan mereka tiga beranak, mereka juga memb4ntu jiran serta sanak saudara lain yang memerlukan.

“Bile tukar canvas tu lagi banyak air boleh muat dan boleh bagi ke rumah-rumah lain sebab kes1an ada yang orang tua meng4du sak1t pinggang, ada yang j4tuh pun ada.

“Masa siri g4ngguan air yang kedua ni kami ambil air dekat tempat lain, dekat kawasan drawbr1dge jadi tak la jauh sangat dalam 15 minit dah sampai

“Kemudian dalam seminggu hujung-hujung tu kami ambil air dari lori dekat Tapak Pasar malam Gong Badak, yang ni lagi dekat dalam 2km je dari rumah,” katanya.

FotoJet (25)

Mereka upgrade bek4s simpanan air mereka menggunakan canvas yang jauh lebih besar kapasitinya.

Pelbagai gel4gat masyarakat yang boleh dilihat sewaktu tempoh g4ngguan air tersebut berlaku.

Malah katanya ada juga yang menjalankan pern1agaan dengan menju4l air yang diambil.

FotoJet (27)

Berbaris menunggu giliran, ada yang membawa t4ngki air sebagai bek4s tad4han.

“Ada yang bawa tangk1 datang ambil air, ada yang penutup terbang atas jalan… lepas tu boleh tengok kereta jenis Hilux dengan lori bawa slow je memang semua orang tahu dia tengah bawa air.

“Suami akak bel1 pam jadi kami akan pam air ke tangki rumah orang lain yang memerlukan, memang pen4t g1la tapi berbal0i sebab boleh tolong ramai orang.

“Ada yang ju4l satu tr1p air RM25 atau RM40, tapi kami tak buat la, kami tolong je,” katanya.

Sumber : mStar

Leave a Comment