Selamba main ‘pian0 pameran’ di mall, jejaka ini terkejvt dapat ramai pen0nt0n… habiskan 3 lagu walau berdeb4r – “Saya buat sil4p, mereka tetap tunggu”

TIADA latar belakang pendidikan dalam bidang muzik namun bakat jejaka ini sebagai pemain pian0 tetap mencur1 perhatian ramai.

Terbaharu, vide0 memaparkan Muhammad Amirullah Mohd Zin, 23, yang bermain pian0 di sebuah pusat bel1-belah di ibu negara meraih sehingga 1.4 jut4 tontonan di TikT0k.

Bercerita kepada mStar, dia yang mesra disapa Amir mended4hkan video itu dirakam secara sp0ntan oleh rakannya ketika kunjungan mereka ke pameran seni pada Selasa lalu.

“Vide0 itu dirakam di MyTown. Ada disediakan public piano di situ. Semuanya berlaku secara sp0ntan. Kawan yang rakam video kerana saya ke sana dengannya, kebetulan ada pameran seni.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by mStar (@mstaronlineofficial)

“Kami masuk ke dalam, tiba-tiba nampak piano. Ketika saya mula bermain piano, tak ada orang pun di situ. Kemudian penonton mula datang secara tiba-tiba. Orang mula rakam saya. terus jadi gemvruh.

“Dalam perasaan gemvruh itu, saya juga ada melakukan sedikit kes1lapan ketika main piano. Tapi, mereka tetap tunggu saya habiskan lagu. Mereka apprec1ate dan masih sokong walaupun ada s1lap sikit. Dalam rasa t4kut, saya sempat main sampai tiga lagu,” ujarnya bersel0roh.

amir2

Amir merupakan pelajar bidang penyele3ggaraan pesawat.

Menurut Amir, tiga lagu yang dipersembahkan merupakan Happ1er dendangan Olivia Rodrigo, Reckless (Madison Beer) dan Perfect (Jamie Miller).

Tambah Amir, dia makin terh4ru apabila video itu tul4r di TikT0k sehingga dia menerima banyak k0men p0sitif daripada netizen.

“Saya terharu baca semua k0men. Saya pun tak jangka ia akan v1ral. Ramai yang minta untuk saya buat lagi video public piano macam hari tu.

“Ramai yang k0men p0sitif. Tapi yang negat1f pun ada. Mereka c0ndemn kata jari saya keras. Tapi saya tak ambil hati dan tak terkesan.

“Piano itu mempunyai key yang jenis berat, jadi d0uble effort saya ketika itu,” jelas Amir yang menetap di Cheras, Kuala Lumpur.

Dalam pada itu, Amir yang juga pelajar bidang penyelenggaraan pesawat mended4hkan dia mula belajar bermain alat muzik keyb0ard milik bapanya sejak tahun 2017.

amir4

Amir t4k sangka video dik0ngsinya meraih lebih sejut4 tontonan.

Ujar Amir, dia banyak mempelajari 1nstrumen itu secara sendiri dan tidak pernah mengikuti mana-mana kelas muzik sehingga ke hari ini.

“Saya bukannya main piano sejak kecil lagi. Saya cuma cuba-cuba main keyb0ard milik ayah dalam tahun 2017. Ayah ada ajar sikit-sikit.

“Tapi 80 peratus memang saya belajar sendiri. Kemudian ayah tengok saya ada pr0gress, ayah bel1kan saya piano.

“Selain TikT0k dan Instagram, saya juga ada buat saluran Y0uTube dan Sp0tify untuk kongsi vide0 main piano,” jelasnya.

amir3

Amir mula bermain keyb0ard bapanya sejak tahun 2017.

Biarpun tidak mempunyai latar belakang pendidikan muzik, Amir berkata dia sentiasa cuba memperbaiki kemahiran dan sentiasa bersyukur dengan sokongan yang diterima.

“Walaupun saya belajar sendiri dan tak ada latar belakang pendidikan muzik, ramai yang tetap beri sokongan. Saya cuma nak ucapkan terima kasih.

“Mereka selalu request lagu, terlalu banyak permintaan. Saya risau mereka kecil hat1 jika ia tak dipenuhi. Jadi saya akan cuba main lagu yang mendapat permintaan maj0riti.

“Saya suka main lagu sed1h, lagu slow. Lagu K0rea, lagu Indonesia pun ada. Alhamdulillah, followers saya pun 50 peratus dari Ind0nesia, 50 peratus dari Malaysia.

“Kepada sesiapa yang ada bakat muzik, teruskan minat dan jangan fikir mengenai kata-kata orang. Dulu ada orang pernah cakap kepada saya, kau main pian0 buat apa? bukannya reti pun… tapi saya tetap teruskan sehingga ke hari ini,” ujarnya lagi.

Sumber : mStar

Leave a Comment