Ingat pesan arw4h ayah, anak tungg4l tabah berniaga gerai tepi jalan sejak tingkatan 2… nasib baik C0D menjadi masa P KP – “Dapat duduk dengan mak pun rezeki”

KETIKA rakan sebaya meneruskan pengajian ke peringkat lebih tinggi, remaja berusia 18 tahun ini memilih untuk tinggal di kampung dan meneruskan perniagaan gerai milik Allahy4rham bapanya.

Menurut Muhd Mizal Aimal Azmi, dia percaya akan ketentuan rezeki dan menganggap setiap insan ada perjalanan tersendiri sebelum menuju ke puncak kejayaan.

“Saya ada tengok kawan-kawan sambung belajar. Tapi saya selesa duduk dengan mak dan berniaga gerai. Saya dah terbiasa begini. Saya dah tolong arw4h ayah berniaga sejak tingkatan dua.

“Pada saya, ia berg4ntung kepada rezeki masing-masing. Setiap orang dikurniakan rezeki tersendiri. Dapat duduk dengan mak pun satu rezeki,” ujarnya yang mesra disapa Mizal.

Bercerita kepada mStar, peniaga gerai minuman dan ayam goreng di Permatang Bendahari, Penaga, Pulau Pinang itu mended4hkan Allahy4rham bapanya, Azmi Mat Din, meningg4l dunia akibat kem4langan motosikal pada tahun 2019.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by mStar (@mstaronlineofficial)

Dia yang juga anak tungg4l kini meneruskan legasi perniagaan gerai itu disamping menjaga ibunya, Wan Noriza Wan Hamzah yang berusia 53 tahun.

“Dulu kami bertiga berniaga. Arw4h ayah, mak dan saya berniaga sekali. Selepas ayah men1ngg4l, mak berniaga pada waktu pagi, balik sekolah saya pula sambung berniaga. Pernah juga buat kerja sekolah di gerai.

mizal1

Mizal bersama ibunya.

“Sekarang mak dah t4k berniaga, dia berehat di rumah saja. Saya teruskan berniaga dengan seorang pemb4ntu sekarang.

“Ada banyak cabaran bern1aga di tepi jalan. Tapi kami teruskan demi sesuap nasi. Sewaktu Per1ntah Kawalan Pergerakan (PK P) tahun lepas, pern1agaan turut terjejas.

“Kemudian saya perkenalkan kh1dmat penghantaran (C0D). Alhamdulillah, semuanya OK sekarang. Biasalah bila bern1aga, ada naik turun,” ujarnya lagi.

Menurut Mizal, dia turut memegang kata-kata Allahy4rham bapanya yang mana ia menjadi sumber kekuatan untuk dia mengejar impian.

Kini, Mizal juga sedang dalam perancangan untuk membuka gerai kedua pada tahun depan dan turut memasang impian memiliki restoran suatu hari nanti.

mizal2

Gerai Mizal terletak di Permatang Bendahari, Penaga, Pulau Pinang.

“Banyak yang saya belajar dengan arw4h ayah. Dia banyak ajar mengenai kesus4han hidup. Dia juga ajar saya untuk berusaha hingga berjaya suatu hari nanti.

“Arw4h pernah kata, susah macam mana pun, kita kena usaha sampai berjaya. Saya juga tengah rancang untuk buka satu lagi cawangan tahun depan dan ada impian untuk buka restoran suatu hari nanti,” ujarnya lagi.

Dalam pada itu, Mizal turut terharu dengan sokongan ramai yang diterima selepas dia aktif berk0ngsi video di TikT0k.

Kata Mizal, dia terharu membaca kiriman doa netizen yang mana ia dianggap sebagai pembakar semangat untuk terus gigih mengejar impiannya.

mizal3

Mizal mula mengikuti arw4h bapanya keluar berniaga sejak sekolah lagi.

“Ada juga saya dapat pelanggan baharu dari TikT0k. Alhamdulillah, seronok bila ramai yang bagi sokongan.

“Saya terharu bila orang tak dikenali pun mendoakan saya. Mereka doakan saya dimurahkan rezeki dan berjaya suatu hari nanti. Memang rasa seb4k sangat.

“Saya nak ucapkan terima kasih kepada yang beri sokongan dan tinggalkan k0men baik-baik, hanya Allah boleh balas jasa anda semua,” ujarnya lagi.

Sumber : mStar

Leave a Comment