Sudah 7 bulan istri berdiam diri. Aku t4k jemu2 mintak maaf. Hampir tiap hari

Assalamualaikum. Namaku Z (bukan nama sebenar). Berusia lew4t 20-an. Sudah 5 tahun mendirikan rumahtangga bersama wanita yang dicintai, A. Dikurniakan 2 cahayamata. Aku bekerja sebagai jurutera disebuah kilang di ibukota. Isteriku seorang sururimah tangga sepenuh masa.

Sudah 5 tahun mendirikan rumahtangga namun kami suami isteri sudah 4 tahun tak duduk bersama (P JJ). Aku di Kuala Lumpur manakala isteri dan anak-anak tinggal dirumah keluarganya di Perak.

Aku punya alasanku yang tersendiri mengapa kami tidak tinggal bersama kerana salah satu alasannya adalah isteriku harus menjaga kedua orang tuanya yang sudah uzvr. Isteriku punya 7 orang adik beradik (isteriku yang bongsu). Masing2 punya kerjaya yang hebat2 kecuali isteri yang hanya surirumah.

Atas kerana itu, adik beradik yang lain bersepakat meminta isteriku untuk menjaga orang tua mereka yang telah uzvr. Ayah mentuaku mengh1dap str0ke manakala ibu mentua mengh1dap sak1t buah p1nggang yang memerlukan perhatian yang penuh.

Isteriku patuh dan sangat ikhlas memenuhi amanah sebagai seorang anak tanpa rungvtan. Namun aku tahu isteriku sangat lel4h menjaga orang tuanya serta 2 orang anak kami. Aku cuba balik setiap hujung minggu. Perjalanan makan masa 2-3jam aku tempoh setiap minggu.

Aku cuba memb4ntu isteriku sebaik mungkin semasa aku berada dengannya. Aku akan uruskankan anak2 kami. Aku memasak. Mengemas rumah. Hatta memandikan ayah mentuaku.

Demi meringankan beb4n isteri yang telah bersus4h p4yah denganku selama ni. Teringat ketika awal perkenalan kami, Aku hanya bermotosikal bvruk. Sel3keh. Kerja tidak tetap. Simpanan tak banyak.

Isteriku pula sgt berbeza denganku. Sangat cantik (persis Ayu Raudhah). Punya kerja yang stabil. Punya kereta. Punya segalanya. Aku seperti berm1mpi ketika aku jabat tangan ayahnya sesama akad nikah. Aku tak sangka dia dan keluarganya terima aku seadanya. Aku sangat bersyukur.

Namun, aku ters4lah langkah. Aku mula berkenalan dengan seorang wanita dilaman s0sial. Bermula dari pr1vate message seterusnya ke whatapps. Niatku untuk menghilangkan b0san tatkala berjauhan dengan isteri.

Hampir setiap hari aku bermesej dengan wanita itu, aku gelar dia sebagai F. Aku selesa berkawan dengan F. Dia tahu aku sudah berumahtangga. Namun katanya tak salah jika hanya sekadar berkawan. Dia rajin melayan mas4lahku. Aku rasa sunyiku hilang. Aku seakan-akan lupa isteriku.

Hubvngan kami tak diketahui oleh isteriku selama 6 bulan, sehinggalah isteri membaca segala mesej2 kami di whatapps. Isteriku dengan lembut bertanya padaku mengenai mesej itu. Aku menjadi serba salah dan aku cuba untuk jujur. Aku terangkan secara jujur kepada isteriku.

Isteriku hanya diam dan airm4tanya tumpah sambil bertanya, apakah selama ini ada kurang layanannya padaku? Ya Allah. Aku tersentak. Aku m4lu. Aku rasa betapa b0d0hnya diriku. Aku turut menang1s minta maaf kepada isteriku. Isteriku diam. Diam dan terus diam.

Sudah 7 bulan hal ni berlaku. 7 bulan aku tidak lagi mesej F. 7 bulan isteriku diam. Senyumannya hampir sudah tiada buatku. Dia d1ngin denganku. Aku t4k jemu2 meminta kem4afkan. Hampir setiap hari. Namum isteri hanya diam.

Aku bvntu. Aku sangat sayang isteriku. Tatkala aku disampingnya, sepatah ku tanya sepatah yang dijawab. Rutinnya menjaga kedua orang tua dan anak2ku tak pernah pun diaba1kan walaupun aku tahu isteri sangat mak4n hati dengan apa yang berlaku.

Aku nampak juga yang isteriku sejak kejadian itu, dia banyak termenung. Banyak menang1s untuk hal2 yang kecil. (Contohnya, anak tumpahkan air). Adakah isteriku tertek4n? Kemurvngan? Allah. Aku rasa sangat menyes4l. Aku akui aku bers4lah.

Aku berjanji tak akan ulangi perbuatan b0doh itu lagi. Aku sangat sayangkan isteriku. Aku m4lu. Aku m4lu. Aku m4lu. Apa yang harus aku lakukan untuk memperbaiki hvbungan aku dan isteriku?

Reaks1 reaks1 warganet.

Julia Hanapiah – Perempuan ni biar dia bising dari dia diam. Kalau dia dah diam, ermmmm.. Pandai2 la pikat balik dia. Bwak pegi h0liday. Mak ayah tu suruh adik beradik lain setelkan. Kumvrungan dia tu bah4ya bro.

PM Ridzuan – Aku juga seorang suami yang ber PJJ. Dah hampir 2 tahun kami PJ J. Yang penting jangan nak g4tal.

Kena tahu batas kita seorang suami ada anak b1ni semua. Hargai peng0rbanan seorang isteri. Yang silap dan s4lah tu adalah per4ngai ko bro. Buat benda atas n4fsu. Yang pergi layan bet1na lain tu kenapa.

Kalau tak PJJ skali pun, kalau dah per4ngai tu nak meng4tal, tak nanti PJJ nak layan pompuan lain. Yang penting hargai isteri yang kita ada. Ikutkan n4fsu ni, tak cukup selalu. Si settan ada mana2. Hargai dan sayangi lah keluarga kita seadanya.

Dorakiya Qiya – Padan muk4. Tak de apa yang aku nk cakap. Just pad4n muka. Dan aku harap isteri kau mve on. Tak payah bagi muka pada lelaki macam kau. Aku yang baca pun hampir hilang kata2 w4ras. No w0nder isteri kau sampai diam seribu bahasa.

Aku ada dengar dalam radio tak s1lap aku k3s macam nie. Si suami kant0i ada bet1na lain. Sama macam kau, minta maaf bagai. Si isteri diam and d1ngin. Kau tahu berapa lama? 10 tahun. Ye 10 tahun wei b1ni dia diam and d1ngin.

Tnggungjawab sebagai istri masih terlaksana. Makan pakai minum semua lah. Tapi hilang senyuman si isteri tu. No m0re “bestfriend”. Hanya utk lunaskan tanggungjawab je

Nur Madihah – Ko pikir ko punye sunyi je. Yang wife tu berhemp4s pulas bk0rban untuk semua org. Jadi suri rumah dari asalnya bekerja, jaga mak ayah sak1t.

PJJ dengan suami dan jaga anak2 sendiri. Ko ingat hidup dia tak sunyi ke? Tak ser4but? Tak kvsut?. Lain kali nak buat apa2 gunakan nikmat akal tuhan bagi. Sekarang pandai2 la. Padan muke. Yang pompuan peny0ndol tu pun satu lagi hal. Gat4l b1rah dengan lak1 org tu pasal apa.

Noramira Harun – Sebab . ko tak pernah tahu apa dia rasa selama ni , sebelum dia tahu ko kawan dengan F. ko tak tau apa dia simpan , apa dia k0rbankan,

dan sepun4h mana pun harapan dia untuk bersama dengan kau tapi terpaksa k0rbankan untuk orang tua dia.

Dia fikir semua ni mungkin akan dib4las dengan mempunyai suami macam kau yang sebelum ni penyayang, bertanggungjawab. Itula reason die keep 0olding on smpaila dia tahu semua tu.

H4ncur pengharapan , memang hal kecik akan jadikan dia sed1h. Dia sed1h bukan die benc1 kau tapi lebih kepada dia benc1 diri sendiri yang g4gal serba serbi.

Itula reason dia . ko jangan berhent1 pujuk dia , buat dia rasa bergun4 balik .

Sumber– Mr.Z (Bukan nama sebenar) via iiumc

Pasti sangat kecew4 hati seorang isteri. Bila berpen4t lelah di rumah, suami mengisi ‘kekosongan’ dengan wanita lain. Moga dijauhkan dari diuj1 sebegini. Yang bvruk itu kita jadikan sempadan. Apa pula kata anda.

Sumber : mStar

Leave a Comment