“Belum pernah dapat ayam” – S4yu… nelayan sabar tunggu ikan dari atas sampan, t4k percaya ketika dihulur ayam segar

“R1AK wajah sur4mnya bertukar teruja dan gembira. Siap tanya ‘betulkah untuk aku?’ sebab dia macam tak percaya.”

Demikian kata Saharuddin Amirullah ketika bercerita mengenai kisah seorang nelayan m1skin yang ditemuinya di sebatang sungai ketika menyampaikan m1si b4ntuan makanan, baru-baru ini.

Berk0ngsi cerita dengan mStar, pemuda berusia 30 tahun itu berkata pada hari tersebut, dia bersama pasukan NG0 VitaminBae menjalankan m1si b4ntuan mengedarkan ayam segar kepada sebuah penempatan yang terletak sedikit terpenc1l dari pekan Sandakan.

“VitaminBae selalunya agihkan bahan asas seperti beras, telur, minyak masak dan sebagainya. Namun sempena bulan kelah1ran Rasulullah baru-baru ini, kami buat agihan ayam segar.

“Selalunya apabila ada sambutan istimewa dalam Islam, kita beri yang lebih istimewa sedikit seperti ayam atau daging k0rban.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by mStar (@mstaronlineofficial)

“Sebenarnya sewaktu kami dalam perjalanan pergi ke penempatan sasaran, memang perasan dia sedang men4ngkap ikan di atas sampan. Bila kami balik, masih nampak abang tu di situ.

“Kita sangka bila lama di sungai, mesti dapat banyak ikan. Speechless nampak ikan-ikan kecil hasil t4ngkapannya. Kebetulan masih ada baki, kami berinya seekor ayam. Senyumannya lebar.

“Katanya, selama dia jadi nelayan di situ, belum lagi pernah dapat ayam,” cerita Saharuddin yang juga Koordinator VitaminBae daerah Sandakan.

Lima tahun terlibat dengan lapangan kerja kebajikan dengan hampir dua tahun bersama NGO VitaminBae, Saharuddin berkata pelbagai pengalaman dan kisah penduduk yang ditemuinya benar-benar menjentik rasa 1nsaf dalam diri.

ayam 4

Saharuddin (dua, kanan) aktif turun ke kawasan penempatan untuk menyampaikan b4ntuan.

“Kalau di Sabah ini ada dua istilah. Pertamanya penempatan, dan keduanya kampung. Penempatan ni rumah-rumah yang dibuat di kawasan asal boleh buat rumah seperti sungai, hutan.

“Mereka kebanyakannya tiada st4tus kewarganegaraan. Kas1han sangat sebab mereka ni masih terjejas sampai sekarang kerana tiada pekerjaan. Antara sebabnya, tiada vaks1n lengkap jadi majikan tak mahu ambil risik0.

“Jadi mereka terpaksa buat apa sahaja kerja antaranya jadi nelayan. NGO di Sabah memang sering jalankan m1si masuk hutan, sungai untuk b4ntu mereka.

ayam 3

Golongan yang tinggal di penempatan berhampiran sungai dan hutan adalah antara yang diberi tumpuan oleh VitaminBae.

“Kalau orang sus4h yang terdiri daripada penduduk kampung, kami akan salurkan maklumat kepada p1hak Baitulmal atau p1hak kebajikan.

“Kami (NGO-NGO) wujudkan ‘sistem z0ning’ supaya tiada yang terc1cir. Biar tiada perbezaan dalam menyampaikan b4ntuan dan kita tak mahu mereka di penempatan terp1nggir,” ujarnya yang merupakan anak jati Sandakan.

Menurut Saharuddin, selepas video mengenai nelayan tersebut menjadi tul4r di aplikasi TikT0k dan juga Instagram, dia menerima Direct Message (DM) daripada ramai p1hak yang ingin menyalurkan b4ntuan.

“Saya bersyukur penyumbang sangat supp0rt dan memb4ntu terutamanya orang dari Semenanjung… memang pantas dan cepat hulur sumbangan lebih-lebih lagi jika v1ral. Begitu juga dengan orang tempatan di Sabah.

“Kalau nak tahu, waktu Per1ntah Kawalan Pergerakan (PKP) tahun lalu, telefon kami bertubi-tubi mesej masuk kerana mohon b4ntuan,” ujarnya yang juga penjawat sekt0r swasta.

Tidak menyangka perkongsiannya di TikT0k begitu mervntun j1wa, Saharuddin berkata tujuannya memuat naik video berkenaan adalah sebagai membuka mata ramai pihak agar sama-sama berk0ngsi rezeki dengan mereka yang memerlukan.

ayam 2

Salah satu m1si VitaminBae ketika menyantuni asnaf.

“Saya share sebab nak orang di luar sana nampak, kebaikan ni kalau depan mata, jangan ditund4 lagi. Dan kalau kita rasa sus4h, ada yang lebih sus4h.

“Bayangkan, sekilo dag1ng k0rban tu kita rasa biasa je. Tapi bagi mereka ia macam satu rahmat. Mereka sangat menghargai. Inilah yang membuatkan kita lagi istiqamah nak bantu orang sus4h.

“Bila terl1bat dengan kerja sukarelawan, kita dapat cari identiti sendiri. Kita bukan nak jadi contoh pun, tapi ramai terinpsirasi.

“Jadi secara tak langsung NGO ini ibarat cendawan tumbuh selepas hujan. Itu yang kita mahukan. Sesiapa pun boleh jadi suk4relawan, ” ujarnya lagi.

Sumber : mStar

Leave a Comment