Ketahuilah Anak Mula J4di RAJA Pada Mak Ayah Jika Ada 5 T4nda Ini

Ibu-bapa memainkan peranan yang penting dalam mendidik anak-anak. Ters1lap didikan, bvruk p4dahnya. Namun kadang-kala tanpa sedar, ada perbuatan ibu-bapa yang sebenarnya telah membawa kepada sikap negat1f anak-anak malah menjadikan Anak Mula Jadi ‘R4ja’ Pada Mak Ayah

Jom semak 5 Tanda Anak Mula Jadi R4JA Pada Mak Ayah. Awas jika ada pada anak anda ! Ternyata mereka sudah menjadi RAJ4 dalam diam. Jika dibiarkan, par4h jadinya. Apabila besar nanti, dit4kuti anak-anak ini sudah hilang rasa h0rmat kerana selama ini mereka yang mengawal ibu-bapa.

Perk0ngsian oleh D0ktor Taufiq Razif ini boleh dijadikan panduan untuk semua. Semoga bermanfaat. Ubah sebelum terlambat.

5 Tanda Anak Mula Jadi RAJ4 Pada Mak Ayah

Banyak sangat yang saya jumpa mak ayah yang dikawal oleh anaknya tanpa dia sendiri sedari. Ni tanda-tandanya bila anak dah mula naik kep4la dan jadi r4ja pada mak ayahnya :

1. Mak ayah mula jadi 0verpr0tective

Anaknya tak boleh disentvh dan taknak anak sus4h langsung!

Sifat melindungi ni bagus sebab itu memang fitrah mak ayah yang Tuhan dah bagi tapi kalau dah mel4mpau sangat tu namanya Helic0pter Parenting.

Anak yang datang daripada Helic0pter Parents ni biasanya akan jadi manja mel4mpau, tak pandai berdikari dan mudah mengalami mas4lah cem4s ( anx1ety ) bila dah dewasa nanti

2. Mak ayah tak pernah cakap TAK B0LEH kat anak

Inilah 5 Tanda Anak Mula Jadi R4JA Pada Mak Ayah

Semua benda mak ayah tu terpaksa tunaikan sebab anak merag4m tak berhenti bila permintaan tak ditunaikan.

Padahal sifat merag4m tu muncul sebab anak dah tahu dah bila meragam je mak dan ayahnya akan kalah dan tunaikan permintaannya.

3. Mak ayah bagi je semua makanan yang anak minta

Inilah 5 Tanda Anak Mula Jadi R4JA Pada Mak Ayah

Mak ayah tu dah tak boleh bezakan antara real f00d dan jajan.

Semua makanan yang t4k sihat mula memenuhi peti ais rumah masing-masing kerana mak ayah tu tak mampu tolak kemahuan anak-anak.

Padahal jajan tu penuh dengan kal0ri tetapi kosong nutr1si.

4. Mak ayah tak boleh dengar anak menang1s

Tanda Anak Mula Jadi R4JA Pada Mak Ayah

Mak ayah tu jadi gel4bah dan gel1sah sangat kalau anak menang1s.

Akhirnya mak ayah tu tunaikan segala kemahuan anak. Padahal tang1san anak tu adalah tang1san man1pulatif.

Tang1san man1pulatif ni bukan tang1san yang real pun. Tang1san man1pulatif adalah tang1san yang dibuat-buat kerana anak tahu tang1san tu berjaya membuatkan mak ayahnya tundvk dan patuh pada segala kemahuannya!

5. Smartph0ne mak ayah selalu berada di tangan anaknya

Inilah 5 Tanda Anak Mula Jadi R4JA Pada Mak Ayah

Kalau sekali sekala tak apa. Yang bah4yanya sampaikan 24 jam smartphone tu berada di tangan si anak.
Akhirnya anak menjadi ketag1h dan mula tak dapat kawal em0si ( lack of self c0ntrol ) bila berjauhan dengan smartph0ne mak ayahnya
Pssst. Benda ni tak ramai mak ayah yang tahu tau. Tolong sebarkan pada mak ayah yang belum tahu ye.
Tanda Anak Mula Jadi ‘R4ja’ Pada Mak Ayah

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa K0men Dan Share Ya. Terima Kasih!

Jom Like Page Kami Juga Di Faceb00k Majalah Perdana

Sumber : Taufiq Razif via siakapkeli

Berikut reaksi netizan

“Alhamdulillah.. dari kecil aku di didik dengan hidup berjadual, berd1splin, jaga kelakuan,h0rmat orang tua dan berdikari.si kecil pun aku buat macam tu juga cuma tak boleh terl4mpau tegas seperti zaman aku.aku lembut tapi tegas.tak bermakna tegas kena jerit pekek.”

” Saya didik anak dari umur 2 thn setengah…utk kutip mainan yg bersepah…umur 3 thn dah pandai kutip…kalau tidak akan masuk t0ng sampah…darjah 2 dah boleh basuh kasut sekolah….handphone bila dapat 5A dlm UPSR baru dapat…bila m4rah anak kena beritahu sebabnya (ibu yg g4rang)…Alhamdulillah bila anak makin besar dia akan tahu…anak selalu kata…baru faham kenapa mama m4rah….yg penting bila doa sebut satu persatu nama penuh anak…Alhamdulillah…anak dah tahu tanggungjawab….”

Sumber : Trendingsangat

Leave a Comment