Se0rang demi se0rang ahli keluarga meningg4l dunia dalam masa 2 tahun, kini siswi UPSI sebatang kara… hati lulvh tapi reda uji4n Allah!

KEH1LANGAN kedua ibu bapa bukan perkara mudah apatah lagi saat seorang anak masih memerlukan belaian kasih sayang dan perhatian daripada mereka.

Ketiadaan mereka juga bermaksud terpvtus satu keberkatan paling besar dalam hidup seorang anak iaitu doa mereka.

Bagi Siti Najikhah Md Hamin, 22, yang keh1langan kedua ibu bapanya dalam temp0h tujuh bulan cukup memberikan tamp4ran hebat kepadanya selain hilang tempat berg4ntung dalam usia masih muda.

Pada Mac lalu, pelajar semester tujuh Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI) ini didug4 apabila bapanya Md Hamin Taha, 72, menghembvskan naf4s terakhir akibat dem4m pan4s selepas dua bulan terlantar sak1t.

“Bapa mengalami mas4lah penglihatan sejak empat tahun lepas. Puncanya arw4h mengh1dap dem4m tervk sehingga penglihatannya k4bur, hanya nampak imej bayang-bayang sahaja.

“Keh1langannya memberi tamp4ran hebat buat kami sekeluarga kerana saya rapat dengan bapa, namun saya reda,” katanya.

Bersama cucu.

Md Amin bersama cucu kesayangannya pada sambutan hari raya tahun lalu.

Seperti sudah j4tuh ditimpa tangga, belum sempat perasaan sed1h h1lang, ibunya pula Martini Saleh, 66, men1ngg4l dunia pada 18 Oktober lalu selepas enam hari bert4rung ny4wa di h0spital ak1bat j4ngk1tan kum4n disebabkan penyak1t Hepat1s1s B.

Keh1langan kedua ibu bapa bukan satu-satunya kesed1han yang terp4ksa dit4nggungnya apabila tahun lalu, abangnya, Mohd Norhelmi Md Hamin terlebih dahulu meningg4lkan mereka sekeluarga ak1bat k4nser dan j4ngk1tan kum4n pada Ogos.

Sebelum itu, pada April 2020, isteri kepada abangnya, Noor Azlina Mat Isa pergi mengh4dap illahi disebabkan k4nser p4yud4ra dan pasangan itu men1ngg4lkan empat cahaya mata yang masih kecil.

“Sebagai adik bongsu, saya melihat dan turut merasai pender1taan yang mereka lalui, apabila sering ikut ulang-alik ke pusat r4watan di ibu kota. Namun, apa yang lebih meny4yat hati, mereka meningg4lkan empat anak yang masih kecil.

“Dalam tempoh empat bulan, saya kehilangan abang dan kakak ipar, anak-anak ini pula kehilangan ibu dan ayah dan menjadi yat1m p1atu,” katanya.

Siti Najikhah memberitahu, anak sulung kepada allahy4rham Norhelmi, Ifti Inshirah, 15, berstatus orang kela1nan upaya (0KU) dan perlu sentiasa dipantau dan diberi pengawasan kerana adakalanya Ifti akan diser4ng s4wan dengan tidak disangka-sangka.

WhatsApp Image 2021-10-26 at 12.40.15 PM

Siti Najikhah (tengah) menerima surat akuan tawaran penerimaan dermasiswa WEZAS UPSI daripada Mohd Izwan

(kiri) di kediamannya, Sekinchan, Selangor.

Penuntut Ijazah Sarjana Muda Pendidikan dalam Pendidikan Islam itu berkata, selepas pemerg1an abang dan kakak iparnya, anak-anak saudaranya kini tiada tempat berg4ntung dan menjadi amanah keluarga Siti Najikhah dan nenek di sebelah ibu mereka.

“Sebagai ibu saudara, sudah pasti saya berasa sed1h dengan nasib menimpa mereka apatah lagi salah seorang anak saudara berstatus 0KU. Meskipun mereka masih belum faham apa sedang berlaku tetapi keh1langan kedua ibu bapa bukan perkara mudah untuk ditel4n.

Meng4kui em0sinya agak terkesan apabila berhadapan dengan situasi yang agak berat lebih-lebih lagi dalam keadaannya yang tidak mempunyai pendapatan kerana masih menuntut di UPSI, bagaimanapun Siti Najikhah 4kui reda dengan ketentuan yang tertulis untuknya.

“Sesungguhnya hati saya lulvh, tetapi saya 4kui, saya perlu cekal untuk hadapi cabaran ini. Melihatkan seorang demi seorang ahli keluarga saya pergi, saya tahu ini memang uji1n yang Allah berikan pada saya.

“Namun saya tahu, uj1an ini saya mampu harungi kerana Dia hanya uj1 pada hamba-Nya yang mampu hadapinya,” jelasnya.

Sementara itu, atas sifat prihatin terhadap pelajar, UPSI tampil menyampaikan sumbangan kepada Siti Najikhah di kediamannya, Kampung Batu 23 Sungai Nibong, Selangor baru-baru ini.

Pengarah Bahagian Komunikasi K0rporat UPSI, Prof Madya Dr. Mohd Izwan Shahril berkata Pusat Wakaf, End0wment, Zakat, Kha1rat dan Sedekah (WEZAS) yang ditubuhkan pada 1 Ogos 2020 merupakan salah sebuah inisiatif universiti menyantuni golongan sasaran warganya melalui pelbagai kaedah antaranya b4ntuan derma siswa, sara hidup, yur4n pengajian, b4ntuan khas c0vld-19, bantuan lap top, pemberian data internet serta kha1rat kem4tian.

“Melihatkan keadaan pelajar yang hilang tempat berg4ntung serta tidak mempunyai pendapatan selepas kehilangan ahli keluarga, pihak universiti bermurah hati menyampaikan sumbangan berbentuk derma siswa sebanyak RM1,500 kepada Siti Najikhah sehingga tam4t semester dengan harapan dia teruskan pengajian dan mencapai kejayaan cemerlang,” katanya.

Meskipun WEZAS UPSI masih baharu ditubuhkan namun Mohd Izwan memberitahu sebanyak RM3.1 jut4 berjaya diagihkan kepada 9,000 pelajar dan mempelawa badan k0rporat yang berhasrat menyumbangkan zakat kepada pusat itu.

Sumber : mStar

Leave a Comment