Ibu terkejvt anak baru 4 tahun r0nda kampung bawa ‘m0t0sikal’, nasib baik ramai kenal itu cucu t4uke kedai buah – “Dia nak teng0k kedai runcit dah buka ke belum” – Viral | mStar

“PANT4NG lepa, terus mengh1lang!”

Itulah reaksi seorang ibu apabila menyedari anaknya tiba-tiba h1lang dari pandangannya.

Rakaman vide0 yang dimuat naik oleh wanita berkenaan memaparkan kanak-kanak itu membawa mot0sikal mainannya di atas jalan raya dengan bersahaja.

Bercakap kepada mStar, Wan Asnieza Wan Shahrudin, 29, berkata, vide0 tersebut dikirimkan oleh sahabat bapanya, Wan Shaharudin Wan Ali,55, ketika sedang bekerja di gerainya di Kampung Seberang Ramai, Kuala Perlis, Perlis.

Semasa vide0 itu dirakam, kanak-kanak berkenaan, Mohammad Faeq Adli Mohammad Fuad, 4, dalam perjalanan pulang daripada kedai runcit yang terletak kira-kira 200 meter dari gerai neneknya.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by mStar (@mstaronlineofficial)

Video anaknya itu meraih hampir 150,000 tontonan di apikasi TikT0k.

“Pada waktu itu saya tengah bern1aga di kedai dan Faeq masuk dalam kampung tak jauh dari sini. Dia cuma nak pergi teng0k kedai runcit dalam kampung tu dah buka atau belum.

“Mula-mula teng0k video tu terkejvt juga la, tapi bila ulang balik tengok rasa kelakar. Risau juga sebab dia bawa mot0r tapi tak teng0k depan.

IMG_2192

Faeq sangat gembira apabila datuknya menghadiahkan sebuah m0tosikal.

“Dia memang selalu pergi ke kedai itu, tau tau je dah jalan balik dari kedai bawa barang. Orang kampung memang dah tau dia macam mana,” katanya yang sudah 11 tahun bern1aga di gerai makan milik ibunya, Rokiah Abdullah, 53.

Lebih mesra disapa Nieza, katanya, bapanya telah menghadiahkan sebuah mot0sikal mainan untuk cucu tersayang pada awal 0ktober lalu.

Tambahnya lagi, Faeq mempunyai hubvngan yang rapat dengan atuk dan neneknya memandangkan mereka berdua banyak menjaganya semasa bern1aga di gerai.

“Dia memang suka bermain di luar tetapi bukanlah di kawasan kampung seperti di dalam video tu.

“Faeq selalu bermain di dalam kedai, seorang diri dan kadang-kadang dengan saya atau tok dengan tok wan dia yang tolong tengokkan sambil bern1aga.

IMG_2189

Faeq mempunyai hubvngan yang rapat dengan datuk dan neneknya yang selalu menjaganya ketika si ibu bern1aga di gerai makan mereka.

“Dia memang rapat dengan t0k wan, selalu ajak pergi ke kedai. Mot0r tu t0k wan la yang bel1kan awal bulan baru-baru ni, memang dia seronok sangat,” katanya yang menetap di Kuala Perlis, Perlis.

Menurut ibu tungg4l kepada dua cahaya mata ini, anaknya itu tergolong dalam golongan 4ut1st1k dan h1per4kt1f.

Jelasnya lagi, anak sulungnya Muhammad Firas Afiq Mohammad Fuad, 9 juga sama seperti adiknya dan kini berada di dalam kelas kh4s di Sek0lah Kebangsaan Kuala Perlis.

“Waktu itu Faeq masih tak tahu nak bertutur, sama seperti abang dia juga kerana anak-anak saya l4mbat bercakap. Bukan tak boleh bercakap disebabkan b1su atau pek4k.

“Sebenarnya mereka faham je kalau kita bercakap, cuma tak dapat nak bal4s semula perbualan. Alhamdulillah saya dan keluarga semua boleh terima keadaannya, sebab anak sulung pun begitu juga.

“Bila ada anak macam ni memang kena banyak bersabar, budak-budak macam ni selalunya bijak. Cuma kita sebagai ibu bapa kena beri perhatian yang lebih kepada anak-anak,” ujarnya yang merupakan anak jati Perlis.

Anak kedua daripada empat beradik ini berharap agar ibu bapa sentiasa menjaga keselam4tan anak-anak mereka terutama ketika bermain di luar rumah.

Tambahnya lagi, dia bersyukur kerana tiada kem4langan yang menimpa anaknya ketika bermain di jalan sekitar kampung mereka.

IMG_2035

Kedua-dua anak lelaki Nieza (gambar kanan) tergolong dalam kanak-kanak 4ut1stik dan h1per4ktif.

“Semoga ibu dan ayah di lu4r sana lebih hati-hati, nasib baik t4k jadi perkara yang tak diingini pada anak saya waktu dia bermain di jalan kampung,” katanya.

Sumber : mStar

Leave a Comment