0yen jalanan s0pan ‘barter barang’ untuk makanan, kekal b4las budi tuan lepas jadi haiw4n peliharaan dengan ‘ambil barang’ jiran sebagai hadiah

Ada orang berkata, kucing itu memang terkenal sebagai spes1es yang tahu ‘memb4las budi’. Apabila seekor kucing merasakan sedang menerima nikmat daripada manusia, hatinya akan dipenuhi rasa kesyukuran.

Walaupun kebanyakan kucing itu sedia maklum berp0ket kos0ng, mereka tidak pernah lupa untuk mengucapkan rasa terima kasih kepada manusia dalam pelbagai cara, dengan tetap bijaksana mencari jalan sebagai luahan rasa kasih dan membalas budi.

Jadi, itu menjadi sebab apabila anda akan melihat ada kucing yang membawa pelbagai 0bjek pel1k untuk dipersembahkan di hadapan anda.

Adalah disy0rkan agar anda tidak tergesa-gesa untuk menolaknya, kerana ini mungkin hadiah yang dipilih dengan teliti oleh kucing itu untuk anda.

Di Portland, Amerika Syarikat, se0rang pemilik kucing bernama Ghendel menjadi p0pular di platf0rm media s0sial selepas dia mengambil kucing jalanan yang berperwatakan sangat menarik.

Ghendel suka dengan rutinnya untuk memberi makan kepada kucing jalanan. Setiap hari dengan kebiasaannya itu, asalkan bertemu dengan mana-mana kucing jalanan yang terbiar, Ghendel akan mengeluarkan makanan untuk menghiburkan hati mereka dan dirinya sendiri.

Seek0r kucing 0yen jalanan bernama Snorri adalah salah seekor kucing terb1ar yang paling kerap diberi makan oleh Ghendel.

Dalam kalangan kucing terb1ar itu, Snorri adalah kucing yang istimewa, kerana perwatakannya sangat un1k dan berbeza berbanding kucing lain.

Kerana Snorri itu adalah seekor kucing jal4nan yang tahu bersyukur. Sejak dia dijaga makan minumnya oleh Ghendel, Snorri akan sentiasa memikirkan cara untuk memb4las budi kepada manusia berhati pemurah ini.

Hanya Snorri sahaja kucing yang sopan serta baik budi pekertinya. Setiap kali dia datang ke rumah Ghendel untuk makan, dia tidak pernah datang dengan tangan k0song. Kucing itu sama ada akan membawa sarung tangan atau stokin, atau selipar yang sudah lusvh yang dia temui entah dari mana…

Ada sahaja benda pel1k untuk diberikan kepada Ghendel, seperti dalam sistem b4rter, tukar ‘barang’ lain untuk makanan.

Melihat kucing ini bijak berk0munikasi bersama kesopanannya, Ghendel rasa terkedv. Dia ingin memberitahu kucing ini supaya jang4nlah terlalu sopan, tetapi mal4ngnya Ghendel tidak memahami bahasa kucing.

Ghendel tahu dalam hatinya, macam mana Snorri boleh mendapatkan begitu banyak pr0duk tempatan untuk ditukarkan dengan makanan, sudah pastilah dia ini selalu melakukan pelbagai aktiviti l1cik.

Tetapi wanita ini juga sedar tab1at kucing itu yang suka memberi hadiah kepadanya tidak dapat dihentikan secara autom4tik sama sekali.

Lama-kelamaan, Ghendel secara beransur-ansur sudah menjadi terbiasa untuk menerima pelbagai hadiah daripada Snorri hampir setiap hari.

Kemudian, kucing nak4l yang comel itu dibawa berpindah ke rumah Ghendel, dan tidak lagi menganggapnya sebagai kucing jal4nan terbiar.

“Saya kini meng4kui pemberian hadiah harian Snorri benar-benar langkah yang cemerlang! Kucing itu mungkin berkata, “Makanan di mulut sangat lembut, dan tangan manusia juga sangat lembut,” kata Ghendel.

Perwatakan Snorri yang sopan telah mendorong Ghendel untuk tidak lagi menolak permintaan kucing itu untuk hidup berumah dengan baik, dan dia akhirnya mengad0psi kucing itu sebagai haiwan peliharaannya.

Ghendel pada asalnya menyangka oleh kerana kini dia telah mengambil kucing itu sebagai haiwan peliharaannya, maka Snorri tidak akan keluar untuk mencur1 barang lagi.

Tetapi sebaliknya pula yang berlaku, Snorri masih meneruskan tabiat burvknya, bahkan menjadi bertambah bvruk dan tervk, dengan semakin banyak barang-barang yang dia bawa pulang dan dipersembahkan di hadapan rumah setiap hari.

Tidak hairanlah, sebaik sahaja Ghendel mengad0psi kucing itu, jiran-jiran sekeliling bertandang ke rumahnya untuk bertanyakan barangan milik mereka yang hilang.

Ghendel hanya boleh memberi jam1nan kepada semua jirannya yang dia akan mengawasi kucing miliknya itu, dan akan memulangkan semua barang yang ‘diambil’ oleh Snorri dengan secepat mungkin.

Demi tujuan ini, Ghendel sanggup membuka ak4un di media s0sial yang kh4s memaparkan barang h1lang dan ditemui akibat dicur1 oleh Snorri. Ghendel memuat naik gambar semua barang yang dicur1 oleh Snorri dan akan memulangkannya dengan secepat mungkin kepada jiran yang membuat tuntvtan barang hilang pada hampir setiap hari.

Si 0yen Snorri memang sangat sopan dan baik budi pekerti kerana suka membalas budi orang lain, tetapi pada masa sama tabiat bvruknya yang suka mencur1 barang jiran memang semua orang tidak b0leh tahan!

Sumber : Erabaru

Leave a Comment