Wanita jumpa berlian RM11.3 jut4 semasa kemas rumah

Seorang wanita yang menyangkakan batu h1asan biasa terg4mam apabila mengetahui nilai sebenar b4tuan berlian itu adalah RM11.3 jut4!

Nilai itu diketahuinya setelah uj1an dilakukan ke atas batuan itu dan hasilnya mended4hkan bahawa ianya adalah berlian 34 karat.

Menurut sumber, wanita berusia 70-an tersebut sebelum itu mengemas rumahnya di N0rthumberland dan menjumpai batuan perhiasan beserta barangan terpakai lain yang dibelinya semasa ju4lan but kereta.

“Wanita tersebut datang dengan satu beg berisi barang kemas untuk din1lai, sementara dia ada urusan lain di pekan”, ujar Mark Lane selaku pelel0ng Featonby’s Auctioneers.

Mark berkata, berlian itu berada di dalam sebuah k0tak bersama beberapa barangan kemas bernilai rendah yang lain.

“Saya nampak batu yang agak besar, lebih besar daripada syiling. Saya fikir ia adalah berlian s1ntetik (cubic zirc0nia). Saya biarkan 2-3 hari sebelum menggunakan mesin penguj1 berlian padanya”.

“Kami kemudian menghantarnya kepada rakan k0ngsi kami di London sebelum ia disahkan oleh pakar di Antwerp, Belgium bahawa ia adalah 34 karat”.

Menurut Mark, pemilik berlian yang engg4n mended4hkan identitinya itu sudah lupa di mana dan bila berlian itu dibelinya.

“Dia kerap membel1 barangan di ju4lan but kereta dan dia langsung tidak terfikir bahawa batuan itu adalah berlian asli”.

Malah wanita itu juga hampir membu4ng sahaja batuan itu sebelum jirannya mencadangkan agar ianya dibawa untuk dinilai.

Berl1an itu kini disimpan di Hatton Garden di London sehingga ia dilel0ng pada 30 November akan datang.

Sumber : Erabaru

Leave a Comment