Hebat! Berpurdah, kur4ng ilmu bertukang t4k halang gadis ini ik4t bata bina bilik untuk adik – “Tinggal n4k pasang pintu dan plaster je”

J4NGAN sangka tangan yang lembut menghayun buaian t4k mampu mengg0ncangkan dunia.

Vide0 dua wanita melakukan kerja-kerja ‘ikat batu’ baru-baru ini menarik perhatian warga maya sekali gus membukt1kan kaum hawa juga b0leh melakukan kerja yang sin0nim dengan lelaki.

“Hebatnya awak, saya ni semua benda abang-abang saya buat, semangat ya awak,” tulis se0rang netizen.

Bercakap kepada mStar, Nur Salsabila Aziz, 23, berkata, vide0 tersebut menunjukkan dia dan adik, Nur Qistina Aziz, 18, sedang dalam pr0ses membina sebuah bilik untuk adik-adik mereka yang lain.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by mStar (@mstaronlineofficial)

Lebih mesra dipanggil Sasa, pelajar jurusan Ijazah Sarjana Muda Keusahawanan ini berkata, mereka mendapat tunjvk ajar daripada datuknya, Ibrahim Yaakob yang dahulu pernah bekerja sebagai k0ntrakt0r.

“Asalnya rumah ni ada empat bilik jadi kami buat bilik untuk adik perempuan Qistina dan yang umur 12 tahun sebab diaorang je yang belum ada bilik lagi.

“Kami belum pandai betul-betul lagi, masih belajar, atuk dan atuk saudara ada untuk gu1de dan aj4r kami, sebenarnya dari kecil kami dah biasa tol0ng atuk ikat bata, jadi dari situ kami belajar.

“Dulu atuk kerja k0ntrak, tapi sekarang umur dia dah 78 tahun, dah t4k larat,” k0ngsi anak ketiga daripada sembilan beradik ini.

Sasa (dua dari kiri) bersama ibu (tiga dari kiri) dan adik beradiknya.

Sasa yang mula berpurdah sejak setahun yang lepas turut menarik perhatian ramai apabila dia dilihat memakai pakaian lengkap ketika melakukan kerja-kerja pembinaan tersebut.

“Saya berpurdah sejak tahun lepas, bila ikat batu sambil pakai purdah ini memang ada la g4nggu sikit… macam bila nak p4njat tinggi pakaian tersangkut atau purdah terkena simen.

“Tapi tak ada apa halangan sangat sebab saya dah biasa buat macam-macam aktiviti dekat luar rumah sambil pakai purdah,” katanya.

Menelan k0s lebih kurang RM1,500, bilik yang dibina ini mempunyai keluasan hampir tiga meter persegi.

Menetap di Kampung Binjal Jejawi, Pasir Mas, Kelantan, Sasa bagaimanapun berkata, pr0ses pembinaan ini mengambil masa sedikit panjang memandangkan mereka hanya boleh melakukan kerja-kerja tersebut selepas tamat kelas.

“Kami memang last minute decide nak buat bilik tu, bila ada du1t sikit-sikit kami bel1 barang dan buat slow-slow, kami buat waktu petang lepas habis kelas.

“Kami start dah seminggu lebih, sekarang tinggal dalam 30 peratus lagi, nak pasang pintu dan plaster je,” katanya.

Selain kekangan waktu, Sasa meng4kui bahawa kekurangan dari segi ilmu pertukangan sedikit sebanyak memberi cabaran buat mereka.

“Paling mencabar bila kami kena ukur bagi sama bata tu sebab kami pun masih belajar buat lagi dan masa pun salah satu cabaran untuk kami.

“Kami nak kejar masa siapkan bilik ni sebelum mus1m banjir sebab biasa tempat kami akan start hujan dan banj1r bila hujung tahun,” katanya.

Mereka terpaksa menghent1kan kerja pembinaan buat sementara memandangkan Qistina kini sedang menduduki peperiksaan STPM.

Katanya, selain adik beradik, ibu mereka, Kartini Ibrahim, 49, turut sama berganding bahu memb4ntu untuk membina bilik tersebut.

“Mak saya t4k kisah kami bertukang, dia pun kadang t0long sekali juga.

“Kami semua memang suka buat benda lasak dari kecil dan Alhamdulillah kami selalu ada untuk satu sama lain walaupun adik beradik, hubvngan kami dah macam sahabat sebab umur kami jarak dekat-dekat,” ceritanya.

Sumber : mStar

Leave a Comment