Memang rare! Dapat b4by PKP, pas4ngan pernah juarai pertandingan ikan l4ga hadiahkan Betta buat tetamu majlis aqiqah… h4rga pun b0leh tahan

MEMANG rare!

Itu k0men yang diberikan pengunjung yang menghadiri majlis aq1qah yang dibuat oleh pasangan suami isteri di Puncak Alam, Selangor.

Bercakap kepada mStar, Nurul Afziera Azman, 29 berkata, majlis tersebut merupakan majlis aq1qah anak ketiganya, Ayraa Noorfatimah yang kini berusia 11 bulan.

Mesra dipanggil Nurul, katanya, dia dan suaminya merupakan penternak dan penju4l ikan Betta yang kebiasaannya dikenali juga sebagai ikan l4ga.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by mStar (@mstaronlineofficial)


Katanya, melihat kepada senarai tetamunya yang rata-rata pem1nat ikan, mereka kemudiannya membuat keputusan untuk menjadikan ikan yang semakin mendapat tempat di pasaran itu sebagai cenderahati.

“Kenduri anak saya pada 24 Oktober lalu memang kebanyakan tetamu yang datang tu kawan-kawan saya dan ada yang memang minat ikan jadi saya gunakan peluang tu untuk sedekah sambil naikkan nama Betta.

“Alhamdullilah masing-masing puj1, mana-mana yang memang suka tu diaorang akan pilih ikan yang diaorang nak sebab saya t4k bagi pada semua tetamu.

“Jadi saya gunakan peluang tu untuk pr0m0te ikan juga,” katanya.

Antara ikan-ikan lag4 milik Nurul.

Baru mula berjinak-jinak dalam industr1 ini sekitar setahun ini, Nurul berkata, untuk majlis itu mereka memberikan sekitar 80 ekor ikan dari gred biasa dan sh0w grade yang berh4rga lingkungan RM10 hingga RM60 seekor.

“Sekarang memang ramai yang dah mula bela ikan ni pasaran dah mula naik, ada banyak negara yang main ikan ni macam Taiwan, Filipina, China, Tha1land.

“Ikan ni ada gred, gred biasa macam orang kata pasar malam tu dalam RM10 hingga RM20, Sh0w grade dalam RM30 hingga RM60 dan ada juga gred untuk c0mpet1tion, yang tu h4rga dalam RM80 sampai ada yang beribu,” katanya.

Jelasnya, anak ketiganya itu yang merupakan ‘b4by PKP’ (lahir sewaktu Per1ntah Kawalan Pergerakan) sekali gus merupakan pencetus kepada pern1agaan 1kan Betta tersebut.

“Saya meng4ndungkan dia masa P KP hari tu, banyak masa dekat rumah jadi kami bela ikan ni sebagai hiburan untuk anak-anak memandangkan tak boleh nak ke mana-mana,” katanya.

Nurul turut menyertai pertandingan ikan l4ga.

Menurut Nurul, selain menternak bagi tujuan hiburan dan ju4lan, dia turut tidak melepaskan peluang untuk menyertai pertand1ngan ikan l4ga yang diadakan.

“Macam tahun ni pun ada j0in tapi biasa kalau pertandingan tu kita guna handler, jadi akak tak pergi ke c0mpetition site, memang t4k pernah lagi berkesempatan untuk pergi.

“Targetnya bila c0vld-19 ni dah redalah,” katanya, sambil menambah ikan peliharaannya pernah mendapat tempat pertama, kedua, keempat dan kelima.

Sumber : mStar

Leave a Comment