Anak serba sal4h… tauhu berlauk laris selep4s T0kti reviu di IG, ibu pula kritik4l di h0spital, akhirnya nek4d berhenti kerja jurutera – “Saya cakap kat mak, dia tak resp0ns”

SELEPAS 11 tahun berkh1dmat sebagai jurutera, jejaka ini mengambil keputusan untuk berhent1 kerja.

Malah, keputusan Muhammad Faris Mohd Zamri, 32, yang memulakan pern1agaan tauhu berlauk pada tahun lalu tidaklah semudah yang dis4ngka.

Ketika dihubungi mStar, dia yang senang disapa Faris meng4kui ada sebab tersendiri dalam mengubah haluan kerjayanya ketika p4ndem1k c0vld-19 sedang melanda.

“Ketika Per1ntah Kawalan Pergerakan (PKP) diumumkan pada Mac 2020, banyak pr0jek terpaksa dihentikan seketika. Saya pula jenis tak boleh duduk diam.

“Masa tu saya cakap kepada seorang kawan bahawa saya nak bern1aga, tapi tak tahu nak ju4l apa. Dia pun bagi cadangan untuk buat tauhu. Jadi saya pun cuba saja.

“Pada masa tu, saya juga rasa nak cabar diri. Saya nak buat satu benda lain sebab sebelum ini dah selesa, saya tak nak hidup dalam z0n selesa terlalu lama,” ujarnya.

Ketika pern1agaan sedang berkembang, Faris diuj1 apabila ibunya, Faudziah Abdul Hamid j4tuh sak1t dan men1ngg4l dun1a pada 16 Julai tahun lalu.

faris4

Faris mula bern1aga pada tahun lepas.

Menurut Faris, arw4h ibunya menjadi sumber kekuatan utama sehingga dia nekad berhenti kerja pada 20 Julai 2020, empat hari selepas pemerg1an ibunya.

Imbas Faris lagi, perasaannya juga bercampur b4ur apabila b1snes yang diusahakan mendapat sambutan g4ra-g4ra reviu yang dibuat oleh penyanyi Datuk Seri Siti Nurhaliza pada awal bulan itu dan pada masa sama, ibunya sedang krit1kal di Hospital Serdang, Selangor.

“Tauhu saya betul-betul dapat sambutan selepas Datuk Siti makan. Ketika Datuk Siti k0ngsikan reviu di Instagram pada 4 Julai, mak saya sedang krit1kal.

“Saya tak tahu perasaan macam mana pada waktu itu. Tapi saya sempat genggam tangan arw4h mak, saya sempat cerita kepada arw4h mak bahawa Datuk Siti dah makan tauhu yang saya buat. Saya cakap kat mak, tapi dia tak resp0ns.

“Waktu tu 0rder banyak sangat masuk. Pada 16 Julai, mak men1ngg4l dunia. Empat hari kemudian, pada tarikh 20 Julai saya berhent1 kerja. Mungkin Allah nak bagi sesuatu, tapi ada benda yang ‘diambil’ daripada saya. Saya terima semua ketentuan-Nya,” uja Faris lagi.

Kini, selepas lebih setahun berlalu, Faris masih bersemangat meneruskan pern1agaan dan menganggap ia sebagai satu pr0ses pembelajaran untuknya.

faris3

Faris sebelum ini bekerja sebagai jurutera.

Imbas Faris, dia juga ada menerima tentangan ketika beralih bidang kerjaya, namun percaya akan k0nsep rezeki dan tidak pernah menyesal1 keputusan itu.

“Terlalu ramai sebenarnya yang menentang keputusan ini. Bila saya berhent1 kerja, ada yang cakap… dulu elok-elok kerja, sekarang bern1aga.

“Macam keluarga pula, mereka t4k menghalang, cuma risau bagaimana saya nak b4yar k0mitmen dan sebagainya. Sangat susah saya nak sesuaikan diri sebab tiada pengalaman dalam bidang ini. Dalam famili, tiada seorang pun yang bern1aga.

“Tapi saya cuba untuk buktikan dalam tiga ke lima bulan pertama. Dulu masa tahun 2017, tahun 2018… saya pernah bergurau cakap nak bern1aga dan berhenti kerja. Tapi mak tak izinkan. Tapi pada tahun lepas, mak izinkan. Mak doakan saya berjaya, dia pesan nanti tol0ng adik-beradik.

faris2

Faris bersyukur b1snes yang diusahakan makin mendapat sambutan.

“Saya tak tahu macam mana mak terbuka hati. Sebab sebelum ini dia h4lang. Mungkin waktu tu Allah bagi petunjuk untuk izinkan sebelum dia men1ngg4l,” ujar anak bongsu daripada empat beradik itu.

Paling penting kata Faris, sesiapa sahaja yang terjvn ke dunia b1snes harus percaya pada diri dan tidak mudah untuk berpvtus asa.

“Pertama, kena percaya diri dan tahu kemampuan diri. Semua orang layak untuk berjaya, berjasa dan jadi kaya. Musuh paling ketat merupakan diri sendiri. Kalau boleh lawan musvh itu, InsyaAllah kita boleh berjaya.

“Semua orang juga bermula dari bawah. Awal-awal dulu, buat live orang tak tengok. Tapi saya paksa dan biasakan sehingga ia jadi culture dalam diri, kena percaya bahawa rezeki Allah itu luas. Yang penting, usaha,” ujarnya lagi.

Sumber : mStar

Leave a Comment