Ej3k Nama Mak Bapak, Sentuh lsu Perib4di, Ini Jenis Bvli Ment4l Yang Patut Kita Hapuskan

Kata 0rang, lidah manusia lebih taj4m dari mata ped4ng. Jika anda melayari media s0sial setiap hari, pasti ada saja kita terbaca k0men-k0men atau kenyataan yang tidak sedap mata memandang. M4k kau hij4ulah, m4k kau birulah, macam-macam!

Sebenarnya perkara ini merupakan satu budaya yang sangat t1dak sihat kepada masyarakat sekeliling kerana ia boleh dianggap sebagai salah satu bentuk pembul1an.

Namun, masih ramai belum sedar tentang perkara ini kerana pembentukan ment4liti yang menganggap bul1 hanyalah berbentuk fiz1kal seperti berg4duh dan memer4s ugvt.

Baru-baru ini, tul4r di laman Tw1tter berkenaan seorang lelaki yang menyentuh 1su bul1 ment4l agar lebih diketengahkan oleh masyarakat.

Kes1hatan ment4l merupakan salah satu aspek penting dalam pembentukan per1badi seseorang. Namun, ia boleh dijejaskan bila-bila masa sekiranya ia digvgat oleh pembul1an em0si secara berpanjangan.

Thread yang dik0ngsi oleh pengguna @omarfaayiz menitikberatkan berkenaan jenis-jenis bul1 ment4l yang dilihat masih lagi berlaku dalam kalangan masyarakat kita. Sama-samalah kita muhasabah diri dan elakkan benda-benda ni, ya?

Budaya ‘pul4ukan’ kawan

Siapa je akan suka bila kawan-kawan yang lain p1nggirkan kita, kan?

Mana-mana individu yang pernah kena ‘pul4u’ dengan kawan mereka lain pasti akan terk1lan dan rasa diri mereka tidak cukup baik untuk berg4ul dengan rakan-rakan lain.

Perkara ini akan menjejaskan kes1hatan ment4l individu tersebut, membuat mereka mula fikirkan kebvrukan diri mereka lalu mengakibatkan mas4lah 0verth1nking.

Sumber: Gambar Hiasan

Sentuh 1su per1badi

Perkara ini paling sering berlaku dalam masa kini, lebih-lebih lagi di media s0sial. Kebiasaannya 1su ini timbul apabila berlaku pert1kaman lidah antara dua p1hak.

Apabila tidak ada lagi hujah yang rasi0nal, satu p1hak akan mula menyentvh 1su per1badi seperti b0dysh4ming, meng3jek nama ibu bapa atau memberi kenyataan kurang enak berkenaan bangsa dan ag4ma.

Walaupun dengar macam kebudak-budakan, namun perkara ini lebih banyak berlaku dalam kalangan orang dewasa. Lagi tervk, 1su per1badi yang diketengahkan tak ada kena mengena pun dengan perg4duhan asal.

Kita tidak tahu bagaimana re4ksi yang akan tercetus dari p1hak lain sekiranya 1su per1badi mula dimainkan. Boleh jadi p1hak tersebut akan lebih m4rah dan mula meng4muk. Ada masanya, ia mungkin akan menjadi tr1gger kepada seseorang untuk melakukan perkara yang tidak kita ingini.

Sumber: Gambar Hiasan

Jadi batu ap1 hingga ak1batkan perb4lahan

Sebuah perg4duhan akan berlarutan dengan lebih lama jika terdapat orang yang sengaja mel4ga-lag4kan kedua-dua p1hak. Menjadi ‘batu ap1’ dalam perselisihan faham juga boleh dianggap sebagai salah satu bentuk bul1.

Hanya kerana kita tidak bersetuju dengan satu kenyataan, tak semestinya kita perlu mengh4sut orang ramai untuk turut ikut pandangan per1badi dan mengec4m pihak yang lain. Ini menjadikan p1hak yang dikec4m untuk rasa dit1ndas, sekaligus menjadikan kita membul1 tanpa sedar.

Sumber: Gambar Hiasan

Banyak kesan bvruk yang akan menimpa individu yang dibul1 ment4l secara k0nsisten, seperti d3presi, g4ngguan pada rutin makan harian dan suk4r untuk tidur. Oleh itu, Min harap semoga satu hari nanti budaya t0x1c ini akan berjaya dip4dam dalam kalangan kita.

Bersama kita lebih peka dalam menjaga kes1hatan ment4l masing-masing, ya?

Sumber: Twitter dan MKN

Sumber : Lobak Merah

Leave a Comment