Anak belajar sesuatu selep4s ‘bapa tiada peny4kit’ pergi mengejvt, beri minum jadi kenangan terakhir – “D0kt0r kata abah berp0tensi sembuh, es0knya naz4k”

“M0GA abah tenang di sana, maafkan kakak.”

Itulah ungkapan se0rang anak yang keh1langan bapanya akibat terbabit dalam satu nah4s jalan raya.

Rakaman vide0 yang dimuat naik oleh wanita berkenaan memaparkan apa yang berlaku selepas kejadian yang tidak didug4 itu.

Mengimbau kembali k1sahnya, Nurul Shahirah Kamaruddin, 30, berkata dia menerima mesej daripada adiknya Shahrul Aiman, 23, memberitahu bahawa kedua ibu bapanya terl1bat dalam perl4nggaran membabitkan motosikal.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by mStar (@mstaronlineofficial)

Kamaruddin Mat Jab, 55, dan isterinya, Hamizaton Hasmah Mat Isa, 53, terl1bat dalam perl4nggaran berhampiran simpang masuk Felda Ijok ketika dalam perjalanan pulang dari pekan Selama, Perak pada 29 September lalu.

“Aiman mesej saya dan beritahu abah dengan mak acc1dent. Tapi dia tak tahu bagaimana keadaan mereka di sana sebab adik saya tinggal di Kuala Lumpur.

IMG_2352

Pas4ngan suami isteri ini terbab1t dalam satu perl4ngg4ran ketika dalam perjalanan pulang dari Pekan Selama.

“Rupa-rupanya adik yang tinggal di kampung dengan mak ayah ada telef0n, tapi saya t4k sempat nak jawab. Masa tu mak terus dibawa ke H0spital Selama kerana sak1t d4da dan ada luk4 serta leb4m pada bahagian kaki kiri dan kep4lanya.

“Abah pula tak boleh bangun, jadi terp4ksa tunggu 4mbul4ns sampai,” ujarnya kepada mStar.

Mesra disapa Shira, dia berkata, dia dan adik beradik lain kemudian dimaklumkan bahawa bapanya masih boleh duduk serta bercakap walaupun p4tah bahu k1ri disebabkan kem4langan tersebut, namun keadaannya makin mer0sot selepas dimasukkan ke H0spital Taiping dan bertahan hampir 14 hari dengan alat b4ntuan pern4fasan.

Nurul Shahirah pulang ke kampung sehari selepas menerima berita duk4 itu dan tinggal selama lima hari bersama keluarganya yang menetap di Felda Ijok, Selama, Perak sebelum bergerak semula ke Kuala Lumpur.

“Abah dit1durkan dua hari selepas kem4langan kerana mengalami p4tah tul4ng rusuk dan mas4lah pern4fasan. D0kt0r memaklumkan abah berp0tensi untuk sembuh semula kerana tidak berpenyak1t dan masih muda.

“Namun keesokan harinya, saya menerima panggilan dari h0spital yang mengatakan keadaan arw4h abah ten4t dan mungkin boleh meningg4l bila-bila masa sahaja disebabkan j4ngk1tan kum4n yang sangat tervk pada p4ru-p4ru serta hampir semua bahagian telah r0sak.

IMG_2349

Kali terakhir Shira (gambar dalam telefon) pulang ke kampung halaman adalah pada Ramadan lalu.

“Bila dapat tahu yang abah sudah tiada harapan, saya segera pulang ke kampung semula sehari sebelum dia menghembvskan naf4s terakhir. Kami sempat jumpa abah malam sebelum dia meningg4l, hanya empat adik beradik sahaja yang jumpa dia pada malam itu.

“Saya menerima panggilan jam 4 pagi dari pihak h0spital yang menyatakan abah sedang n4zak dan d0kt0r memaklumkan dia men1ngg4l 30 minit kemudian pada 14 Oktober,” katanya sambil menambah, arw4h bapanya dikebum1kan di Tanah Perkubvran Isl4m Felda Ijok, Selama.

Mereka sekeluarga terkejvt dengan apa yang terjadi kerana tidak menyangka keced3raan yang dialami oleh bapanya itu boleh mer4gut ny4wa.

Shira memberitahu bahawa bapanya adalah seorang yang sangat tegas dan tidak banyak berkata-kata, namun dia merupakan seorang datuk yang mesra dengan cucu-cucunya.

“Saya t4k pernah risaukan keadaan abah kerana dia tiada penyak1t kr0nik dan sangat terkejvt dengan pemerg1annya.

“Kenangan terakhir bersama dia ialah sebelum abah dit1durkan sebab hanya saya seorang yang dapat jumpa dan sempat memberi minuman kepadanya kerana dia tidak dibenarkan makan.

“Sed1h tengok keadaan abah tidak mampu bercakap, rupa-rupanya itu perjumpaan terakhir saya dengan dia. Sempat dengar suara abah buat kali terakhir sebelum dia dit1durkan,” katanya yang menetap di Cheras Kuala Lumpur.

Anak sulung daripada enam beradik ini berasa sangat terk1lan dengan apa yang terjadi kerana dia sudah lama tidak berjumpa dengan keluarganya di kampung disebabkan Per1ntah Kawalan Pergerakan (PK P).

Kali terakhir dia pulang ke kampung halaman adalah pada Ramadan setelah mendapat kebenaran untuk menghantar barang kepada ibu bapanya.

“Mak paling terkesan sekali kerana kali terakh1r dia jumpa abah ketika dia sak1t dan tidak sedarkan diri. Sekarang ni pun mak masih t1dak sihat akibat daripada kem4langan tu.

dfjyt

Shira sangat terk1lan kerana tidak dapat meluangkan masa yang lama sebelum bapanya meningg4l dunia.

“Apa yang saya pelajari selepas kejadian inI ialah kita sebagai anak-anak haruslah menghargai mak dan ayah selagi mereka masih ada. Ingat, kem4tian itu pasti dan sebenarnya tanpa sy4rat.

“Kem4tian adalah janji yang pasti, ia tetap akan berlaku tidak mengira usia, penyak1t dan boleh juga berlaku tanpa sebarang sebab. Jadi adalah lebih baik kita cipta kenangan bersama keluarga sebanyak mungkin,” katanya.

Sumber : mStar

Leave a Comment