Cita-cita jadi saintis terkubvr, tapi kekurangan t4k halang lelaki ini gali ilmu jadi tukang 3D… yakin usaha dan imaginasi mampu ubah masa depan keluarga

MINATNYA yang mendalam dalam b1dang pembuatan mendorongnya menyimpan hasrat untuk menjadi seorang sa1ntis apabila dewasa kelak.

Hadir daripada keluarga yang kurang berkem4mpuan, cita-citanya itu bagaimanapun tidak kesampa1an.

Namun semua itu tidak pernah mengh4lang Narizam Narawi, 35 untuk terus belajar dan mendalami ilmu untuk bergelar seorang “tukang”.

Dia yang berk0ngsi hasil karya terbarunya di media s0sial baru-baru ini, menerima pujian daripada warga maya.

Antara yang dik0ngsinya adalah cat mask berserta keramb1t, topeng Anbu iaitu watak daripada cerita animasi terkenal Narut0, topeng Imm0rtan Joe dari movie Mad Max:Fury Road dan topeng In0 Samurai.

Smart la bang!,” k0men salah seorang warga maya.

Antara yang menarik perhatian warga net adalah t0peng Anbu iaitu watak daripada cerita animasi terkenal Naruto.

Bercakap kepada mStar, Narizam yang menetap di Bintulu, Sarawak berkata, sifatnya yang sentiasa ingin menuntut ilmu mendorongnya untuk mempelajari kemahiran bertukang dengan hanya berpandukan video di Y0uTube, laman web serta individu-individu yang mahir.

“Saya berkenalan dengan pelbagai jenis orang yang berpendidikan tinggi dan dari situ saya cuba belajar secara tidak langsung untuk mendapat sedikit ilmu daripada mereka, selain menggunakan Y0uTube dan website berkaitan setiap subjek yang ingin saya pelajari.

“Saya pernah belajar dalam bidang k0mputer tapi tak habis atas faktor kew4ngan jadi berbekalkan sijil kemahiran yang saya perolehi dari Institut Kemahiran Tinggi Mara, Kuching, saya bekerja di syarikat per1ndustrian dan disana saya belajar berkenaan industri berat sebab pada masa itu saya bekerja sebagai mekan1k jentera berat.

“Lepas lima tahun, saya dapat tawaran kerja dalam bidang 0il and gas sehingga hari ini sebagai techn1cian dan operat0r, tapi bila masa cuti saya akan gunakan untuk buat apa-apa barangan yang saya rasa perlu atau inginkan seperti perab0t,” katanya.

Zam dengan t0peng Ino Samurai yang dihasilkannya.

Norizam yang lebih mesra dipanggil Zam berkata, dia mula berjinak-jinak dengan seni 3D printing apabila dia melihat h4rga mesin yang digunakan semakin murah.

“Saya dah lama idamkan untuk memiliki mesin pr1nter 3D, dulu tak mudah nak bel1 jadi bila dah ada saya cuba belajar setiap fungsi dan karakter mes1n ni.

“Dulu h4rga mesin printer lebih RM2,000 tapi sejak p4ndem1k, saya perhatikan harga makin mur4h, jadi saya beli awal tahun ni hanya RM650.

“Setiap mesin ada kelem4han dan kelebihan. Jadi saya buat research dulu sebelum beli,” ujar bapa kepada tiga anak ini.

Mesin 3D yang digunakan Zam.

Jelasnya, dia percaya bahawa minda manusia ini lebih hebat daripada k0mputer.

“Cuma kita perlu masa untuk belajar dan faham, sempadan diantara boleh atau tidak boleh adalah usaha.

“Setakat ini saya tengah cuba untuk buat t0peng sebab saya tengah belajar k0nsep layer dalam 3D printing, nanti saya mungkin akan belajar k-0nsep-konsep lain sebelum saya gabungkan semua pengetahuan dalam binaan 3D untuk hasilkan sesuatu,” katanya.

Antara barangan 3D yang dihasilkan Zam.

Selain h0bi, dia turut mengambil peluang yang ada untuk menjual hasilnya bagi meraih pendapatan tambahan.

“Saya cuba untuk hasilkan barangan agar ia mampu menampung kehidupan saya dan keluarga satu hari nanti.

“Say tak ada ilmu dalam bidang pern1agaan tapi saya faham setiap tahun ada ketikanya setiap orang ingin memilik sesuatu.

“C0ntoh tak lama lagi nak Kr1smas, kalau buat benda yang orang cari masa tu mungkin saya boleh dapat keuntungan walaupun sedikit, dan dalam tahun depan kalau tak ada mas4lah untuk teruskan hidup bebas saya cadang nak buat repl1ka kapal terbang plastik,” katanya.

Selain topeng dan figura, antara rekaannya termasuklah sebuah moodlamp.

Moodlamp ni saya buat berperingkat-peringkat dan menggunakan bahan-bahan sedia ada.

“Dari binaan 3D menggunakan software k0mputer, ambil masa juga sebab saya perlu rancang saiz dan bentuk yang sesuai, print ambil masa sehari, wiring semua saya ambil dari peralatan elektr0nik lama,” katanya.

Moodlamp yang dihasilkan Zam.

Jelasnya, satu-satu binaan 3D ini bermula dari imaginasi seseorang yang kemudiannya diterjemahkan ke dalam s0ftware sebelum dicetak.

Zam juga percaya bahawa satu hari nanti pr0duk 3D ini akan mula mendapat tempat dalam hati masyarakat di Malaysia.

“N0rmal kalau orang cakap 3D pr0duk tu m4hal, tapi kalau apa saya lihat dari gr0up-gr0up di Amerika yang juga tempat saya belajar kemahiran 3D ni, mereka sangat menghargai hasil creat0r ni, cuma di Malaysia, orang rasa ia tidak berbal0i.

“Saya belum jumpa gr0up Malaysia macam tu sebab kurang yang ada enthus1asm macam ni,” katanya yang berharap satu hari nanti dia mampu membina barangan bagi kegunaan harian di rumah.

Cat mask dan keramb1t yang dihasilkan Zam.

Selain cetakan 3D, Zam turut mengambil peluang untuk belajar mengenai mesin L4ser Engraver dan C0mputerized Numerical Control.

“Apa pun yang kita nak bina dia tak akan dapat terus jadi sempurna, kegag4lan itu pasti ada, tapi keg4galan itu yang mengajar saya untuk berusaha sehingga saya berjaya,” katanya.

Sumber : mStar

Leave a Comment