“Biar t4k ada duit, jangan t4k ada makanan” – Ibu ada ‘prinsip’ rare, simpan st0k barang kering di rumah mac4m kedai runcit

ST0K makanan dah macam kedai runcit!

Begitulah keadaan rumah seorang wanita, Che Rosnani, 64, yang dilengkapi pelbagai barangan kering dengan kuantiti yang sangat banyak.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by mStar (@mstaronlineofficial)

Berk0ngsi video tersebut, Lisa Hassan, 30, berkata ibunya yang menetap di Selising, Pasir Puteh, Kelantan akan sentiasa menambah st0k barangan kering di rumah walaupun kuantiti yang tinggal masih banyak.

“Memang sejak muda mak suka simpan st0k macam tu, dia selalu cakap biar du1t tak ada tak pa j4ngan makanan tak ada.

“Dia akan bel1 tiap-tiap bulan walaupun barang masih ada, dan akan guna yang lama dulu, yang baru bel1 simpan untuk guna kemudian dan macam tu la seterusnya,” katanya.

Che Rosnani (memegang beg tangan) bersama anak-anak dan cucunya.

Antara barangan yang disimpannya adalah susu, gula, bawang, milo, kicap, biskut, beras, sabun pencuci, pencuci pinggan, garam, ub4t gigi, pewangi baju dan yang paling penting bagi orang Kelantan sudah semestinya budu!

“Mak memang suka budu, makan nasi mesti ada budu dengan ulam sebab mak t4k makan macam orang-orang muda, ayam dengan daging pun dia tak makan.

“Jadi selalu mak akan bel1 dua dozen, 24 botol sekali gus,” katanya yang menetap di Pandan Indah, Ampang.

Che Rosnani sangat suka makan nasi dengan budu.

Menurut Lisa, ibunya kini tinggal bersama dua orang cucunya.

“Sebelum ni mak duduk dengan adik b0ngsu tapi bila dia masuk rekrut p0lis ada cucu mak yang umur 14 tahun dengan 15 tahun tinggal dengan mak.

“Kadang-kadang kakak dan abang yang tinggal dekat dengan mak datang juga rumah sesekali masak sama-sama.

“Cucu-cucu mak suka makan, selain kakak dan abang yang tinggal berdekatan, adik beradik yang duduk Kuala Lumpur pun dua minggu sekali balik kampung,” ujar anak ke lapan dari 10 adik beradik ni.

Sumber : mStar

Leave a Comment