Mak ayah terkejvt petugas kesih4tan terjah rumah nak buat sw4b test, k4sihan… dahaga siap minta minuman – “Memang tak kant0i langsung”

SELEPAS ker4jaan membenarkan pergerakan rent4s negeri pertengahan Oktober lalu, ramai warga k0ta mengambil kesempatan untuk pulang ke kampung halaman selepas berbulan-bulan atau mungkin lebih setahun tidak menjenguk ibu bapa.

Jika ditelusuri di media s0sial, rata-ratanya memuat naik vide0 atau gambar bagi berk0ngsi rasa gembira ketika tiba di kampung masing-masing.

Malah ada juga yang berpakat dengan adik beradik lain atau pulang senyap-senyap demi memberi kejvtan istimewa kepada 0rang tua.

Begitu juga dengan se0rang wanita ini yang siap mengenakan sut kelengkapan perl1ndungan diri (PP E) dan menyamar sebagai seorang petug4s perub4tan agar tidak dikenali kedua ibu bapanya.

Sehingga kini vide0 memaparkan wanita berkenaan membuat kejvtan istimewa itu meraih lebih daripada 1.6 jut4 jumlah t0nt0nan di apl1kasi TikT0k.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by mStar (@mstaronlineofficial)

Berk0ngsi cerita dengan mStar, wanita yang hanya mahu dikenali sebagai Leena Jamel berkata, idea tersebut dirancang oleh kakaknya yang merupakan se0rang jurur4wat di H0spital Sungai Buloh, Selangor.

“Kakak saya, m1si Reen dah dua tahun tak balik kampung kerana kekangan tugas dan juga Per1ntah Kawalan Pergerakan (PKP). Hanya baru-baru ini dia mempunyai kelapangan dan rancang untuk balik ke kampung di Kulim, Kedah.

“Kakak langsung tak beritahu mak ayah pun rancangan dia nak balik kampung, sebab itu mak dan ayah langsung tak jangka. Kakak pun plan sp0ntan saat akhir dan beritahu saya untuk minta saya rakam m0men tu.

“Saya sememangnya tinggal bersama mak ayah kerana bekerja di pekan ini. Jadi masa dia nak sampai rumah kami pagi Jumaat, dia siap parking j4uh sikit dan call minta saya st4ndby,” ceritanya.

misi reen

Idea untuk meny4mar dan melakukan kejvtan kepada ibu bapa itu dirancang oleh kakak Leena yang merupakan seorang jurur4wat.

Menurut gad1s berusia 23 tahun ini, bagi mengaburi mata kedua-dua ibu bapa mereka, kakaknya memperkenalkan diri sebagai petugas kes1hatan yang mahu menjalankan uj1an cal1tan (sw4b) kononnya kerana terdapat k3s c0vld-19 di taman perumahan mereka.

“Kakak punyalah ‘goreng’ dan beritahu nak buat sw4b test untuk seisi rumah konon ada k3s dekat taman ni. Sebenarnya tak ada k3s pun. Ayah macam tertanya-tanya juga sebab dia tak nampak kakak bawa peralatan.

“Kakak pandai ‘cover’ dan beritahu 4mbulans akan datang sekejap lagi sebab mereka pec4h-pec4hkan petugas. Memang tak kant0i langsung. Suara kakak pun mak ayah tak dapat cam. Hampir tiga minit jugalah kakak ‘goreng’.

“Hinggalah kakak pura-pura dahaga dan minta air, dia buka penutup muka… barulah ayah sedar. Mak pula macam masih ‘blur’ dan tak berapa cam. Bila saya beritahu, baru dia gelak,” cerita anak keempat daripada lima adik beradik ini lagi.

Menurut Leena, kakaknya hanya sempat meluangkan masa selama dua hari sahaja di kampung kerana komitmen tugas sebagai salah se0rang petugas barisan hadapan.

“Kakak dah tujuh tahun bekerja sebagai fr0ntliners. Dua tahun tak balik kampung, hingga anak bongsunya yang dulu boleh duduk, kini dah pandai berjalan. Kakak pulang bersama suami dan empat anaknya.

“Memang meriahlah sebab anak-anak saudara dah lama tak balik jenguk nenek dan datuk mereka. Sebenarnya, sebelum itu kakak saja bagi hint melalui panggilan telef0n… dia beritahu teringin nak makan cucur udang air tangan mak.

“Mak kata, kalau buat pun, kakak bukan boleh balik kampung. Jadi masa kakak balik baru-baru ni, malam tu terus mak buat cucur udang,” ceritanya lagi.

surprise baru 1

Ibu dan bapa Leena sama sekali tidak menyangka menerima kejvtan daripada anak kedua mereka.

Tidak menyangka perk0ngsiannya menjadi tul4r, Leena berkata dia sekadar mahu mengabadikan m0men indah tersebut di media s0sial.

“Langsung tak expect nak v1ral. Sampai tak terbaca k0men-k0men netizen. Namun ramai yang tersentuh sebab ada yang masih belum berpeluang jumpa mak ayah… ada juga yang sudah keh1langan orang tua masing-masing.

“Daripada perk0ngsian ini, saya cuma nak sampaikan mesej kepada anak-anak di luar sana. Memandangkan dah boleh rent4s negeri, kalau ada kelapangan, teng0klah mak ayah kat kampung. Carilah masa walaupun sekejap,” ujarnya lagi.

Sumber : mStar

Leave a Comment