“Ni mem4ng last dah” – Bisnes semua t4k menjadi, barang kemas dah terg4dai… ibu 4 anak terp4ksa lepaskan kereta mew4h jalan terakhir teruskan hidup

PELBAGAI jenis pern1agaan telah dicuba, namun semuanya seakan tidak menjadi.

Malah lebih ma4lang lagi, dia terp4ksa membuang makanan yang sudah r0sak akibat terbiar lama di lu4r, di saat mereka menunggu pelanggan.

“Allahuakhbar terp4ksa buang sebab dah m4sam dah tak boleh ju4l,” tulis seorang pengguna TikT0k yang mesra dipanggil Kak Fai.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by mStar (@mstaronlineofficial)

Bercakap kepada mStar, Kak Fai berkata dia kini bern1aga lauk pauk kampung yang dimulakan dua bulan lalu selepas pelbagai pern1gaannya sebelum ini g4gal.

Berusia 38 tahun, dia sebelum ini bekerja di Kuala Lumpur sebagai pembekal pemb4ntu rumah namun pern1agaannya itu terp4ksa gulung tikar akibat Per1ntah Kawalan Pergerakan (PK P) dan penutupan sempadan.

“Akak sebagai intr0ducer, ada majikan nak ma1d jadi akak akan ambil pr0file majikan dan maid, kita check data im1gresen kalau nama clear baru kita subm1t.

“Kalau orang perlukan pemb4ntu rumah harian untuk kemas rumah pun kami akan hantar juga.

“Tapi bila b0rder tutup kita tak boleh bawa masuk ma1d,” katanya.

Kak Fai kemudiannya menju4l pelbagai jenis makanan lain demi menampung k0s perbel4njaan mereka sekeluarga namun dia akhirnya terp4ksa akur dan pulang ke kampung halaman di Pokok Sena, Kedah.

“Dekat dua tahun P KP jadi akak buat macam-macam pern1agaan lain, akak jual sambal bilis, dan lain-lain tapi tak tahu dekat mana s1lapnya semuanya tak menjadi.

“Jadi kami pindah ke Kedah, dah setahun lebih juga pindah, kemudian akak ju4l pakaian bvndle secara dalam talian dekat Instagram, Sh0pee.

“Masa tu dapat la RM200 ke RM300 sebulan lepas la b4yar b1l api air tapi pendapatan tu on 0ff la sebab bukan hari-hari orang nak bel1 baju,” katanya.

Kak Fai turut menju4l paka1an bundle.

Kak Fai yang mempunyai empat anak kemudian membuat keputusan untuk bern1aga hidangan v1ral Oden di hadapan Maktab Mahmud di P0kok Sena.

“Masa tu tengok tempat tu macam okay jadi expect pelajar masuk nanti boleh la surv1ve tapi tak masuk juga, orang kampung pula macam tak biasa dengan makan tu, jadi diaorang tengok pel1k je.

“Bahan-bahan Oden ni pula kan fr0zen, jadi tak boleh lama letak dekat luar dengan cuaca panas semua lama-lama bas1, jadi rug1 dekat situ memang nak r0lling m0dal pun tak lepas.

“Sehari tu boleh kiralah berapa orang je pelanggan, ada yang empat orang je,” katanya, yang bern1aga bersama suami berusia 50 tahun.

Selain Oden, kak Fai juga jual ramen, meatball dan sp1cy chicken.

Kak Fai yang sebelum ini pernah mempunyai pengalaman menju4l makanan di sebuah food court di Putrajaya kemudiannya mencuba nasib menju4l lauk-lauk kampung di Simpang Tiga, Jalan Pokok Machang.

“Bila Oden tak jalan kami tukar masakan kampung tapi sama juga.

“Kami fikir sebab baru lagi kot tapi tak expect sampai macam tu sekali, ada satu masa tu akak buat dua kerja, pagi ju4l masakan panas sampai pukul 3 petang lepas tu sambung ju4l Oden sampai pukul 10, 11 malam, itu pun tetap tak boleh c0ver m0dal, jadi lepas tiga bulan kami tutup pern1agaan Oden.

“Sekarang akak ju4l makanan kampung, kami masak lauk-lauk macam gulai ayam kampung, ayam kampung goreng, gulai ikan masin dengan nenas, ikan temenung masak kari, masak pulut dengan ikan masin kemudian kalau pagi-pagi ada roti canai, lempeng kelapa… sehari mungkin boleh dapat dalam RM100 ke RM180, isi minyak bel1 bahan untuk esoknya, jadi memang gitu je r0lling dia,” katanya.

Masakan kampung di kedai milik Kak Fai, UNZ C0rner.

Menurut Kak Fai, dia bersedekah makanan yang tidak habis kepada orang kampung, manakala makanan yang sudah tidak elok akan dibu4ng.

Jelasnya, dia kini terp4ksa menju4l keretanya BM W yang baru tiga tahun digunakannya, demi untuk mencari m0dal bagi meneruskan kelangsungan pern1agaan mereka.

“Ni memang last dah, barang kemas akak semua dah kena ju4l.

“Ni nak ju4l kereta pula sebagai jalan terakhir nak buat m0dal balik.

“Demi anak-anak akak kena kuat juga,” katanya.

Kak Fai terp4ksa menju4l keretanya untuk mencari m0dal pern1agaan.

Kak Fai kini turut mempertimbangkan untuk berhijrah semula ke Kuala Lumpur.

Sumber : mStar

Leave a Comment