Trjumpa du1t bribu dlm plastik tpi jln. Hti berb0lak balik. Akhirnya ini yg aku buat

Ucapan pertama kali pegang du1t dalam plastik.. “Ya Allah.. Du1t sapa yang j4tuh ni?. Banyak ni, satu plastik penuh du1t rm100 dengan rm50”. Dalam HATI, dah mula bercampur b4ur. Ini bukan kali pertama jumpa duit beribu.

Masa aku dalam tengah buat rumah sendiri dulu pun, pernah uj1an macam ni aku dapat. Jumpa depan b4nk.. ALHAMDULILLAH, dapat selesai, lepas jumpa tuannya.

Kali ni, aku jumpa tepi jalan. Ngam ngam pulak lepas orang abis azan Zohor. Aku pulak, baru lepas isi minyak motor. Sebab nak masuk ladang belah petangnya. Masa aku ambik, terus aku letak dalam raga motor.

Walaupun du1t kertas, terasa beratnya. Aku yakin, banyak ribu du1t dalam plastik ni. Bukan sedikit duitnya.

Ujan turun makin lebat. Mau atau tak, aku tetap menunggu tepi jalan ni. Menanti jika ada orang singgah bertanyakan hal kehilangan du1t. Sudah setengah jam menanti. Dan aku dah mula sejuk, basah.

Lagi pun, aku kena masuk jaga ladang dengan lembu petang ni. Apa pun, aku tetap juga menunggu. Aku tahu, ini uj1an Allah beri. Uj1an hati dan perasaan aku. Adakah du1t ini aku ambik atau tidak?

Sampailah aku lihat sebuah kereta Avanza warna seakan merah hati, berhenti tak jauh dari tempat aku berhenti. Nampak ada dua org remaja keluar dari situ.

Dan terus menyusuri tepi jalan, sambil mencari sesuatu. Kemudiannya, seorang wanita keluar, juga buat perkara yang sama.

Sampailah driver kenderaan keluar, dan dia juga mencari cari sesuatu di tepi jalan. Aku hanya perhatikan, sampai dia sampai dekat aku. Dia menegur aku dalam hujan yang masih agak lebat.

“Dik, motor r0sak ke?. Tengah hujan duduk tepi jalan lagi, masuk la ke masjid atau Shell tu”.

“Tak, bukan motor r0sak. Tunggu orang datang. Tapi tak tahulah datang atau tak, sebab tak kenal. Pakcik cari apa?. Dari tadi duk cari cari benda je. Ada barang hilang ke?”.

“Haah, ada barang hilang. Rasanya, dekat sinilah j4tuhnya. Sebab masa berhenti betulkan v1per kereta tadi, memang dekat sini je. Lepas tu dah gerak pergi hala Manjung tadi. Dalam perjalanan, baru sedar ada barang hilang dari dalam jaket baju ni”

“Apa barang yang hilang tu?”

“Ada la. Takpelah, saya nak cari dulu dekat tepi jalan. Kalau ada rezeki, adalah. Kalau takde, apa nak kata lagi. Bukan rezeki agaknya”.

Nampak macam dia nak bergerak, aku sapa balik.

“Du1t ke yang hilang tu?”

Dia berhenti dan melihat aku.

“Mana kamu tahu?”

“Saya agak je. Bila dah semua satu family keluar kereta. Mestilah benda brh4rga, du1t ke, tipon ke, barang kem4s yang hilang”

“Ya.. Du1t hilang, dalam plastik. Tak sempat masukkan dalam beg. Sebab Ujan, masukkan je dalam plastik tu. Tadi ada ke Shell, isi minyak, beli makanan, semuanya dalam plastik tu du1tnya. Masa Ujan lebat, keluar dari kereta, sebab nak betulkan viper sangkut. Yang ingat, kat sinilah berhenti tadi”

“Banyak ke du1tnya pakcik?”

“Banyak la juga. Sbab nak bay4r du1t repair kereta sebuah lagi kat bengkel. Lepas tu, duit pakai bel4nja bulan ni lah”

“Oh.. macam ni. Kalau betul du1t pakcik hilang, saya nak tahu berapa jumlah du1t paling kecik yang ada. Jangan beritahu jumlah du1t besar”.

Masa ni, aku dah lihat du1t rm1 dan rm10 ada. Dah tahu jumlahnya berapa. Tapi, jumlah duit rm100 dengan rm50, memang aku tak tahu berapa. Sebabnya, nampak tebal dan banyak.

“Kalau seingat saya, lepas isi minyak rm50, bel1 barang makanan, air, t0p up tip0n, yang saya ingat, sekeping je rm10. Lepas tu, yang duiit rm1 ada banyak juga. Dalam 20keping atau lebih la. Jumlah tak pastilah berapa keping rm1 tu. Mungkin 25 atau 26 keping. Semuanya saya masukkan dalam plastik. Lepas tu masuk dalam jaket ni”

“Emm.. maknanya du1t yang saya jumpa ni, memang betul la duit pakcik. Saya risau juga kalau orang mengaku du1t dia hilang. Tadi saya baru nak tanya dalam gr0up kampung punya wassap. Sebab nampak pakcik keluar dari kereta, saya tak jadi tanya dalam gr0up wassap. Betul du1t ni pakcik punya, dalam raga k0t0r saya ni”

Dia datang ke arah aku. Lihat dalam raga motor, secara mengejvt dia pelok aku.

“Alhamdulillah. Betul… ini du1t pakcik. Masa hilang tadi, dalam hati dah dapat rasakan memang tak jumpa dah. Sebab takde apa bukti nak kata du1t tu pakcik punya”

“Takpe, saya faham. Masa pakcik tak bagitau hal du1t hilang, saya boleh faham apa pakcik fikir. Kalau pakcik bagitau du1t hilang, pakcik mesti risau juga. Kalau saya pulak akan mencari du1t area tepi jalan ni. Sebab tu pakcik tak bagitau saya hal du1t hilang kan”

“Ya.. yaa. Maafkan saya. Hati risau, bila bagitau tempat hilang, t4kut orang lain cari lepas saya tak jumpa du1t”

“Saya faham pakcik. Kalau saya pun, usahakan cari dulu du1t tu, sebelum bagitau lokasi hilang. Ambillah duit pakcik ni. Rezeki pakcik lagi ni. Boleh jumpa balik dui1t hilang. Saya pun, tergerak hati nak lalu sini. Biasanya saya lalu jalan atas tu je. Kalau nak isi minyak kat Shell”

Aku pun serahkan beg plastik yang ada du1t kepada dia. Entah berapa jumlah yang ada dalam tu, aku pun tak tahu. Sebab takde masa nak kira. Cuma duit rm10 dengan rm1 tu yang aku agak, baki dari dia pec4hkan duiit rm100 dia.

“Pakcik, saya nak balik dulu ye. Nak siap siap masuk ke kebun sawit. Saya kerja jaga ladang dengan lembu orang peserta. Nanti lambat masuk, bising pulak ada kawan yang tunggu dekat dalam tu”

“Nanti kejap, kamu ambillah du1t ni. Buat belanja, kamu dah jumpa duit pakcik”

“Takpelah, saya ada duiit pakcik. Upah kerja saya, bos dah masukkan dalam b4nk. Cukup je makan pakai saya. Saya gerak dulu ya”

Dalam masa aku nak gerak tu, isteri pakcik ni tahan motor aku. Lepas tu, dia suruh juga suami dia bagi du1t. Masa ni, banyak sangat dah ayat memvjuk suruh ambik. Aku memang takde hati nak ambik.

Sebabnya, aku t4kut bila aku ambik, saham akh1rat aku berkurangan akan datang. Rasa, macam pertolongan berb4yar pulak.

Dah dides4k banyak kali, aku pun ambik juga. Tapi, tak ambik semuanya yang dia bagi. Aku ambik beberapa keping je. Sebagai tanda tak menolak pemberian orang. Lepas aku ambik, aku terus balik. Lepas tu, aku singgah kedai kawan aku.

Aku bel1 ayam golek sekor, bagi makan anak b1ni aku. Balik rumah, aku bagi baki duiit orang bagi, ada dalam rm130. Pada aku, inilah rezeki aku yang sebenarnya. Walaupun aku dah jumpa du1t hampir 5k, dan rm150 yang aku ambik itulah rezeki aturan dari Allah yang sebenarnya.

Bukan du1t satu beg plastik yang aku jumpa. Dalam masa aku pegang du1t tu tadi, mainan hati dengan h4sutan sya1tan memang kuat. Dalam kepala aku duk mikir, du1t ni kalau aku ambik selesai mas4lah aku nak pasang siling rumah dengan mozek lantai rumah aku.

Kalau tak buat rumah, mau aku belIi Fr0gman atau Rangeman 0gapi. Atau planning beIi motor baru. Atau pun, bel1 barang barang yang aku nak kumpulkan.

Salah satunya, RC 4×4 yang pernah aku tgok. Harga memang 2,3k juga. Macam macam h4sutan fikirannya aku dapat dalam kepala aku.

Mujur lah, hati ni aku dah ajar. Jangan ambik h4k bukan milik kita. Biar m1skin macam mana pun, jangan sesekali ambik hak bukan kita punya.

Syukur pada Allah, uj1an uj1an yang selama ni hadir satu persatu aku dapat hadapi dengan tabah. Walaupun bukan yang terbaik. Tapi, aku tetap usaha. Jadi yang sebaik mungkin.

Sebagai seorang hamba Allah, yang tak mahu melanggar hukvm hukvm yang tak boleh aku buat. Aku up dalam FB, bukan nak bagitau orang aku baik.

Sebab aku tahu, a1b aku yang lain, kejhatan yang lain masih Allah rahsiakan. Aku bukan dari golongan baik juga. Cuma dalam fikiran aku bila aku k0ngsi dekat wall FB aku, andai kata aku m4ti cepat tak panjang umur dan bila sampai satu ketika tarbiah anak aku, boleh b1ni aku lakukan melihat st4tus wall FB aku.

Dengan apa yang aku buat ni. Boleh jadi, aku jadi seorang bapa yang akan anak kenali aku sebagai seorang bapa yang baik. Bagaimana sikap dan apa perlu buat bila jumpa h4k orang. Salah satu sebab cara begini mungkin mengajar anak aku memahami erti hidup, cari harta yang berkat.

Walaupun kita tahu hidup kita miskin tak berharta. Apa yang aku harap, buat satu contoh kebaikan. Supaya anak dapat ikut mencontohi. Harta aku sebenarnya, anak bini, keluarga, sedara mara, dan kenalan aku. Tentang lainnya, bukanlah harta yang boleh aku buatkan kenangan hidup.

Antara Reaksi Reaksi warganet.

Azmi Ariffin – Betul dah ni, sekrg kebaikan kena war warkan untuk maslahat beri tauladan dan pengajaran. Buat macam Ebit tu. Biar kita tonjolkan kebaikan. Bukan soal eg0, tapi untuk syiar supaya kita boleh bina masyarakat yang baik.

Yang ada sekarang ni elemen kebvrukan sahaja yang nak ditonjolkan. Yang baik kononnya kena sembunyikan…. Tahniah saudara.

Khairul Azhar – Pernah kena dulu, terjumpa hanset oppo yang m4hal tu. Time tu memang ngam hanset saya tengah pr0blem.

Ingat nak buat harta sendiri. Tapi bila pikir balik tak baik buat macam tu, berd0sa. Nasib baik dia tak letak passw0rd, terpaksa saya geled4h hanset tu nak tau owner dia. Nak call c0ntact dia takleh sebab dalam mall takde line.

Geled4h gambar dia jumpa gambar 0wner dia baru lepas snap gambar dengan kawan kawan dia dalam mall tu. Pompuan Ind1a. Saya pusing keliling dalam mall tu cari 0wner dia.

Last last kebetulan jumpa dia baru kuar dari t0ilet terus saya bagi ph0ne tu, haha

Shatar N Najwa – Saya pernah tertinggal du1t c4sh dalam 3k++ dekat bus. Dah siap makan, jalan jalan baru teringat bag sandang dengan du1t takde.

Terus pergi balik dekat tempat bus. Bus ada lagi, tapi cari dekat seat, du1t dah takde. Pusing pusing, takde jugak. Pastu driver bus tanya, cari apa dik.

Cari barang pakcik, terc1cir. Pak cik tu tanya, barang apa. Aku segan nak bagi tau. Last last cakap jugak. Du1t pak cik. Terus dia bagi. Yang nie ke?. Alhamdulillah, punya lah lega. Nak bagi dekat pak cik tu, 1sen pun taknak. Bersunguh sunguh dia tolak.

Sampai sekarang aku ingat pak cik tu. Ayat dia yang aku takleh lupa. “Dah lama saya tunggu orang datang. Kalau rm 50 je dah lame saya gerak..” Nak men1tis air m4ta dengar

Mohd Azhar Nordin – Pernah jumpa dua kali dekat parking pasaraya. 1 jumpa bag… Dalam dengan du1t yang agak bnyak.

Kad kad sekali dengan fon pun ada. Owner perempuan Mlayu. Try cari sekeliling tak jumpa orang yang macam tercari barang.

Pergi kaunter cust0mer service pun katanya tiada sesiapa maklum ada kehilangan apa apa. Amik fon tengok tak ada sapa pun call.

Try swipe buka tak l0ck. Terus ke c0ntact jumpa tulis “ayah”. Try call, si ayah terkejvt bila orang lain yang jawab.

Lepas bagitahu perkara sebenar si ayah minta tunggu sebelum 1 lagi panggilan masuk dari 0wner.

Dia baru sedar bag takda dengan dia. Deal jumpa siap menang1s sebab tak sangka jumpa balik. No2 juga kat pasaraya. D0mpet milik lelaki Ind1a dalam tr0li tempat duduk budak.

Ada kad sebagai juruju4l kereta h0nda yang sama nama dengan i.c. Try call, yang best dia kata takda hilang apa apa.

Sebelum baru perasan d0mpet dia dah takda. Dia dah on way balik dh. Deal jumpa dan bagi balik.

Bukan nk cerita bab “tunjuk baik”. Tapi dah pernah rasa bila d0mpet dan fon hilang.. Per1t Allah saja yang tahu. Bila kita sendiri dah rasa kita memang tak sanggup nak amik duit orang.. Tolong permudahkan urusan orang, nnti Allah permudahkan urusan kita..

Nukilan : Karya Azman via Penang Kini.

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih! Jangan Lupa Juga Untuk Follow Kami di Page.

Sumber : Seleksimedia

Leave a Comment