Beri laluan, Raja Sehari n4k lalu! Peniaga terkejvt pengantin lawat pasar malam, suasana terus jadi ala kenduri kawin – “Saya seg4n, isteri ajak masuk”

KEBIASAANNYA pasangan pengantin akan berjalan di bawah khemah bertemu dengan para tetamu ketika kenduri kahw1n.

Namun lain pula bagi sepasang mempelai ini apabila mereka menjadi tumpuan ramai ketika berjalan-jalan di pasar malam.

Lebih menarik, di situ juga kedengaran lagu ‘Selam4t Pengantin Baru’ dan ‘K0mpang Dipalu’ yang sering dimainkan di majlis-majlis perkahwinan.

The real kenduri kahwin,” k0men se0rang netizen menerusi perk0ngsian vide0 di aplikasi TikT0k yang meraih lebih 700,000 tontonan dalam sehari.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by mStar (@mstaronlineofficial)

Berk0ngsi pengalaman, pengantin lelaki, Mohamad Amir Firdaus Jemain memberitahu, vide0 tersebut dirakamkan pada hari pernikahannya pada Sabtu (6 November 2021).

Pemuda berusia 22 tahun itu berkata, kunjungan ke pasar malam di Muadzam Shah, Pahang dibuat pada sebelah petang, selepas selesai menjalani sesi penggambaran f0to perkahwinan.

“Kami sebenarnya baru ph0toshoot untuk gambar kahwin dekat l0kasi kira-kira 1 kilometer dari pasar malam. Cuaca panas dan tak berangin, memang berpelvh masa bergambar.

“Rasa haus dan nak minum air sejuk. Dalam perjalanan ke kedai, jurugambar nampak pasar malam ajak saya dan isteri bersama bridesma1ds untuk singgah,” katanya kepada mStar.

pengantin pasar malam 6

Amir dan pasangan bernikah pada 6 November 2021.

Lebih mesra disapa Amir, dia meng4kui pada mulanya berasa seg4n untuk berkunjung ke pasar malam kerana masih memakai baju pengantin.

“Tapi isteri pun ajak masuk. Mula-mula masuk, beberapa orang awam dan pen1aga ucap tahniah. Singgah ke gerai minuman, terus kami bel1 air nak hilangkan dahaga.

“Kami kemudian berjalan tengok gerai-gerai. Sejurus selepas kami melepasi sebuah gerai ju4l air, pen1aga tu pasang lagu pengantin dari gerai dia,” ujarnya yang berasal dari Muadzam Shah.

pengantin pasar malam 3

Aksi pengantin perempuan (kanan) bersama sekumpulan pengiring.

Namun bagi pekerja k1lang sawit itu, sebenarnya tidak apa yang perlu dim4lukan kerana dia sendiri sering berkunjung ke pasar malam sewaktu zaman bujangnya.

“Kenapa m4lu nak masuk, pasar malam memang ramai orang datang. Saya pun biasa datang ke pasar malam, kali terakhir kira-kira sebulan lalu.

“Malah, saya dan isteri pernah pergi pasar malam bersama selepas kami bertunang pada Jun lalu,” katanya yang mengenali isteri pada April sebelum mengikat tali pertunangan.

Selain menerima ucapan tahniah dan senyuman daripada para pengunjung dan pen1aga di pasar malam, Amir tidak menyangka turut dihargai dengan pember1an buah secara percuma.

pengantin pasar malam 5

Amir (kiri) dan isteri (kanan) bersama ibu bapanya di pelamin.

“Tak s4ngka dapat buah free. Saya lalu di hadapan gerai pen1aga ni, dia panggil saya dan isteri ke gerai untuk ucap selamat pengantin baru.

“Terh4ru dengan pen1aga tu sebab kami tak bel1 pun buah, tapi dia bagi buah percuma. Begitu juga dengan gerai yang pasang lagu kahwin, kami tak bel1 pun air di gerai dia sebab dah bel1 air di gerai lain sebelum itu, tapi mereka baik hati nak meraikan kami… terima kasih semua,” tambahnya.

pengantin pasar malam 8

F0to kiri Amir (kanan) dan isteri di pasar malam, fot0 kanan Amir (kiri) dan rakan yang juga jurugambar perkahwinannya.

Menurut Amir, makanan kegemarannya untuk dibel1 di pasar malam adalah hati ayam, manakala isteri, Norshahira Md Isa, 21, memilih makanan Jepun, tak0yaki.

“Dari masa saya bujang sampai dah bertunang pun pergi pasar malam. Hari nikah pun tetap singgah pasar malam sampai ‘diraikan’ dengan S0P (pr0sedur 0perasi standard).

“Masa tu terus tak kisah berpelvh pakai baju pengantin bila ada yang gembira dengan kedatangan kami. Betul-betul rasa macam Raja Sehari!” katanya yang merancang untuk berbulan madu bersama isteri di lokasi pelanc0ngan p0pular di Camer0n Highlands, Pahang.

Sumber : mStar

Leave a Comment