Makan t4k lalu, tidur t4k lena dek kerana gemurvh… Berhari-hari dipujvk baru adik 16 tahun setuju jadi wali nik4h kakak, dah takdir ayah pergi dulu

SIAPA yang tidak mahu berwal1kan bapa sendiri di hari pernikahan mereka, namun aj4l m4ut di tangan tuhan.

Empat bulan sebelum majlis pernikahannya yang berlangsung pada 19 Oktober lalu, wanita ini keh1langan bapanya tercinta.

Walaupun sed1h saat kehilangan wali utamanya itu, Siti Nurul Asyiqin Mat Nadi, 23, bagaimanapun bangga melihat adik b0ngsunya yang baru berusia 16 tahun memberanikan diri tampil memikul tanggungjawab tersebut.

Berk0ngsi video pernikahannya di laman TikT0k, Siti Nurul Asyiqin yang mesra dipanggil Eqin berkata, dia dan pasangan Muhammad Atiqi Ghazali, 23 mula merancang majlis pernikahan mereka sejak bulan Mei lalu.

Mal4ngnya bapa Eqin yang sepatutnya menjadi walinya pergi meningg4lkan mereka terlebih dahulu.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by mStar (@mstaronlineofficial)

Anak kedua daripada empat beradik ini berkata, bapa saudaranya kemudian menawarkan diri untuk menggantikan tempat arw4h bapanya.

“Arw4h ayah meningg4l pada 18 Jun, masa tu Eqin tengah kursus kahwin, dia ada penyak1t kenc1ng manis dan meningg4l sebab sak1t tua.

“Kami ada empat adik beradik, tiga perempuan seorang lelaki.

“Mula-mula bapa saudara yang nak walikan tapi tok imam cakap adik lebih layak sebab dia dah matang,” katanya yang menetap di Pasir Pekan, Kelantan.

Eqin terp4ksa mencari wali lain apabila ayahnya meningg4l dunia beberapa bulan sebelum majlisnya.

Menurut Eqin, kakak serta makciknya terp4ksa mengambil masa beberapa hari untuk memujvk adiknya, Muhammad Nordin Mustaqim yang pada mulanya menolak kerana gemurvh untuk berhadapan dengan orang ramai.

“Dia macam “eh kenapa kena jadi wali, pak ngah kan ada?”

“Kami cakap dekat dia “Akim kena la jadi wali, tak ada siapa dah, kes1an angah planning lama dah”.

“Nak sign b0rang untuk nak hantar ke pejabat ag4ma pun kami kena pujvk dia dulu.. ada dalam tiga empat hari, kami bagi dia ruang untuk fikir dulu,” katanya.

Nordin menjadi wali yang menikahkan kakaknya.

Menurut Eqin, dia bagaimanapun bangga melihat adiknya, seorang yang pem4lu, akhirnya berani memikul tanggungjawab sebagai satu-satunya anak lelaki.

“Masa tu rasa macam Allah, kalau papa ada mesti papa bangga, sebab dia jenis pem4lu jadi tak sangka majlis besar macam tu dia jadi orang yang paling penting,” ceritanya.

Sementara itu Nordin berkata, rasa gemurvh yang dialaminya membuatkan dirinya makan tak lalu, tidur tak lena.

“Sehari sebelum tu memang macam nak tidur pun tak lena, makan pun tak nak sangat sebab ramai yang duk usik “haa.. Esok kena salam dengan tok imam..” jadi makin gugvp la,” katanya.

Eqin selamat diijabkabulkan dengan pas4ngannya pada 19 Oktober lalu.

Namun, menyedari tanggungjawabnya sebagai anak lelaki dalam keluarga, Nordin menguatkan diri untuk melaksanakan amanah yang telah diberikan papa mereka.

“Tapi saya satu-satunya lelaki yang papa amanahkan, m4lu ke t4kut ke, saya kena laksanakan sebab tu amanah papa,” katanya.

Sumber : mStar

Leave a Comment