Benda apa ‘menump4ng’ dalam gambar raya 7 tahun lepas? Penjaga rumah pus4ka ser4m sejuk teng0k kelib4t rambut panjang di belakangnya – “Saya tak tahu edit”

PERNAH membaca kisah m1stik di mana wujud ent1ti asing yang ‘menump4ng’ di dalam gambar, wanita ini sama sekali tidak menyangka perkara sama turut dialami dirinya.

Menerusi satu perkongsian di TikT0k, wanita tersebut turut berk0ngsi gambar memaparkan ent1ti misteri yang ‘menempel’ di bahagian belakangnya ketika dia sedang bersalaman dengan ibu tersayang.

“Dua tahun kemudian baru perasan… ser4m!” tulisnya pada perk0ngsian tersebut yang sehingga kini meraih lebih daripada 105,000 jumlah tontonan.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by mStar (@mstaronlineofficial)

Hanya mahu dikenali sebagai Azreen, wanita ini berkata gambar berkenaan diambil ketika dia sekeluarga menyambut Aidilfitri di rumah nenek dan datuknya di sebuah perkampungan di Merlimau, Melaka pada tahun 2014.

“Biasalah pagi raya sesi bersalaman. Dalam gambar tu, saya sedang bersalaman dengan mak. Tiada apa yang pel1k pun terjadi masa tu. Saya kemudian share gambar-gambar dekat Faceb00k masa tu.

“Kemudian dua tahun kemudian, sajalah scroll balik gambar-gambar lama di Faceb00k sebab dekat telef0n bimbit dah tak ada. Masa tu mata saya tertangk4p satu benda pel1k dekat belakang badan masa tengah tunduk salam mak.

“Ia kep4la seorang perempuan sebab ia ber4mbut panjang, dan nampak sikit bajunya warna put1h. Saya pun belek balik gambar-gambar lain masa raya tu untuk kepastian, siapa yang r4mbut panjang dalam keluarga kami.

“Setahu saya, tiada. Arw4h adik pakai tudung. Sepupu-sepupu pula hanya paras bahu dan berwarna perang. Lagi pel1k, ‘dia’ pakai baju putih. Keluarga kami kalau raya pakai warna tema… warna putih hanya untuk majlis nikah,” kata wanita berusia 30 tahun ini.

pusaka 1

Kelihatan ent1ti yang menyerupai kep4la dan rambut panjang hitam pek4t bertenggek di belakang Azreen.

Menurutnya, gambar tersebut diambil oleh salah seorang sepupunya dari sudut tepi.

Malah sebagai bukti gambar tersebut bukan rekaan atau suntingan, dia turut memaparkan gambar dari sudut belakang ketika dia sedang bersalaman, yang diambil oleh sepupunya yang lain.

“Saya beritahu pasal gambar 4neh tu pada ayah dan sepupu. Ayah saya tak cakap apa-apa walaupun dia pandai ub4t orang. Dia kata tak ada apalah.

“Sementara tu, sepupu-sepupu lain semua rasa ser4m. Kep4la ‘dia’ macam terbenam, hanya nampak suku je. Tapi r4mbutnya panjang, hitam dan cantik.

“Sebelum ini pernah tengok berita pasal gambar yang ‘ditump4ng’ m4khluk m1steri, tak sangka jadi dekat saya pulak,” ujar ibu kepada empat cahaya mata ini.

pusaka 3

Rumah pus4ka arw4h datuk Azreen yang kini dihuninya bersama keluarga.

Tambah Azreen, rumah tersebut merupakan rumah pus4ka datuknya dan kini dia yang menghuni rumah tersebut bersama suami dan anak-anaknya selepas datuknya meningg4l dunia.

“Nenek, mak dan ayah tinggal di tempat lain. Sekarang kiranya saya yang tinggal dan jaga rumah tu. Rumah ni dulu dikelilingi hutan… jiran sebelah pun jauh-jauh.

“Dulu masa kecil, sepupu pernah tinggal di rumah ini dengan datuk dan nenek. Dia cerita, selalu sangat nampak m4khluk seperti p0cong dan p0nt1anak. Disebabkan itu, datuk dan nenek ‘pagarkan’ rumah ini.

“Alhamdulillah, saya yang dah tinggal di rumah ni sejak 2018 belum pernah lagi alami atau nampak benda bukan-bukan. Perasaan t4kut tu masih ada lebih-lebih lagi selepas jumpa gambar pel1k tu.

“Tapi saya berdoa agar kami semua dilindungi, dan tak nampak benda bukan-bukan lebih-lebih lagi saya ada bayi,” ujarnya yang merupakan seorang suri rumah.

Tidak menyangka videonya di TikT0k meraih jumlah tontonan yang tinggi, Azreen berkata tujuannya memuat naik gambar berkenaan hanyalah sebagai perk0ngsian dan langsung tidak berniat untuk meraih publ1siti.

pusaka 2

Salah satu gambar raya keluarga Azreen di mana mereka lebih gemar memilih tema warna selain putih.

“Ada yang k0men, gambar tu gambar sunting (sunting). Ada juga kata mungkin budak-budak lalu. Tapi saya sendiri yang tahu cerita dan situasi keluarga ketika itu.

“Mungkin mereka t4k percaya, tapi bagi saya benda-benda macam ni wujud. Dalam Al-Quran pun disebut pasal m4khluk lain selain manusia.

“Saya sendiri pun tak tahu edit dan bukan lapar v1ral… langsung tak. Tapi terpulang nak percaya tak, itu hak masing-masing. Orang bebas berkata apa-apa selagi belum kena batang hidung sendiri,” ujarnya lagi.

Sumber : mStar

Leave a Comment