Dibuang kerja saat ibu terlantar s4kit… gr4duan UIAM percaya rezeki lebih besar menanti, mahu kumpul pahala jaga insan tersayang

SUDAH j4tuh kemudian ditimpa tangga.

Begitulah nas1b seorang wanita yang mend4kwa dirinya dibu4ng kerja disaat ibunya sak1t tervk.

Berk0ngsi video lu4han perasaannya sambil mengalirkan air m4ta, Husna Omar, 32 berkata, dia terkedv sebaik sahaja dimaklumkan mengenai nasib dirinya diberhentikan kerja.

Anak sulung daripada tiga beradik itu mend4kwa alasan yang diberikan adalah mereka hanya memerlukan seorang pekerja memandangkan tug4san tidak banyak.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by mStar (@mstaronlineofficial)

Mesra di panggil Una, katanya dia mula bekerja di syar1kat terbabit sejak penghujung Februari lalu.

“Saya dibu4ng kerja pada 30 Oktober, saya terima n0tis berhenti pada hari sama dan alasan yang diberikan, staf department saya tak boleh dua orang, cukup hanya seorang sebab t4k banyak kerja.

“Masa tu saya terkedv dan bvntu sebab tiba-tiba saya dibu4ng, dan saya fikir keadaan sekarang bukan mudah nak dapat kerja apatah lagi jika seseorang pekerja itu dibu4ng.

“Mesti syar1kat lain akan fikir saya dibu4ng sebab mas4lah att1tude,” katanya yang mempunyai pengalaman selama sembilan tahun dalam bidang pentadbiran.

Una mempunyai pengalaman kerja dalam bidang pentadbiran selama sembilan tahun.

Ber4t hati untuk menyampaikan berita terbabit kepada ibunya, dia bagaimanapun lega dengan penerimaan wanita terbabit.

“Saya rasa lega dan reda bila mak bagi kata-kata p0sitif dan tak beri tek4nan untuk saya cari kerja, dia cakap boleh jaga dia dulu dan cari pahala, nanti ada rezeki lain yang lebih baik bila lebihkan dia,” katanya.

Graduan Dipl0ma Perakaunan, Universiti Islam Antarabangsa di Gombak ini berkata, dia kini res4h memikirkan terutama sekali mengenai k0s raw4tan ibunya, Salina Ahmad, 58, yang kini lebih banyak terbaring.

“Mak saya ada penyak1t kenc1ng manis, dar4h tinggi dan sebelum ni dia pernah j4tuh jadi tul4ng belakang dia pat4h.

“Tul4ng pat4h tu sekarang tekan sebahagian sar4f dan menyebabkan dia tak dapat berjalan, jadi dia banyak berbaring, cuma Alhamdullilah akhir-akhir ni dia dah boleh duduk sikit-sikit,” katanya.

Una (tudung merah) bersama keluarganya.

Una yang menetap bersama ibu bapa, adik perempuan dan dua anak saudaranya berkata, mereka adik beradik kini berk0ngsi tanggungjawab menyara keluarga.

“Saya dengan adik perempuan yang berusia 30 tahun dan adik lelaki (29 tahun) berk0ngsi tanggung keluarga, ayah yang dulunya bekerja sebagai pembantu am sekolah dah bersara.

“Masing-masing sudah berkahwin dan bekerja, suami adik perempuan saya pun baru mula kerja di Ipoh.

“Adik yang lagi seorang baru dua bulan lebih kerja dengan J&T sebab dia pun h1lang pekerjaan masa p4ndem1k, manakala seorang lagi adik lelaki buat ju4lan secara dalam talian,” katanya.

Una kini menjalankan pern1agaan secara dalam talian.

Jelasnya, dia kini berg4ntung kepada b1snes kek dan emas 916 yang diju4lnya secara dalam talian.

“Saya masih tak dapat kerja jadi saya bern1aga online, saya jadi ej3n kek imp0rt daim, tobler0ne dari Laazle dan saya jual em4s 916 secara sambilan.

“Cuma sekarang ni agak sl0w sebab masih baru dan keadaan mak pula sekarang tengah sak1t, mak w4rded di H0spital Taiping sebab keadaan dia terlalu lem4h, dah tiga bulan tak lalu makan, kalau makan munt4h dan cir1t, lepas tu dem4m on off.

“K0s penj4gaan mak setiap bulan lebih kurang RM600, kadang-kadang perlu raw4tan tambahan, tak menentu setiap bulan,” katanya sambil menambah buat masa ini fokusnya adalah untuk menjaga ibunya.

Sumber : mStar

Leave a Comment