Sukar pad4m kenangan… bapa terlalu sed1h hilang an4k, men4ngis setiap hari nyaris hilang suara – “Abah ke kubvr kakak dua kali sehari”

KASIH ibu membawa ke syurrga, kasih ayah sepanjang masa.

Begitulah juga kisah mengenai seorang bapa yang cukup p1lu berdepan kem4tian anak keduanya pada 3 April tahun lalu.

Menerusi satu video tul4r, Hosen Samur, 65, dilhat gag4l menahan air m4ta ketika terkenang mengenai pemergian anak perempuannya, Sulistutina, akibat k4nser usvs tahap empat.

Video itu turut meraih sejut4 tontonan selepas dik0ngsi anak ketiganya, Khairun Nizam, 30, menerusi aplikasi TikT0k pada Sabtu.

Bercerita kepada mStar, jejaka yang mesra disapa Iejam itu mended4hkan fasa enam bulan pertama pemergian arw4h kakaknya cukup memberi kesan mendalam buat keluarga mereka, terutama bapanya.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by mStar (@mstaronlineofficial)

“Saya terkejvt video ini mendapat hampir sejut4 tontonan dalam masa kurang 24 jam. Saya cuma nak berkongsi mengenai situasi suk4r yang kami alami tahun lepas.

“Ia merupakan kem4tian pertama dalam keluarga kami. Kami memang berduk4, tambahan pula keluarga kami kecil saja.

iejam 3

Allahy4rham kakak Iejam bersama kedua ibu bapanya.

“Paling terkesan tentunya abah. Memang hari-hari dia menang1s. Bukan merat4pi, dia sebenarnya kuat, cuma sed1h sebab teringat semua kenangan.

“Setiap hari, dua kali abah akan pergi ke kubvr kakak. Dalam enam bulan pertama, hari-hari dengar dia menang1s,” imbas Iejam.

Menurut Iejam, keadaan itu ternyata menjejaskan kes1hatan bapanya sehingga dia terp4ksa dibawa untuk menerima raw4tan.

Malah kata Iejam, bapanya mungkin per1t menerima pemerg1an itu memandangkan sering berdepan kem4tian insan tersayang dalam hidupnya.

“Pada umur 65 tahun, abah dah lalui banyak pengalaman berdepan kem4tian dalam hidupnya. Abah ada adik kembar. Adik kembarnya men1ngg4l pada tahun 2012.

“Kemudian kem4tian emak dan bapanya pula. Bila kakak men1ngg4l pada usia 34 pada tahun lepas, ia sekali lagi bagi kesan mendalam kepadanya.

“Perlahan-lahan suara abah h1lang sebab nang1s setiap hari selepas kem4tian kakak. Dia juga terp4ksa diberi ub4t supaya tak depr3si.

“Umi saya pun sed1h. Tapi orang kata dalam pas4ngan, tak boleh dua-dua sed1h. Bila situasi macam tu, umi mainkan peranan untuk tunjuk kuat,” kata Iejam.

iejam 4

Arw4h meningg4lkan seorang anak perempuan berusia tujuh tahun.

Bercerita mengenai kakaknya, Iejam mended4hkan Allahy4rham did1agn0s mengh1dap penyak1t itu pada akhir tahun 2017.

Kakaknya juga meningg4lkan seorang cahaya mata perempuan berusia tujuh tahun yang kini menjadi penguat semangat untuk Iejam sekeluarga menerima ketentuan yang berlaku.

“Situasi saya macam abah, tak boleh sorok perasaan sed1h. Saya nang1s di hadapan keluarga. Saya bukan merat4pi, cuma tak puas lagi luang masa dengan arw4h.

“Tapi di depan anak arw4h, saya perlu jadi kuat. Anak dia pun faham apa yang berlaku. Abah pun dah beransur pulih, cuma bila ada keraian seperti hari raya dan hari lahir, mesti dia akan menang1s,” ujarnya yang menetap di Gombak, Selangor.

iejam 2

Iejam akui turut terkesan dengan pemergian kakaknya pada tahun lalu.

Dalam pada itu, Iejam turut menitipkan pesan kepada orang ramai agar melakukan pemer1ksaan kes1hatan secara berkala dan peka dengan kes1hatan diri.

Ujarnya, kakaknya hanya tahu mengh1dap k4nser itu ketika penyak1t sudah memasuki tahap empat, namun berjaya bertahan sehingga tiga tahun sebelum menghembvskan nafas terakhir tahun lalu.

“Arw4h tahu ada k4nser ketika dah masuk tahap empat. Doktor kata dia ada masa tak sampai setahun. Tapi disebabkan semangatnya, arw4h bertahan tiga tahun.

“Jadi, video itu juga saya nak bagi semangat kepada peju4ng k4nser agar terus bersemangat mel4wan penyak1t.

“Saya nak ingatkan orang di luar sana agar buat pemer1ksaan kes1hatan sekurang-kurangnya enam bulan atau setahun sekali,” ujarnya lagi.

Sumber : mStar

Leave a Comment