Isteri p4nik dan pel1k suami lama sangat di tandas masjid, mujur ada mak mentua beritahu tentang Chika – “Tak tahu peny4kit ni wujud”

SEJAK ker4jaan membenarkan pergerakan rent4s negeri pertengahan Oktober lalu, ramai yang mengambil peluang untuk pulang ke kampung bertemu keluarga masing-masing.

Tidak kurang juga ada yang memanfaatkan masa dengan melanc0ng atau ‘r0ad trip’ bersama keluarga atau rakan masing-masing, tidak terkecuali pasangan suami isteri ini.

Namun tr1p percutian mereka baru-baru ini ‘tersel1t’ ins1den mencem4skan apabila si suami terkena penyak1t yang digel4r ‘Chika’.

First time tahu penyak1t ni… kena pula dekat suami,” demikian kapsyen yang ditulis pada perkongsian video di aplikasi TikT0k.

Sehingga kini video berkenaan meraih melebihi 249,000 jumlah tontonan selain dibanjiri ribuan k0men netizen yang rata-ratanya turut berk0ngsi pengalaman yang sama.

Menurut Nurul Syazwana Gulam Sabir, ketika kejadian, dia bersama keluarga suaminya, Mohammad Hamizan Rosli, melawat lokasi-lokasi menarik sekitar Perak.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by mStar (@mstaronlineofficial)

“Kami ni sebenarnya pas4ngan jarak jauh (PJJ). Suami bekerja di Perak, saya pula bekerja di Johor. Jadi baru-baru ni saya ‘turun’ ke Perak dan sambil-sambil tu berjalan dan pergi makan dekat tempat best-best.

“Sejujurnya, saya sendiri tak tahu kewujudan penyak1t ini. Kami baru berkahwin dan bila suami terkena, barulah saya tahu. Al kisahnya selepas singgah di beberapa lokasi, suami beritahu dia nak ke tandas sebab nak ‘membu4ng’.

“Kami pun berhenti dekat sebuah masjid. Pel1knya, lama betul dia dekat tandas. Bila dia keluar, saya nampak wajahnya puc4t habis. Saya pan1k dan tanya kenapa, suami beritahu dia macam nak p1tam. T4k bermaya sangat.

chika 1

Suami Syazwana terkena Chika ketika mereka sekeluarga melawat lokasi-lokasi menarik di Perak, baru-baru ini.

“Mujurlah ibu mentua ada sekali. Katanya suami mungkin terkena Chika. Barulah saya tahu pasal Chika ni. Rupa-rupanya sebelum ini suami pernah kena Chika sampai pengs4n di tandas. Hari tu pun dia nak pengs4n tapi dia tahan,” cerita wanita berusia 24 tahun ini.

Senang disapa sebagai Syazwana, wanita ini berkata mereka berhenti rehat sekitar dua jam sehingga penyak1t yang menyer4ng suaminya itu berkurangan.

“Kami sekadar sapu minyak angin. Tak la terus baik, tapi keadaannya ada sedikit perubahan. Rupa-rupanya, Chika ni akan pulih sendiri selepas munt4h. Selagi tak munt4h, selagi itulah tak boleh membuang.

“Suami ada munt4h hari tu… itu yang keadaannya OK sikit. Kami teruskan perjalanan selepas itu, tapi berhenti juga beberapa kali sebab dia nak membu4ng,” ujarnya.

Tambah Syazwana, hanya pada keesokan hari suaminya benar-benar pulih.

“Chika ini saya pun tak pasti apa sebab atau puncanya. Tapi sebab ia sak1t perut, mungkin sebab pemakanan. Biasalah kalau berjalan mesti makan macam-macam. Banyak kedai makan kecil dan v1ral yang kami singgah.

“Saya tanya juga mak mentua, dia kata kalau sesiapa terkena Chika, memang sak1t perut sampai tak tentu arah dan boleh pengs4n. Kalau cuba G00gle pun, ada keluar pasal Chika ni.

“Bila dah kena lagi, suami macam ser1k juga. Katanya lepas ni memang kena jaga makan betul-betul,” kata wanita yang berasal dari Johor Bahru ini.

Tidak menyangka perkongsiannya menjadi tul4r, Syazwana berkata dia berharap perk0ngsian tersebut secara tidak langsung dapat memberi peringatan kepada orang lain.

chika 2

Ada di antara netizen yang berk0ngsi petua penyak1t Chika.

“Kalau ahli keluarga, suami atau siapa sahaja yang masuk t0ilet lama, cubalah pergi check… bimbang dia pengs4n akibat Chika. Sekarang ni musim orang berjalan-jalan. Kalau berjalan, kena selalu beringat.

“Secara tak langsung, daripada perk0ngsian ini juga dapat beri peringatan sebab daripada k0men, rupa-rupanya ramai juga tak tahu pasal Chika. Ingatkan saya saja yang tak tahu.

“Alhamdulillah, ramai juga yang prihatin dan share petua. Kata mereka, kalau terkena Chika, kena mandi. Itulah yang suami saya buat… Alhamdulillah, keadaannya bertambah baik selepas itu,” katanya lagi.

Sumber : mStar

Leave a Comment