Sabar ajelah! Gigih buat tepung sendiri, pr0m0si di TikT0k… peniaga terkejvt ju4l ayam g0reng tapi ada pelanggan nampak macam katak

SEJAK p4ndem1k c0vld-19 melanda, ramai gol0ngan pen1aga mula memasarkan ju4lan mereka menerusi media s0sial.

Tidak ketinggalan tentunya Hafizah Sobri, 36, pen1aga ayam g0reng yang acap kali berk0ngsi aktiviti di gerai miliknya menerusi video-video TikT0k.

Namun, dia baru-baru ini terkejvt menerima k0men daripada se0rang netizen yang bertanya sekiranya dia mengg0reng kat4k di gerai miliknya yang terletak di Kampung Tasik Tambahan, Ampang, Selangor.

“Saya tak pasti sama ada dia bergurau atau sebaliknya. Atau mungkin dia teng0k vide0 saya goreng ayam tu sekejap saja, mungkin dia kel1ru.

“Dia tanya… kat4k ke tu? Jadi bila dia bertanya, saya jawab saja dalam vide0 seterusnya. Saya pun tak kecil h4ti.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by mStar (@mstaronlineofficial)

“Saya anggap ia lawak yang menghiburkan saja. Tapi tak sangka pula vide0 itu v1ral,” ujarnya yang mesra disapa Hafizah.

Sehingga kini, video ‘kat4k’ itu menerima hampir 200,000 tontonan di aplikasi TikT0k.

hafizah 5

Hafizah sebelum ini bern1aga pasar malam dengan suaminya.

Bercerita lanjut mengenai pern1agaannya, Hafizah dan suami, Meor Mazlan Harun, 38, mula bern1aga ayam goreng di pasar malam sejak tahun 2013.

Namun katanya, dia beralih ke sebuah gerai pada pertengahan tahun lalu selepas pasar malam tidak dibenarkan ber0perasi ketika Per1ntah Kawalan Pergerakan (PKP) dilaksanakan.

“Sebelum ini kami bern1aga di pasar malam. Sejak p4ndem1k, pern1agaan terpaksa ditutup. Masa mula-mula P KP diumumkan, saya fikir mungkin tutup dua minggu saja. Ingatkan sekejap.

“Masa tu risau juga. Akhirnya kami bern1aga secara 0nline, kami p0st di grup Faceb00k dan sebagainya. Pada pertengahan tahun, kami ambil keputusan untuk buka sebuah gerai.

“Jadi buat sementara waktu, kami bern1aga di gerai saja. Orang masih t4kut-t4kut nak ke pasar malam sekarang. Alhamdulillah, bolehlah cari rezeki untuk tampung hidup.

“Tapi sejujurnya memang PK P mencabar. Kita dah biasa bern1aga dengan ramai pelanggan di pasar malam. Bila jadi macam ni, pern1agaan perlahan sikit.

“Rindu suasana nak bern1aga pasar malam macam dulu. Meriah kerana ia sering jadi tumpuan ramai. Kalau kat gerai tepi jalan, kita tunggu pelanggan. Di pasar malam, memang orang ramai akan datang,” ujarnya lagi.

Dalam pada itu, Hafizah akui bersyukur apabila penangan vide0 tul4r di TikT0k turut membuka pintu rezeki buat pern1agaannya.

“Kadang-kadang ada pelanggan datang, mereka kata kenal gerai saya dari TikT0k. Seronok juga bila dapat buat prom0si dengan media s0sial.

“Ada juga yang dari lu4r kawasan datang ke gerai kami. Istimewanya, tepung ayam g0reng kami buat sendiri. Biasanya suami yang g0reng, saya pula akan susun dan ju4l,” ujar ibu kepada seorang cahaya mata itu.

hafizah 2

Antara menu yang diju4l di gerai miliknya.

Selain ayam g0reng, Hafizah dan suami turut menawarkan menu kulit ayam g0reng, aneka bebola goreng, cendawan goreng, kentang goreng dan macam-macam lagi.

Dalam temubual sama, Hafizah sempat menitipkan pesan kepada rakan peniaga khususnya yang baru menceburi bidang itu agar sentiasa cekal berhadapan dugaan.

“Kita ni peniaga, ada hari dapat untung lebih, ada hari j4tuh. Kalau hujan, biasanya kurang sikit ju4lan.

“Jadi yang paling penting kena sabar. Kalau hari ni tak laku, tak boleh terus pvtus asa. Sabar paling penting,” ujarnya lagi.

Sumber : mStar

Leave a Comment