Pemuda men4ngis di sebalik k0stum Mickey M0use lihat sahabat terpis4h 25 tahun depan mata – “Nenek Raja b4ntai kami dengan getah paip”

SIAPA sangka kejvtan pr4nk sempena sambutan hari jadi menjadi m0men sangat menyentuh em0si apabila dua sahabat dipertemukan buat pertama kali selepas terp1sah selama hampir 25 tahun.

Di sebalik k0stum Mickey M0use, seorang pemuda berbangsa Melayu menanti penuh deb4ran demi membuat kejvtan itu untuk rakan baiknya berbangsa Ind1a.

Menerusi perk0ngsian vide0 yang kini tul4r, hanya pelvkan erat dan linangan air m4ta dapat menggambarkan kerinduan dua sahabat yang tidak terungkap.

Berk0ngsi cerita sebenar, pemuda Melayu berkenaan, Mohd Zulnurain Abbas, 38, berkata, dia mengenali rakan sebaya berbangsa Ind1a, Nagarajan Vijian sejak mereka berusia dua tahun ketika menetap di perumahan estet di Jasin Lalang di Jasin, Melaka.

Menurutnya, hubvngan mereka begitu akrab meskipun dia bersekolah di sekolah rendah kebangsaan (SRK) ketika itu, manakala Nagarajan atau lebih dikenali sebagai Raja belajar di sekolah jenis kebangsaan (SJK) Tam1l.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by mStar (@mstaronlineofficial)

“Ibu saya merupakan ibu tungg4l dan bekerja sebagai buruh di estet. Raja pula dibesarkan oleh neneknya di perumahan sama di mana datuknya bekerja sebagai pen0reh getah.

“Kami sangat rapat sebab lepas habis sekolah, saya akan ke rumah nenek Raja dan neneknya yang tol0ng jaga saya sehingga ibu habis kerja waktu petang.

“Raja yang mengajar saya bercakap dalam bahasa Tam1l sejak kecil dan kami banyak bercakap Tam1l sehingga sekarang saya fas1h berbahasa Tam1l,” katanya kepada mStar.

sahabat terpisah 25 tahun 6

Pertemuan penuh bermakna antara dua sahabat yang lama terp1sah.

Selain fasih berbahasa Tam1l, dia yang lebih mesra disapa Olan turut memberitahu zaman kanak-kanaknya banyak dihabiskan bersama Raja.

“Dari kecil kami sama-sama pergi sungai tangk4p ikan. Kami main bola, guli, kad gambar dan galah panjang. Paling kelakar kami kena bant4i dengan nenek Raja guna getah paip

“Kami ni nak4l. Nenek Raja pesan jangan main tengah hujan, tapi kami deg1l dan tetap juga main sampai basah lencun sebab berbaring atas lecak,” ujarnya secara bersel0roh.

sahabat terpisah 25 tahun 4

Foto kiri Olan dan kanan Raja ketika kanak-kanak.

Namun kata Olan, keseronokan mereka tidak berpanjangan apabila Raja diambil semula oleh ibu bapanya untuk tinggal bersama adik beradik lain di Pagoh di Muar, Johor.

“Kami baru berusia 12 tahun dan masing-masing bersuara tak mahu berp1sah jauh. Saya masih ingat saya kej4r teksi yang dinaiki Raja bersama mak ayahnya.

“Saya nampak Raja keluarkan kep4lanya dari tingkap teksi dan jer1t nama saya. Tak ingat berapa jauh saya kej4r dan jer1t nama dia, sampai saya sendiri terj4tuh dan lepas tu dah tak nampak teksi. Itulah kali terakhir saya melihat wajah Raja,” katanya dalam nada seb4k.

sahabat terpisah 25 tahun 3

Olan (belakang, dua kanan) dan Raja (belakang, tengah) bersama keluarga masing-masing.

Olan yang merupakan pekerja kilang memberitahu, sejak itu kedua-dua mereka terputvs hubvngan, apatah lagi dia dan keluarganya berp1ndah ke rumah lain di Jasin selepas itu.

“Sebenarnya banyak kenangan sus4h senang saya dan Raja bersama. Ibu saya dulu orang sus4h, rumah kami tak ada lauk. Raja senyap-senyap ambil beras, bawang dan barang dapur lain dari rumah neneknya dan kemudian datang ke rumah beri pada saya untuk mak masak lauk.

“Kami bukan jenis mem1nta duit. Kalau nak makan ais krim atau keropok, kami ikhtiar cari du1t dengan kutip kelapa tua untuk buat santan dan ju4l. Du1t tu kami bel1 ais krim atau keropok dan sama-sama makan atas pokok,” tambahnya.

sahabat terpisah 25 tahun 7

Olan (hadapan, dua kanan) dan Raja (kanan) bersama ahli keluarga Raja di majlis hari jadi.

Bagaimanapun, dia yang kini telah berkahw1n dan menetap di Alor Gajah, Melaka berkata, kepulangannya untuk berjumpa ibunya di kampung pada akhir tahun memberi sinar baharu.

“Bermula dari request ibu minta saya bel1 barang dapur di kedai runcit, saya ditegur oleh seorang rakan perempuan bernama Hema yang juga tinggal di estet dulu.

“Hema yang beri telef0n nomb0r Raja dan sampai menang1s bila saya dapat dengar suara Raja. Sepatutnya kami rancang nak jumpa pada Januari lalu.

“Tapi PK P (Per1ntah Kawalan Pergerakan) 2.0 pula dan aktiviti rent4s negeri tidak dibenarkan, jadi berbulan-berbulan rancangan kami tert4ngguh,” kata bapa kepada empat cahaya mata itu sambil menambah mereka tetap berhubvng antara satu sama lain.

sahabat terpisah 25 tahun 2 W

Olan (kanan) dan Raja gembira bertemu semula.

Dalam pada itu, Olan berkata, kebenaran rent4s negeri sejak Oktober lalu ternyata menggembirakan, sekali gus memb0lehkannya untuk bertemu Raja yang bekerja sebagai pemandu l0ri dan mempunyai tiga anak, pada Hari Deepava1i lalu.

“Secara kebetulan, birthday Raja j4tuh pada 4 November iaitu Hari Deep4vali. Dengan b4ntuan isteri Raja, kami rancang untuk buat pr4nk pada majlis hari jadi Raja sebelah malam.

“Saya pakai k0stum Mickey M0use nak buat kejvtan pada Raja. Dalam k0stum saya boleh nampak dia dan saya dah mula menang1s… mukanya sama, senyuman pun masih sama.

“Setelah hampir 25 tahun kami jumpa kembali. Setiap kali s0lat, saya selalu berdoa agar diberi peluang untuk berjumpa semula dengan Raja. Alhamdulillah, doa saya dimakbulkan,” katanya.

Sumber : mStar

Leave a Comment