“Apa Je An4k Minta, Dia Bagi” Wanita Lu4h Rasa Syukur Ada Peng4suh Yang Baik Hati

Selalunya kita dengar cerita yang burvk-burvk je kan tentang pengasuh anak-anak ni. Ada k3s der4 lah, k3s cuai lah dan macam-macam lagi.

Tapi, sebenarnya ramai je pengasuh yang baik dan jaga anak orang macam anak sendiri!

Memiliki pengasuh anak yang baik adalah rezeki buat pasangan suami isteri.

Mana taknya, anak yang ditinggalkan seharian dijaga dengan baik bagaikan anak sendiri, sudah tentu tidak memb1mbangkan kita.

Begitulah yang dialami oleh wanita ini yang melahirkan rasa syukur dikurniakan pengasuh yang sayangi anaknya bagaikan anak sendiri.

Sebagaimana yang diluahkan di twitter miliknya.

Penjaga anak aku ni kalau b0leh bagi rating, aku rate 1000/10 kot. Anak aku cakap nak camping, dia pacak terus khemah depan umah. apa je anak aku minta dia bagi. Tak terbal4s jasa dia.

Malah perk0ngsian beliau mendapat perhatian netizen yang berk0ngsi kisah yang sama.

Pengasuh ni, bila kita buat baik dengan mereka, dan bila mereka dah jaga kita macam anak sendiri, nanti lama-lama dah jadi macam keluarga. Itu yang sampai ke besar kadang-kadang ada dua mak, dua ayah tu. Rupanya sep4sang lagi tu pengasuh! Kalau k0rang masa kecil ada pengasuh, sekarang dah besar still keep in t0uch tak?

Sumber: Aidasue

3 PERKARA YANG ANDA PERLU TAHU UNTUK MEMASTIKAN PENGASUH ITU BETUL-BETUL B0LEH DIPERCAYAI.

1- Pastikan dia mempunyai kelulusan penjagaan kanak-kanak. Ini amat penting kerana ini akan memastikan kemahiran yang dimiliki. Jika ia adalah pusat penjagaan kanak-kanak, maka amat penting bahawa semua pekerjanya yang menjaga kan4k-kan4k mempunyai kelulusan penjagaan kanak-kanak yang diiktiraf.

Tol0ng jangan tinggalkan anak kecil anda dengan sesaorang dan tempat jagaan kanak-kanak yang ikut t4ngkap muat sahaja. Kesel4matan anak anda adalah tanggungjawab anda. Tiada k0mpr0mi!

2- Buat s1as4tan dan kaj1an sebelum s4h mengambil seorang atau pusat asuhan itu sebagai pengasuh anak-anak anda.

– Lihat track rec0rdnya. Jangan hanya dengar apa yang dia atau mereka katakan. Ingat ya, mereka di dalam b1snes. Mereka b0leh kata apa sahaja agar dapat s4les.

– Interview kepada ibu bapa yang juga menghantar anak mereka di situ.

– Tanya anak kecil yang diasuh tu, jika ada yang sudah pandai bercakap. (Tapi tanyalah bila pengasuh t1ada di situ) dan perhatikan gerak badan anak itu. Selalunya anak-anak kecil bercakap benar. Kalau nampak mata anak itu seperti t4kut-t4kut, tandakan ia sebagai satu petanda yang anda perlu kaji lagi. Kemungkinan tempat itu kurang selamat adalah tinggi. Bertanyalah dengan anak-anak lain secara berasingan.

– Dengar dan lihat bahasa dan lihat akhlak pengasuh-pengasuh, anak-anak mereka jika ada di situ dan juga kan4k-kan4k lain yang diasuh. Jika bahasa dan akhlak mereka kas4r, anda mungkin mahu ‘cancel’ sahaja n1at anda untuk menghantar anak anda di situ. JANG4N ambil mudah perkara seperti ini jika mahu anak anda berakhlak mulia. Jika mahu

3- Pantau Berkali kali. Sekiranya anda sudah yakin itulah tempat atau 0rang yang anda hendak tinggalkan anak anda, maka lakukan pantauan dari semasa ke semasa. Jika pengasuh atau tempat asuhan itu bagus, mereka tidak akan kisah dan mar4h anda datang memer1ksa kerana mereka tidak ada apa yang hendak disembunyikan.

Jika mereka mengatakan j4ngan datang kerana tidak mahu anak anda terus menang1s tidak mahu berp1sah, maka anda boleh pantau dari luar atau lebih baik minta seseorang yang anak anda tidak kenal untuk datang membuat pantauan.

Walaupun kita telah memilih tempat atau orang itu untuk kita tinggalkan anak kecil kita, kita masih bertanggungjawab memastikan keselam4tan anak kecil kita yang masih belum tahu apa-apa. Oleh itu pantau selalu dari semasa ke semasa. Terutama jika ada perubahan pekerja dan sepertinya.

Ini p0int tambahan yang sangat penting untuk anda lakukan;

Bila ambil anak balik.

-Buka mata dan lihat keadaan tempat itu. Dengarkan ‘bahasa’ yang digunakan. Adakah pengasuh masih boleh berbahasa berlembut dengan anak-anak asuhannya dan anak-anaknya sendiri? Jika tidak ini suatu yang perlu diselidik lagi.

– Balik rumah, terus check seluruh badan anak anda. Peka terhadap m00d anak anda. Jika ada nampak kesan leb4m atau yang sepertinya; maka selidik bagaimana ianya berlaku, jika anak itu sudah boleh bercakap. Jika tidak, esoknya tanyalah kepada pengasuh itu.

Tak mengapa jika anda nampak cer3wet. Jika pengasuh itu baik, mereka sendiri akan sangat prihatin dan ingin tahu apa sebenarnya dan mereka akan berhati-hati. Jika sebaliknya, maka anda perlu terus pantau.

Ada yang merasakan kalau sudah pilih pengasuh maka tawakal sahaja lah. Oh, ini sangat bah4ya. Tawakal bukan bermaksud ‘tidak mengikat tali unta itu’. Kita tetap perlu terus berusaha memastikan keselam4tan anak-anak kita. Membuat ‘checking mechanism’ itu bukan bermaksud kita tidak percaya. Itu bermaksud kita prihatin.

Hargai Pengasuh yang baik.

Dan sebelum Ibu mengakhiri perk0ngsian Ibu ini; pesanan Ibu, jika anda sudah menjumpai pengasuh yang baik, maka hargailah dia. Layan dia atau mereka baik-baik. Mereka adalah insan yang didatangkan kepada anda untuk memudahkan anda melakukan urusan hidup anda seharian. Itu rezeki yang sangat besar dan Allah telah berpesan;

“Sesungguhnya jika kamu bersyukur, pasti Kami akan menambah (nikmat) kepadamu, dan jika kamu meng1ngkari (nikmat-Ku), maka sesungguhnya az4b-Ku sangat ped1h.” (QS. Ibrahim [14]: 7)

Ibu mendoakan agar semua yang membaca ini, dilindungi Allah segala mus1bah samada berbentuk perkara yang dik0ngsikan atau yang lain.

Semoga sayang yang membaca ini dilimpahi rahmah dan dapat mewujudkan Syurrga di rumah. Yang membawa kepada rumah di Syurrga.

Salam Sayang.

Kredit: Ibu Rose, Pakar Keibubapaan & Kekeluargaan

Sumber : Trending Sangat

Leave a Comment