Apple Bakal Ju4l Alat Ganti iPh0ne, B0leh Baiki Sendiri Dirumah

Pengguna Apple pasti teruj4 dengan pengumuman terbaru yang dibuat oleh syar1kat berkenaan baru-baru ini tentang Pembaikan Layan Diri yang akan memb0lehkan pengguna pr0duk daripada syarikat berkenaan membaiki sendiri peranti mereka selain b0leh membel1 sendiri alat ganti dan peralatan tulen daripada Apple.

Difahamkan pada peringkat permulaan, pembaikan layan diri ini tersedia untuk m0del iPh0ne 12 dan iPh0ne 13 dan difahamkan juga untuk rangkaian k0mputer Mac yang menggunakan cip M1.

Tawaran ‘Self Serv1ce Repair’ ini juga difahamkan bakal diperkenalkan kepada semua pengguna di Amerika Syarikat pada awal tahun depan dan akan turut diperluaskan ke rantau-rantau lain sepanjang 2022!

Sumber: Apple

“Semua pengguna pr0duk Apple bakal mempunyai akses kepada semua alat ganti, peralatan dan buku panduan tulen”

Pada peringkat permulaan, difahamkan pr0gram ini akan memf0kuskan kepada perkara yang biasa dibaikpulih seperti skrin paparan, bateri, dan kamera. Walaupun begitu, difahamkan keupayaan untuk pembaikan tambahan akan tersedia penghujung tahun hadapan.

Menurut Ketua Pegawai 0perasi Apple, Jeff Williams, syar1kat berkenaan telah menambah l0kasi perkh1dmatan yang membolehkan pengguna untuk mendapatkan khidmat gantian barangan dan peralatan tulen.

Sumber: Apple
Bercakap mengenai pr0gram pembaikan layan diri ini, pihak Apple meminta agar pengguna membaca dahulu buku panduan pembaikan sebelum membuat sebarang penukaran atau pembaikan keatas peranti.

Difahamkan, terdapat lebih 200 alat ganti dan peralatan yang akan diju4l 0leh Apple selepas pr0gram ini dilancarkan nanti dan buat masa sekarang, belum ada senarai h4rga yang dikeluarkan bagi setiap alat ganti dan perkakas.

p/s : Katanya pengguna akan mendapat ‘recycle cred1t’ sekiranya memulangkan bahagian yang diganti tu. Korang rasa macam mana? Berani nak baiki sendiri?

Sumber : Lobak Merah

Leave a Comment