Lakaran ala pr0… Jika digilap, karya kanak-kanak 11 tahun ini ada p0tensi ke pentas fesyen dunia!

WALAUPUN baharu berusia 11 tahun, kan4k-kan4k ini memiliki bakat luar biasa dalam menghasilkan lakaran pakaian persis pereka fesyen terkemuka.

Muhammad Dailami Hail Mohd Nurullail cukup meminati bidang rekaan fesyen malah lakaran yang dihasilkan seperti seorang pr0fesional.

Bercerita mengenai perkara itu, ibu kepada kan4k-kan4k tersebut, Wan Noorleesa Abdul Latip, 37, berkata, Muhammad Dailami atau Hail cukup menggemari rekaan daripada pereka fesyen terkenal Rizman Ruzaimi, Rizalman dan juga J0vian Mandagie.

Bukan sahaja melukis, Hail juga boleh mewarna dengan kemas dan menjadikan hasil yang cantik.

Cerita Wan Noorleesa, Hail bukan sahaja gemar membuat lakaran tetapi anaknya itu turut memiliki bakat mewarna yang menjadikan setiap lukisannya dihasilkan dengan cantik dan teliti.

“Hasil karya yang dilukis oleh Hail adalah seni atau c0rak bertemakan kepada fesyen tradisi0nal dan juga pakaian wanita.

“Dia tidak ikuti kelas khas melukis atau secara f0rmal, Hail hanya diberikan pended4han belajar mengenai lukisan melalui Y0utube dan G00gle,” katanya kepada mStar.

Bakat mula terserlah sejak tadika

Wan Noorleesa menjelaskan bakat anak sulung daripada dua beradik itu mula kelihatan ketika seawal usia empat tahun semasa guru di sebuah tadika sw4sta yang mengajarnya melihat hasil luk1san yang dibuat oleh Hail.

Dahlia Humaira berusia tujuh tahun merupakan adik Hail yang meminati sukan lasak berbeza dengan abangnya.

“Cikgu tadika ada cakap Hail ni memang pandai melukis, cakap pun tak pel4t. Daripada situlah saya perasan anak saya minat melukis.

“Di sek0lah pun cikgu memang selalu bagi jaw4tan ketua kelas dan ketua dalam kumpulan. Sekarang ni dia pengawas di sekolah”, ujar ibunya.

Bukan sahaja melukis, kata Wan Noorleesa lagi, Hail juga memiliki bakat lain seperti mereka cipta m4khluk pel1k daripada barangan terpakai dan kertas, semuanya menggunakan imag1nasinya sahaja.

Banyak acara dan pertandingan yang telah disertai Hail sejak berusia enam tahun sehingga kini.

Berk0ngsi hasil pr0jek anaknya itu, Hail pada awalnya hanya melukis lakaran gambar pr0jeknya terlebih dahulu, kemudian menggunakan alatan miliknya serta warna air sebagai kesan khas.

Semasa di rumah, Hail banyak menghasilkan lukisan menggunakan aplikasi yang dimuat turun ke dalam telef0n pintar miliknya sendiri.

“Kalau saya ada pr0jek atau des1gn nak kena buat, kadang kala saya minta Hail editkan untuk saya. Hail berbakat juga dalam suntingan audi0 dan visual yang dia belajar sendiri,” ujarnya.

Hail selalu ke kedai alat tulis bagi menambah atau mengganti alatan melukisnya yang telah habis.

Hail juga merupakan aset sek0lah, mewakili sek0lah dalam pertandingan seni tulisan khat jawi, nyanyian s0lo, pidat0, sajak, tarian, melukis dan mewarna.

Risau 0rang anggap anak lelaki lembut

Bercerita mengenai sikap Hail, ibunya menjelaskan dia merupakan seorang yang teliti, segak dan bergaya kerana mementingkan penampilan yang kemas serta cerew3t dalam pemilihan pakaian dia sendiri.

Sebagai ibu bapa, Wan Noorleesa meng4kui pernah berasa b1mbang malah suaminya, Mohd Nurullail A. Rahman, 37, kurang bersetuju dengan minat anaknya itu kerana ia bukan kebiasaan untuk budak lelaki sepertinya, namun mula menerima hakikat bakat unik Hail setelah melihat pencapaian demi pencapaian yang diperolehnya.

Walaupun bakat yang dimiliki Hail agak berlainan dari kanak-kanak lelaki lain tetapi dia tidak pernah dianggap berbeza atau dipinggirkan oleh rakan-rakan sebayanya, keluarga mahupun masyarakat sekeliling.

Pencapaian Hail membuahkan hasil yang setimpal dengan usahanya.

“Dulu saya rajin p0st hasil lukisan dia di Faceb00k, risau juga orang anggap dia lembut tetapi saya bersyukur kawan-kawan semua puji bakat, jadi Hail tak rasa ‘d0wn’. Daripada p0sting tu juga cikgu-cikgu sekolah nampak bakat Hail.

Oleh kerana minatnya terhadap seni, guru di sekolah akan membawa Hail setiap kali ada acara melihat karya dan persembahan nyanyian dan lukisan yang dianjurkan di Jabatan Kebudayaan dan Kesenian Negara (JKKN).

Menyertai banyak pertandingan

Bulan Kemerdekaan merupakan saat paling sibuk bagi ibu Hail kerana pada ketika itu banyak pertandingan dianjurkan di luar dan dalam sekolah yang disertai Hail.

“Kalau ada pertandingan mewakili sekolah, cikgu akan bawa dia sebagai wakil. Saya selalu ikut dengan memandu sendiri ke tempat pertandingan tersebut untuk lihat anak saya bertanding,” tambah Wan Noorleesa.

Berk0ngsi hasil pr0jek, dia pada awalnya hanya melukis lakaran gambar pr0jeknya terlebih dahulu, kemudian menggunakan alatan miliknya serta warna air sebagai kesan khas.

Kejayaan demi kejayaan hasil usaha dan minat Hail semakin ketara apabila dia berjaya mendapat tempat dalam pertandingan antaranya adalah Pertandingan Mewarna Kan4k-Kan4k Kategori 7 hingga 9 Tahun.

Tidak terhad kepada seni lukisan sahaja, Hail juga berbakat dalam nyanyian di mana beliau pernah mewakili sek0lah dalam sebuah pertandingan Bakat Cilik sempena Tahun Baru C1na pada 2020 dengan membawa lagu “D0ndang Sayang”.

Bakat dalam nyanyian Hail juga tidak kurang sama baik dengan bakatnya yang lain.

Lumrah sesebuah pertandingan ada kal4h dan menang, Hail juga pernah kal4h dalam pertandingan tetapi ibunya sentiasa memberikan kata-kata semangat dengan memujuk anaknya agar tidak mudah pat4h semangat.

“Satu perkara saya terapkan pada Hail, kalau dia masuk sesebuah pertandingan dan dia menang, saya akan memberinya hadiah. Saya bawa dia ke kedai alat tulis untuk dia beli alatan melukis yang dia suka,” ujarnya.

Namun kata Wan Noorleesa, meskipun menyok0ng minat anaknya itu, pendidikan Hail tetap menjadi keutamaan dan akan memastikan Hail menyiapkan kerja sek0lah terlebih dahulu sebelum melakukan aktiviti lain termasuk melukis.

Sumber : mStar

Leave a Comment