Pertama kali jumpa dah mesr4, siap panggil ‘mak’… gadis selamba dukvng ‘b4by’ 3 minggu, tapi Miah pilih bela arnab sebab kambing cerew3t!

KEMESRAAN yang ditunjukkan oleh seorang gadis bersama seek0r anak kambing di sebuah kadang ternakan ha1wan itu menjadi perhatian.

Dalam pangkuan si gadis yang diibarat seperti an4k, haiwan ternakan itu beberapa kali mengembek yang kedengaran seperti memanggil emak.

Walaupun nampak begitu mesra, namun anak kambing itu bukanlah kepunyaannya.

Gadis berkenaan, Siti Nurislamiah Sheikh Mohd Sahidi berkata, kambing tersebut sebenarnya milik rakannya yang tinggal di kampung yang sama di Chini Timur 1 di Pekan, Pahang.

Lebih mesra disapa Miah, katanya, ha1wan itu diternak bersama sekumpulan kambing di kandang yang terletak di kawasan rumah rakannya.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by mStar (@mstaronlineofficial)

“Secara kebetulan, saya dengan kawan tu nak pergi berjalan-jalan pusing satu kampung. Saya datang ke rumah dia dan ketika itu dia sedang beri kambing-kambingnya makan.

“Saya pun j0in sekali. Saya nampak seekor anak kambing yang c0mel, dukung dia sambil buat rakaman. Usia kambing lebih kurang tiga minggu,” katanya kepada mStar.

kambing member 4

Kandang kambing milik bapa rakan Miah.

Gad1s berusia 21 tahun itu berkata, kandang kambing milik bapa rakannya itu terletak di belakang rumah dan diusahakan sejak hampir tiga tahun lalu.

“Mula-mula ternak dulu cuma empat ek0r. Alhamdulilah kambing semakin bertambah. Tapi ada yang dah ju4l.

“Keseluruhan kambing sebelum ini terju4l kira-kira 40 ekor. Sekarang yang tinggal sebanyak 20 ekor,” ujarnya yang berasal dari Pekan.

Menurut anak bongsu daripada lima beradik itu, dia tidak menternak kambing, sebaliknya memelihara arnab pedaging sebanyak 10 ekor.

kambing member 2

Miah (kanan) dan rakannya, Masyitah.

Mengulas mengenai video dirinya bersama anak kambing, Miah menjelaskan panggilan yang kedengaran seperti ‘mak’ itu adalah perkara biasa bagi ternakan itu yang masih kecil.

“Memamg semua anak kambing bunyi macam tu. Biasalah, b4by lagi. Saya pun pertama kali datang melawat kambing-kambing tu.

“Anak kambing tu nampak manja, itu sebab saya berani nak pegang dan dukung. Kalau mak atau ayah kambing tu, t4kutlah juga.

“Bila saya nampak anak kambing yang kecil, saya terus dukung. Kambing tu c0mel sangat. Biasanya kawan saya yang selalu beri makan kepada kambing-kambing,” katanya sambil menambah haiwan ternakan itu diberi makan dedak dan daun pokok ara.

kambing member 5

Antara kambing yang diternak.

Dalam pada itu, Miah yang memb4ntu kakaknya bern1aga di kantin sebuah kilang berpandangan adalah suk4r untuk menternak kambing.

“Saya rasa sus4h sebab kambing ni berbeza dengan cara ternakan lembu. Kalau kambing kena jaga makan minum, sedikit cerew3t.

“Kalau lembu, kita tinggal lama mana pun tak apa sebab haiwan ni pandai cari makan sendiri. Sebab itu lembu dilepaskan keluar dari kadang kerana ia pandai cari jalan balik,” ujarnya.

kambing member 3

Miah turut memberi makan kepada kambing di kandang.

Bagi ternakan kambing, katanya, haiwan ternakan itu perlu diberikan perhatian penuh sepanjang masa ketika pemberian makanan setiap hari.

“Tapi tuan kambing iaitu ayah kawan saya kata sus4h juga bila nak keluar ke mana-mana, Tak boleh tinggal macam tu je,” kata Miah.

Sumber : mStar

Leave a Comment