Demi Adam, si ibu t4k akan mengalah… pernah men4ngis sampai pit4m melihat penderit4an anak sulungnya, wanita ini tetap impikan keajaiban!

FIRASAT se0rang ibu itu kuat apatah lagi jika mel1batkan anak mereka.

Justeru apabila Mazura Mariady, 26, mendengar kelainan pada bunyi naf4s anaknya, Muhammad Adam Qayuum Ihsan Hilmi, 2 yang ketika itu berusia kurang 30 hari, dia mula mengesy4ki sesuatu.

“Masa Adam lahir kami perasan yang naf4s dia berbunyi, hari ke hari makin kuat bunyi tu yang membuatkan kami risau.

“Lepas tu dia kerap menang1s malam-malam, sampai Subuh baru dia akan berhent1 menang1s dan tidur hingga ke petang. Tiap-tiap hari macam tu.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by mStar (@mstaronlineofficial)

“Adam anak sulung, keadaannya membuatkan saya rasa t4k sedap hati, jadi saya ke h0spital tempat saya bersal1n untuk tanyakan mengenai kes1hatannya,” ceritanya.

Naf4s adam berbunyi dengan kuat sejak dia baru dilahirkan.

Pada mulanya, Mazura yang mesra di panggil Wawa berkata, d0kt0r memaklumkan apa yang dialami anaknya itu sesuatu yang n0rmal dan lama-kelamaan bunyi tersebut akan h1lang.

Namun sebaliknya yang berlaku apabila usia Adam genap sebulan.

“Sama juga dia kerap menang1s malam-malam dan naf4s dia makin kuat berbunyi dan ketika itulah saya memutuskan untuk ke h0spital.

“Di sana bermulalah perju4ngan Adam yang disahkan mengh1dap Laryng0malac1a iaitu dinding anak tekaknya terlalu lembut sehingga menutup saluran penaf4san.

“Sejak tu muncul macam-macam mas4lah lain, ada lengkuk di d4da bila bernaf4s, mata dia bergerak (dalam keadaan tidak n0rmal), dia dem4m sampai saw4n dan sampai satu masa tu d0ktor beritahu yang anak saya dem4m tinggi sangat dan dokt0r risau j4ntung dia akan berhenti bila-bila masa sahaja,” katanya, menambah anaknya turut terkena j4ngk1tan kum4n dan beberapa mas4lah lain.

Adam pernah mengalami dem4m pan4s yang mel4mpau sehinggakan d0ktor risau j4ntung dia akan berhenti bila-bila masa sahaja.

Terkejvt dan sed1h dengan keadaan yang menimpa anaknya, Wawa meng4kui menang1s tanpa henti sehinggakan hampir p1tam.

“Saya baru je habis pant4ng masa tu memang macam-macam bermain di fikiran, macam mana kalau anak saya tak ada, apa saya nak buat? Macam mana saya nak terima keadaan dan uj1an ini? Semua ni berlaku terlalu pantas, baru sahaja saya riba dan bermain dengannya di rumah, tiba-tiba dia sak1t tervk di h0spital.

“Rasa macam tak boleh nak terima, tapi Alhamdullilah suami dan keluarga saya sentiasa ada untuk beri sokongan, kalau tak mungkin dengan saya sekali masuk h0spital,” katanya yang menetap di Semenyih, Selangor.

Menurut Wawa, keadaan kes1hatan Adam memaksa anak kecil itu bergantung kepada 0ksigen dan t1ub untuk minum susu namun dia kini sudah mampu bernaf4s serta makan dan minum sendiri.

Adam bergantung kepada tiub penaf4san semasa kecil.

Katanya, walaupun sudah berusia dua tahun, keupayaan anaknya itu masih umpama seorang bayi.

“Dia tak boleh berjalan, meniarap, merangkak dan duduk, memang hanya berbaring sahaja.

“Buat masa ni dia hanya boleh bercakap “bahasa b4by”, saya tak tahu lagi sama ada dia dapat bercakap dengan normal.

“Selain itu keadaan mata Adam juga menjadi tanda tanya. Dia ada tindak balas, cuma sama ada dia nampak dengan jelas atau kabur saya tak pasti,” katanya sambil menambah, pergerakan mata anaknya sering menarik perhatian warga net setiap kali dia berk0ngsi video Adam di media s0sial.

Pergerakan mata Adam yang lincah sentiasa menarik perhatian netizens.

Wawa yang sebelum ini berkerja sepenuh masa di kedai makan milik keluarganya berkata, dia kini hanya boleh bekerja separuh masa demi menjaga anak kesayangannya itu.

“Saya buat semua benda, ambil 0rder, siapkan mee celup, s0mtam, jadi cash1er angkat pinggan, apa sahaja yang boleh.

“Cuma sekarang saya buat part time sebab tak ada orang nak jaga Adam, ni pun terpaksa kerja semula sebab nak sav1ng du1t untuk sambung fisi0terapi Adam,” katanya.

Wawa terp4ksa membawa Adam bersama ke tempat kerjanya.

Meng4kui pada mulanya dia sedikit kecew4 dan h4mpa apabila melihat keadaan anaknya, namun semuanya berubah apabila dia dapat meluangkan masa dengan anaknya itu.

“Sebagai seorang ibu yang dapat anak sulung, sejak meng4ndungkan Adam lagi saya dah ada banyak impian, nak hantar dia ke sekolah, belikan mainan, nak buat aktiviti sama-sama dan banyak lagi.

“Saya bersal1n secara pembed4han, jadi bila tahu anak saya tak n0rmal macam orang lain of course sed1h, kecew4..putvs asa dan d0wn sangat-sangat.

“Tapi dia masih lagi anak saya, dar4h daging saya, bila keluar h0spital saya jaga dia sendiri, banyak masa dengan dia, saya rasa happy sangat ada anak macam Adam walau macam mana pun keadaan dia saya terima dengan hati yang reda dan ikhlas walaupun orang kat luar tak dapat terima dia, kasih sayang saya pada dia sampai m4ti,” katanya.

Wawa bersama keluarga kecilnya.

Menurut Wawa, dia ingin menjaga Adam sehingga dia benar-benar sihat sebelum dia berfikir untuk menambah anak kerana buat masa ini f0kusnya adalah untuk menjaga anak ist1mewanya itu.

Malahan, wanita ini juga mengharapkan keaja1ban supaya anaknya akan sihat dan kembali normal seperti kanak-kanak lain.

“Sampai sekarang saya masih tak berhenti bawa anak saya berub4t. Susah dan m1skin macam mana pun bukan alasan untuk saya sebagai ibu biarkan anak saya terlantar tanpa berub4t.

“Macam-macam saya ikhtiar, saya bawa dia berubat raw4tan moden, tradisi0nal, buat fisi0terapi di h0spital swasta dan d0ktor beritahu insyallah Adam boleh berjalan macam budak lain cuma mungkin makan masa bertahun.

“Tapi saya tak kisah bertahun atau berhabis berpuluh ribu pun, sebagai ibu yang masih sihat saya akan kerja tak kira pen4t macam mana sekalipun,” katanya yang terpaksa membawa anaknya ke tempat kerja.

Menurut Wawa, sekiranya ditakdirkan anaknya tidak dapat kembali sihat dan normal, dia tetap akan reda dan menerima ketentuan ilahi itu dengan ikhlas.

“Saya terima apapun keadaan dia, macam mana sekalipun dia tetap dar4h daging saya.

“Apa yang saya minta dari semua orang tolong doakan anak saya Muhammad Adam Qayyum supaya dia cepat sihat dan kuat untuk lawan apa sahaja sak1t yang dia ada.

Sumber : mStar

Leave a Comment