“Ini percutian terakhir” kata-kata ayah bagai pet4nda… Tak pernah gag4l hadir majlis graduasi, siapa sangka k0nv0kesyen si b0ngsu kali ini hanya p0tret pengganti diri

KEHADIRAN ibu dan bapa untuk sama-sama meraikan hari graduasi sememangnya saat yang paling bermakna buat seorang anak.

Namun takd1r Allah tiada siapa yang mampu menghalangnya apabila si bapa terlebih dahulu pulang ke negeri abad1 beberapa bulan sebelum majlis bersejarah itu.

Hanya potret wajah arw4h sahaja yang menjadi pengganti ketika si anak bergambar bersama keluarga sambil mengenakan jubah lengkap dengan skrol tanda tamatnya pengajian.

Berk0ngsi cerita dengan mStar, wanita yang hanya mahu dikenali sebagai Zety berkata, bapanya, Allahy4rham Razak Ahmad menghembvskan naf4s terakhir pada 16 Mei 2019 iaitu kira-kira lima bulan sebelum majlis hari graduasinya sempena tamat pelajaran peringkat Ijazah Sarjana Muda.

“Inilah kali pertama majlis graduasi saya tanpa ayah. Dari saya sekolah rendah, ayah paling happy kalau nak datang ke apa-apa majlis termasuklah majlis graduasi. Memang tak pernah ‘fa1l’ datang.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by mStar (@mstaronlineofficial)

“Saya ingat lagi, masa tengah belajar peringkat degree, ayah tanya bila nak habis belajar sebab macam lama sangat. Dia tak sabar nak datang konv0kesyen. Rupa-rupanya tak sempat. Hari konv0kesyen peringkat diploma yang terakhir ayah datang,” ujar lulusan dalam bidang kejuruteraan elektrik dari sebuah Institusi Pengajian Tinggi Sw4sta (IPTS) di Kuala Lumpur ini.

Mengimbas kembali detik kehilangan insan kesayangan dalam hidupnya itu, wanita berusia 27 tahun ini berkata bapanya sememangnya sudah lama mengh1dap penyak1t buah p1nggang, dar4h tinggi dan kenc1ng manis.

“Saya ingat lagi April 2019 kami bercuti di Melaka. Ayah tiba-tiba cakap dah pen4t makan ub4t dan dah pen4t nak pergi dial1sis. Kemudian ayah cakap, inilah percutian terakhir dia. Kami pel1k dan tanya dia, tapi memang tak sangka jadi kenyataan.

konvo 1

Ibu dan bapa Zety hadir meraikan hari graduasinya sewaktu menamatkan dipl0ma (kiri) dan sekolah menengah (kanan).

“Dua minggu selepas balik bercuti, mula-mula ibu dem4m kemudian beberapa hari kemudian ayah ikut dem4m. Ketika itu bulan puasa. Kami bawa ayah ke h0spital sebab keadaannya macam lem4h. Ayah memang dimasukkan ke w4d setiap tahun kerana keadaan kes1hatannya.

“Masa tu, d0ktor cuma cakap ayah dem4m biasa dan boleh balik. Tapi sebab ayah macam lem4h, ayah ditempatkan di bahagian kecem4san. Saya sempat suapkan ayah makan roti bakar sebelum kami pulang waktu sahur.

“Es0knya waktu pagi, ibu datang h0spital nak jemput ayah bawa ke pusat dial1sis. Tak sangka ketika itu ayah dah pun ditidurkan tanpa ada kami di sisi kerana d0ktor kata, ayah ses4k naf4s dan terp4ksa ditidurkan,” ujar anak bongsu daripada empat adik beradik ini.

konvo 2

Sambutan hari lahir terakhir ibu bersama arw4h ayahnya.

Menurut Zety, kira-kira seminggu selepas dit1durkan, ayahnya menghembvskan naf4s yang terakhir pada tanggal 11 Ramadan.

“Apa yang kami terkilan, tak sempat nak jumpa ayah sebelum ditidurkan. Waktu suap roti itulah kali terakhir saya jumpa ayah dalam keadaan sedar,” ujarnya.

Menurut Zety, ibunya adalah insan yang paling terkesan dek pemerg1an bapanya.

“Ibu sanggup berhent1 kerja semata-mata nak jaga ayah. Dulu ibu meniaga nasi lemak. Tapi bila ayah sak1t, ibulah yang banyak habiskan masa dengan ayah, bawa ayah pergi dial1sis.

“Sampai sekarang kalau pergi kubvr mesti ibu menang1s. Sampai ibu cakap, dia tak nak kahwin lain. Sebab itu masa k0nv0kesyen, saya berpakat dengan kakak nak beri p0tret ayah sebagai hadiah.

“Ibu hairan juga kenapa dia dapat hadiah sedangkan saya yang konvo. Tapi sebaik buka pembalut, ibu tak dapat tahan tang1s bila nampak wajah arw4h ayah. Lebih-lebih lagi ibu baru lepas ed4h. Potret tu ibu sayang sangat… dia letak di meja solek.

“Saya saja je ‘thr0wback’ video dan gambar yang dirakam ketika k0nvo saya pada 14 Oktober 2019 dan muat naik di TikT0k sebab nak luahkan rasa rindu pada arw4h. Selain ibu, semua adik beradik datang juga… hanya ayah tiada. Tak sangka langsung boleh dapat lebih daripada 10,000 views,” ujarnya yang berasal dari Kuala Lumpur.

konvo 3

Zety yang merupakan anak b0ngsu daripada empat adik beradik sememangnya terkesan dengan pemegian arw4h ayahnya.

Tambah Zety, dia tidak menyangka perkongsian videonya itu menyentuh hati ramai malah ada yang turut meluahkan kesed1han kerana berada dalam situasi yang sama.

“Ada satu k0men tu, dia cakap dia pun nak konvo dan ayahnya pun meningg4l dunia. Bila tengok video saya, dia teringat pada arw4h ayahnya.

“Pesanan saya satu saja, selagi ibu ayah ada, rakamlah seberapa banyak gambar dan video. Nanti bila mereka dah tiada, kita boleh tengok semula untuk ub4ti rindu.

“Dulu saya dekat asrama, ayah yang selalu call tanya macam-macam… sekarang ni tak ada sapa dah nak call. Jadi untuk mereka di luar sana, sibuk macam mana pun, luangkanlah masa untuk call ibu ayah… mereka sentiasa nantikan panggilan anak,” ujarnya lagi.

Sumber : mStar

Leave a Comment