Semua mirip… selepas tujuh tahun tr4gedi, wanita ini jumpa ‘kemb4r’ arw4h abang – “Kami selalu teng0k game sep4k takraw dia dekat TV”

KEH1LANGAN se0rang abang bukanlah sesuatu yang mudah untuk diterima oleh wanita ini, lebih-lebih lagi hubvngan mereka sangat akrab.

Namun ku4sa Tuhan tiada siapa yang mampu menghalangnya apabila abang kesayangan m4ut dalam satu kemal4ngan jalan raya, kira-kira tujuh tahun lalu.

Bagaimanapun, lima tahun selepas tr4gedi berkenaan, rindu wanita ini kepada abangnya seakan-akan terub4t apabila terlihat wajah seseorang yang mempunyai iras seperti arw4h di kaca televisyen.

Sejak itu, wanita bernama N0rizh Zaidi ini mengikuti perkembangan ‘kembar’ arw4h abangnya menerusi kaca televisyen mahupun media s0sial.

Gerangan lelaki yang menyerupai iras arw4h abangnya adalah bekas tek0ng sepak takraw kebangsaan, Mohammad Syahir Mohd Rosdi.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by mStar (@mstaronlineofficial)

“Mula-mula adik yang perasan dulu, ketika itu sekitar 2019. Ketika pertama kali terpandang wajah Mohammad Syahir, terus terbayang arw4h abang. Dari segi raut wajah, percakapan, senyuman, cara berjalan… memang mirip sangat.

“Arw4h pun sebaya Mohammad Syahir iaitu 25 tahun kalau masih hidup. Jadi saya cuba hantar pesanan menerusi DM kepadanya ketika itu namun mungkin dia tak perasan sebab atlet semestinya ramai pengikut.

“Kalau dia ada game sepak takraw, pasti kami tak ketinggalan menontonnya. Kami sekeluarga kalau boleh teringin sangat nak jumpa dia hanya kerana nak ub4ti kerinduan.

kembar 1

Suntingan yang dilakukan Norizh untuk membandingkan persamaan antara arw4h abangnya dengan Mohammad Syahir (kanan)

“Baru-baru ini, saya buat c0ntent di TikT0k kerana wajah arw4h sama betul macam muka dia. Sedikit sebanyak terub4tlah rindu kami. Daripada situ, ramai pengikut yang ‘tag’ dia dan dia perasan. Dia f0llow saya di TikT0k dan Instagram, serta berikan n0mbor untuk dihubungi. Alhamdulillah, penantian tiga tahun akhirnya berbal0i apabila dia resp0n,” ujar wanita berusia 24 tahun ini.

Menurut Norizh yang menetap di Bandar Seri Alam, Plentong, Johor, selepas mengetahui kisah arw4h abangnya, Mohammad Syahir sanggup meluangkan masanya untuk membuat panggilan vide0 bersama keluarganya.

“Dia pun t4k sangka muka arw4h abang macam dia. Dia baik sangat, malah ketika saya minta izin untuk panggilnya dengan panggilan abang, dia okay saja. Terasa macam panggil abang sendiri. Dia pun panggil saya adik,” ujar ibu kepada seorang cahaya mata ini.

kembar 2

Hubvngan Norizh dengan arw4h abangnya terlalu akrab kerana hanya berbeza setahun.

Bercerita serba sedikit mengenai tr4gedi yang mer4gut ny4wa abangnya, Muhammad Idiaz Zaidi pada 7 September 2014, Norizh berkata ketika itu arw4h dalam perjalanan untuk menjamu selera bersama tiga lagi rakannya.

“Arw4h dari Kolej Yayasan Pelajaran Johor (KYPJ) menuju ke Kampung Melayu untuk menjamu selera. Kawannya cerita, masa sampai kedai, menu yang dia nak makan tu dah habis. Mereka pun pat4h balik ke kolej. Ketika dalam perjalanan itulah arw4h yang memandu hilang kawalan dan langg4r divider.

“Arw4h meningg4l dunia manakala tiga lagi rakannya tersel4mat. Kalau imbas kembali, sebenarnya itulah kali pertama arw4h bawa kereta ke k0lej sebab selalunya ibu ayah yang hantar. Tapi sebab ayah ada hal, arw4h bawa kereta pulang ke kolej.

“Muka arw4h happy sangat sebab dia b0leh drive kereta. Sebelum balik ke k0lej, ibu pesan suruh hati-hati, abang anak sulung dan anak lelaki ibu se0rang saja. Arw4h abang pun pesan pada saya, jaga ibu ayah dan adik-adik. Lepas dia men1ngg4l dun1a, barulah saya perasan benda ni macam berkait-kait… se0lah-0lah petanda.

“Saya sendiri masa tr4gedi tu sedang menduduki percubaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM). Memang hilang semangat… terasa macam ‘l0st’,” ujar anak kedua daripada empat adik beradik ini.

kembar 3

Gambar raya terakhir keluarga Norizh bersama arw4h abangnya.

Tidak menyangka perk0ngsiannya meraih melebihi 995,000 jumlah t0ntonan di aplikasi TikT0k, Norizh bersyukur dan terharu dengan kebaikan hati netizen yang bersungguh-sungguh memb4ntu merealisasikan hasrat keluarganya untuk dipertemukan dengan Mohammad Syahir.

“Saya juga bersyukur kerana Mohammad Syahir memberikan resp0n. Sudah tentu kerana b4ntuan netizen. Terima kasih diucapkan… Alhamdulillah usaha kami dah dimakbulkan. InsyaAllah jika ada peluang, kami mahu berjumpa dengannya pula,” katanya lagi.

Sumber : mStar

Leave a Comment