Lan S0l0 tak beli anugerah, usaha sendiri majukan bisnes kedai runcit – “Bukan saya minta, 0rang nak bagi”

TIDAK sampai dua tahun kedai runcit B0rneo Mart bertapak, penyanyi Lan Solo bersyukur apabila tersenarai sebagai salah seorang penerima anugerah 100 T0p Y0ung CEO 2021.

Namun di sebalik pencapaian itu masih ada netizen yang memperkec1l dan memperlek3hkan usaha dilakukan Lan atau Mohd Razlan Mohamed Yusof, 36, sehingga berjaya menerima anugerah tersebut.

“Anugerah tu bukan saya minta, orang nak bagi. Jadi saya anggap ia satu penghargaan buat usaha kami. Walaupun kedai runcit tapi usaha kami melebihi apa yang sepatutnya dan secara tak langsung terus di iktiraf.

“Tak pasti la pula kalau ada anugerah yang boleh dibeli kerana bagi anugerah ini, saya dapat panggilan daripada penganjur… diberitahu tercal0n dan menerima anugerah kategori T0p Leading CEO 2021.

LAN 2

Lan bersyukur kedai runcit yang baru bertapak semakin berkembang.

“Apa relevannya nak bel1 anugerah sedangkan masing-masing usahawan mampu berusaha menaikkan branding sendiri dan menaikkan jenama sendiri,” katanya kepada mStar.

Tambah Lan, dia bersyukur apabila usahanya bersama isteri, Nur Sheila Hassim, 35, mula menampakkan hasil selepas mengharungi pelbagai kejayaan.

“Rasanya orang boleh nampak kami punya strvggle sejak dulu. Daripada lima botol kicap dan m0dal RM500, Alhamdulillah dah boleh masuk dua k0ntena setiap bulan.

“Kedai pun lebih selesa, saya rasa pr0gress tu cukup kot untuk dinilaikan bagi saya per0leh award tu dan mungkin rezeki saya tahun ni, saya bersyukur sangat-sangat. Yang saya tahu saya usaha je, ganjarannya nanti Allah yang bagi.

Ketika ditanya apa yang menjadi penyuntik semangat dan sumber kekuatan untuk dia terus maju dalam pern1agaannya, Lan berkata selain isteri dan anak, keluarga serta pekerja yang terlibat sepanjang dia berniaga adalah pendorong untuk dia terus maju ke hadapan.

LAN3

Selain isteri, anak dan keluarga adalah sumber kekuatan untuk Lan Solo.

“Mereka ni la yang jadi penyuntik saya bekerja ker4s, mereka adalah penyumbang kepada saya untuk berk0ngsi manfaat.

“Saya tak pernah ambil pedul1 kata-kata orang yang negat1f, tapi kalau krit1kan tersebut membina saya akan ambil daripada sudut p0sit1f dan anggap ia sebagai cabaran.

“Kerjaya seni saya masa P KP terumbang ambing 0n 0ff jadi ia memberi saya ruang dan masa untuk f0kus bern1aga. Bagi saya rahs1a kejayaan adalah fokus dalam apa jua benda, InsyaAllah akan peroleh result yang baik,” ujarnya.

Sumber : mStar

Leave a Comment