Aku nekad jumpa famili mertu4 uruskn pmbah4gian harta lps suami mningg4l. Mer4ung aku dgr jwpn mereka

Nama aku Milah (bukan nama sebenar) berumur 32 tahun. Suami aku telah men1ngg4lkan aku pada penghujung N0vember tahun 2019 bersama dengan dua orang puteri. Sorang berusia 7 tahun dan yang kecil berusia 4 tahun. Aku ingin berk0ngsi kisah ini kerana bagi aku ia sangat istimewa untuk pengajaran diri aku dan kita semua.

Di akhir-akhir ini banyak 1su tentang harta fara1d di s0cial med1a. Adik ipar yang terl4mpau strict nak fara1d harta abang,bapa mertua yang tak subulu dengan anak bertahun-tahun tetiba muncul bertanyakan hak. Benar masing-masing ada hak.

Dan kerana itu Allah telah menetapkan hukvm fara1d untuk menyelesaikan mas4lah seperti ini. Sebelum suami aku men1nggal dun1a, aku dan dia mengusahakan gerai makan tepi jalan. Sebelum itu suami aku bekerja kilang selama hampir 7 ke 8 tahun namun atas beberapa 1su beliau telah berhenti kerja.

Aku pula sebelum itu bekerja sebagai seorang kerani di pejabat k0ntrakt0r dan berhenti kerana mas4lah penjagaan anak. Jadi selepas suami berhenti kami bersepakat meniaga nasi campur di tepi jalan. Kami mempunyai sebuah kereta waja sec0nd hand yang dibeli dengan harga RM5k dari kawannya. Rumah pula suami bel1 semasa bekerja kilang, rumah flat k0s rendah.

Alhamdulillah suami jenis pandai merancang juga. Kalau harap aku ni, jenis dapat duit habis. Ada je benda nak dibelinya. Dah la inc0me kecik. Mujurlah suami pandai mengawal belanja. Jadi kami ada sedikit sav1ng di tabung haji, 1nsuran ny4wa aku dan dia, rumah (masih hut4ng) dan kereta tanpa hut4ng.

Suami aku ada 5 orang adik beradik. Dia anak ke tiga. Ada 2 kakak dan 2 adik lelaki. Ibu dan ayah mertua ku hanya bekerja kampong dengan mengusahakan sawah padi. Bila bukan musim padi, mereka berjualan sayur kampong yang ditanam sekeliling rumah.

Begitu juga adik beradik suami. Kedua kakaknya sudah berkahwin. Yang seorang berniaga 0nline, suami seorang guard, dan kakak kedua seorang tukang jahit baju dan suaminya bekerja kilang. Dua adiknya masih belajar. Seorang bakal MA, dan seorang lagi di sekolah menengah.

Pada pandangan mata kasar keluarga mereka semuanya biasa-biasa sahaja. Tidak mewah tapi cukup. Keluarga mentua aku ni bukanlah kateg0ri orang alim. Ayahnya bukan kaki surau tapi tidaklah sampai tak s0lat. Sesekali dia ke surau. Kebiasaanya tidak.

Mereka suka berkara0ke jika berkumpul. Kalau kenduri kendara tu, ada juga j0get lambak. Kiranya semua jenis sp0rting. Panjang betul intro. Aruw4h suami mennggal akibat kem4langan jalan raya. Aku tidak pernah bersedia dengan semua itu. Semasa dia men1nggal, aku tak menang1s.

Terkejvt. Aku hanya terbayang kehidupan aku dengan dua orang anak perempuan, macam mana aku nak bern1aga, nak angkut barang-barang setiap hari. Memikirkan semua itu aku jadi lel4h. Insan sekeliling memel0k memberi kata semangat, aku hanya mampu angguk dan memandang mereka tanpa sempat aku hadam pun apa yang mereka kata.

Selepas pengebvmian aruw4h aku balik, mandi dan solat maghrib. Kemudian tertidur kelet1han dan terjaga lebih kurang jam 3 pagi. Masa itu dunia terasa lain. Baru datang rasa sed1h, tak percaya, rasa sunyi dan berbagai perasaan lagi.

Aku menang1s semahunya. Aku pandang anak-anak yang sedang tidur. Tak boleh berfikir jauh bagaimana masa depan mereka tanpa ayah. Yang pastinya aku kena kuat untuk mereka.

Selepas aruw4h men1nggal, atas nasihat kawan, aku pun ke sana sini menyelesaikan antaranya kwsp, hut4ng rumah dengan b4nk, ej3n 1nsuran, tabung haji (tempat saving kami). Kw sp suami tak letak penama. Tapi menurut kawan walaupun ada penama duit kw ps tetap kena difara1d, begitu juga 1nsuran kerana ada bahagian saving dalam 1nsuran.

Rumah pula suami letakkan nama aku sebagai penerima h1bah. Jadi selepas dikumpulkan, anggaran kasar adalah dalam 70k juga jumlah yang bakal difara1dkan kerana aku tiada anak lelaki..Aku berjumpa dengan keluarga mertua. Aku yang minta semua ahli keluarga termasuk adik beradik suami datang ke rumah mentua.

Aku ceritakan semuanya dengan detail sebelum pr0ses permohonan sijil fara1d. Masa itu ditemani ej3n 1nsuran yang juga kawan aku. Kami suami isteri ambil 1nsuran dengan dia. Jumlahnya tidak lah beratus ribu sebab tak mampu bay4r bulanan tinggi.

Pada masa kami ambil 1nsuran tu, kami fikir ambik jelah bagi sekadar ada. Sikit pun takpe. Tp bila terjadi begini, alhamdulillah ada juga lah du1t yang boleh diharap. Kami hanya ambil untuk diri kami berdua je untuk anak-anak tak ambil 1nsuran atau medic4l card sebab tak mampu bay4r bulan.

Suami kata, “takpe kalau apa-apa dengan anak, pergi je h0spital ker4jaan, andai kata anak pergi dulu kita tahu nak cari du1t. Yang penting kalau kita m4ti, duit yang ada ni utk kebaj1kan anak”. Semasa aku ceritakan kepada mentua, inilah reaksi yang aku tak pernah terfikir sama sekali akan berlaku. Ayah mentua kata “kamu tak perlu fara1d duit-duit tu.

Ambil semua untuk kegunaan kamu dan anak-anak. Walaupun kami ni ada hak, tapi ayah nak halalkan pada kamu”. Kemudian mak mentua mengangguk “betul. Tak payah bagi dekat ibu dengan ayah. Kami ni alhamdulillah sihat lagi, ada kudrat lagi. Pandailah kami cari sendiri kalau nak makan”.

Masa tu terus berlinang air m4ta. Bukan aku gembira sebab dapat makan sorang tapi aku sed1h, terharu. Kenapa mereka begitu? Sedangkan ada sesetengah orang, duit fara1d ni ibarat durian runtvh bukan? Kakak ipar kata, “kalau dah bahagi-bahagi nanti berapa je tinggal untuk kau”.

Adik ipar yang berdua memandang aku sambal angguk-angguk kepala.

“Kitorang tau akak susah sama-sama dengan abang. Dengan anak kecik meniaga tepi jalan. Kitorang ni tak pernah tolong pape pun.

Takkanlah bila abang takde kita nak ambik duit hasil usaha abang dengan kakak” Terus mer4ung aku masa tu. Allah sed1hnya. Dalam hati aku hanya terdetik “boleh ke macam tu?”. Disaat orang lain yang lebih alim dari mereka ni boleh berubah hanya sebab duit, tapi keluarga mentuaku yang biasa-biasa ni jadi sangat faham pula pada keadaan menantu mereka yang tiba-tiba menjadi b4lu.

Macam tak logic kan? Aku sendiri susah nak percaya. Sedangkan mereka bukan kaya. Masing -masing ada kesus4han sendiri. Aku ucap terima kasih pada mereka kerana kebaikan ini. Walaupun aku dapat semua duit tapi aku tetap hulur sedikit pada mentua.

Aku tolong repa1rkan kereta bapa mertua, sesekali beri duit belanja pada anak-anak buah dan adik-adik suami yang masih belajar. Aku belikan rantai yang berharga RM2k untuk mak mentua, dan dua kakak ipar. Bukan nak tunjuk ada duit, tapi aku rasa serba salah. Bukan juga niat nak membaz1r atas duit yang ada. Aku pujvk mereka supaya terima.

Anggap ini hadiah dari suami. Niat aku ikhlas. Tiap minggu aku bawa anak-anak jenguk atok dan nenek. Kebaikan mereka membuatkan aku mahu hubvngan ini kekal sampai bila-bila. Aku mahu puteriku kenal inilah atok, nenek, pakcik dan makcik mereka yang diluar nampak biasa tapi hati mereka sangat hebat.

Aku berharap andai suatu hari nanti aku berada dalam situasi mereka, aku boleh buat perkara yang sama dengan mempunya sifat empati yang tinggi terhadap orang lain. Aku dah tak meniaga tepi jalan tapi aku ambil tempahan makanan 0nline. Tempahan kecil-kecil untuk pejabat, majlis kecilan setakat 50 ke 100 orang makan.

Aku buka ak4un saving di tabung haji dan sspn untuk anak-anak. Belajar berjimat untuk masa depan anak. Buat masa ni belum terfikir nak cari pengganti. Doakan aku terus kuat dengan uj1an hidup ini. Terima kasih untuk keluarga mentua. Semoga Allah gandakan rezeki untuk kalian. – Milah (Bukan nama sebenar)

Antara Reaksi Reaks1 warganet.

Nia zalia – C0nfessor juga berj1wa besar.. terus jumpa family 1nlaw untuk urusan fara1d..takde nak selindung2 jumlah yg difara1dkan. Takde nak lengah2kan urusan.. bila kita jaga hubvngan sesama manusia Allah pon permudahkan urusan. Ada sesetengah orang bila dh nampak jumlah duitnya mula rasa tak cukup.

lalu melambat2kan pr0ses… buat sus4h… Kalau orang sebelah sana yg mulanya ikhlas nk serah semua sempat la terj4ngkit peny4kit hati dulu. set4n cucuk sana sini..jd la perg4duhan berpanjangan.

Amy samat – Alhamdullillah,kalau ramai yg baik cam mertua tt ni takde la anak yat1m susah hidupnya. Tiada la balu melarat lepas kem4tian suami. Kekadang orang biasa2 shj tapi hati budi amat luar biasa. Ada tu anak belum men1ngal pun dah benc1 menantu… lagi2 bila ank dh pergi,dihalau anak menantu sbb fara1d rumah yg diduduki.

Duit nak tapi tanggung jwb tak nak.Bnyk yg begitu. Moga kita tidak gelap mata & hati di atas mus1bah org lain… Mungkin tt baik orgnya sbb tu urusan di permudahkan.Moga ikatan kkluargaan tidak putvs antara tt & bersama keluarga suami.

Zetty dolce – Alhamdulilah. Sama seperti saya wlupun suami saya telah pergi selama nya, keluarga aruw4h masih layan saya seperti mana aruw4h ada. Masih lep4k sama2, masih berhubung. Saya sgt rapat dgn keluarga aruw4h suami. Sedikit pun tak pernah tanya psl harta fara1d, wlupun tak byk.

Even anak2 t1ri Saya jgk minta tidak difara1d kan KW SP aruw4h, kata-nya sy yg lebih berhak lagi memerlukan. Kami tidak dikurniakan anak wlupun hampir 11 tahun berkahwin.

Alhamdulillah anak2 t1ri juga rapat. Semoga hubvngan ini kekal seperti mana aruw4h ada selamanya. Saya takda fikir utk cari pengganti wlupun org ckp sy masih muda, bla bla bla..no.. sy tidak perlukan org luar.

Saya dikelilingi org yg sentiasa supp0rt Saya dan syg sy itu sudah cukup. Doakan insan seperti kami kuat utk meneruskan kehidupan.

She syida – Baca kisah ni dgn sy2 rasa nak menang1s sbb tharu. Sy kagum dan bangga dgn family aruw4h. Wpun keje kilang gaji x besar, suami beringat beli rumah utk ank isteri. Sy knl org gaji besar, b0ros x menyimpan x beringat ms dpn. Sy kagum dgn family aruw4h sepakat 1 family x nk du1t wpun ada hak, mereka pun bkn org sng tp x g1la harta.

Mudah2an mjadi asbab mereka semua ke syurrga. Sy kagum dgn tt, mbalas kebaikan mereka dgn mjaga silaturrahim dan mbeli brg kemas kpd mertua dan kakak2nya. Org bbudi kita bbahasa. Brg kemas tu akn jd kenangan pberian arw4h kpd mereka n bguna jika tdes4k nti.

Sy doakn tt sekeluarga beserta keluarga mertua hidup dalam sakinah dan beroleh ganjaran syurrga. Sesungguhnya Allah dah bjanji org2 yg mjaga s0laturrah1m krn Allah akn mdapat perl1ndungan di padang m4hsyar nanti.

Sumber: IIUM

Sumber : Seleksimedia

Leave a Comment