Dis4ngka miming ketika sy0k nyanyi di kenduri kawin, pemuda kerja kampung mirip suara penyanyi Ind0nesia dapat rezeki terpij4k… bakal masuk studi0 rakaman!

MEMILIKI bakat menyanyi dan bersuara merdu merupakan anugerah istimewa yang dikurniakan oleh Tuhan.

Namun gara-gara suara mirip v0kalis kumpulan terkenal dari Ind0nesia, se0rang pemuda ditegur ketika menyanyikan sebuah lagu di kenduri kahwin.

“Kau pakai 0riginal s0und ke ni?” kedengaran seorang lelaki menerusi vide0 yang kini tul4r.

Bercakap kepada mStar, pemuda tersebut, Zulhadi Mad Rakman berkata, ketika itu dia menyanyikan lagu berjudul Aku Masih Sayang dendangan kumpulan ST12 dari negara jiran itu.

Anak muda berusia 19 tahun itu memberitahu, pada mulanya dia sekadar menemani se0rang rakan yang menjadi DJ di majlis perkahwinan di P0rt Dicks0n, Negeri Sembilan.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by mStar (@mstaronlineofficial)

“Saya sebenarnya teman member yang jadi DJ, bukan dijemput untuk nyanyi. Tapi ada beberapa tetamu yang mengenali saya di aplikasi TikT0k menyedari kehadiran saya di situ.

“Mereka tahu saya banyak buat vide0 menyanyi lagu-lagu c0ver di TikT0k terutama lagu Aku Masih Sayang. Mereka request saya untuk nyanyi lagu tu,” katanya ketika dihubungi.

suara macam ori 4

Hadi menganggap suaranya disamakan dengan penyanyi asal sebagai satu penghargaan.

Zulhadi atau lebih dikenali sebagai Hadi bagaimanapun menjelaskan, pemuda berusia lingkungan 30-an yang menegurnya itu tidak mengenalinya di media s0sial.

“Saya tak salahkan dia ingat saya miming, mungkin dia tak mengikuti ak4un TikT0k saya. Sebelum dia tegur, ada seorang pakcik puj1 kata suara saya macam penyanyi asal.

“Ada dua pakcik lain pula di belakang saya ketika itu pula puj1 suara saya sedap macam v0kalis kumpulan Ind0nesia lain,” ujarnya yang berasal dari Port Dickson.

Sama ada teguran berbentuk sind1ran atau puj1an, anak sulung daripada tiga beradik ini menganggapnya sebagai penghargaan apabila suaranya disamakan dengan penyanyi asal.

suara macam ori 5

Hadi berkebolehan bermain gitar.

“Kalau yang puj1 tu alhamdulillah sebab mereka menyamakan suara saya dengan id0la. Sudah tentu saya rasa bangga sangat.

“Kalau meny1ndir atau kec4m kata suara macam dibuat-buat, sebenarnya itu adalah suara saya yang sebenar,” tambahnya.

Hadi yang memb4ntu bapanya melakukan kerja-kerja kampung berkata, dia dibesarkan dengan lagu-lagu penyanyi berkumpulan dari Ind0nesia seperti ST12, Setia Band, Peter Pan dan Kerispatih.

“J1wa saya lebih cenderung kepada muzik dari Ind0nesia. Saya paling suka single Aku Masih Sayang daripada ST12 sampai nyanyi c0ver lagu ni sebanyak 12 kali,” ujarnya yang turut mengagumi bakat nyanyian Tuju, salah seorang angg0ta kumpulan tempatan, K-Clique.

suara macam ori 3

Hadi sedia bergelar penyanyi.

Video Hadi menyanyikan lagu Aku Masih Sayang yang dirakamkan oleh rakannya di kenduri kahwin itu meraih lebih dua jut4 tontonan di aplikasi TikT0k.

Susulan video yang tul4r, pemuda berkebolehan bermain gitar itu ditawarkan untuk membuat persembahan di sebuah majlis perkahwinan pada bulan depan.

“Sebelum ini saya tak pernah menyanyi lagu secara penuh di majlis kahwin dan video yang v1ral itu adalah yang pertama kali. Bila ada tawaran, itu adalah rezeki.

“Alhamdulillah, saya juga ditawarkan untuk merakamkan s1ngle tidak lama lagi. Saya kini sedia untuk bergelar penyanyi dengan sok0ngan mak dan ayah,” katanya.

Sumber : mStar

Leave a Comment