Gigih jaga 2 biji telur m1steri sampai menetas, vide0 dik0ngsi wanita ini raih hampir 14 jut4 views – “Saya jumpa atas s0fa”

TUAH ayam nampak di kak1, tuah manusia s1apa yang tahu!

Vide0 menarik perk0ngsian seorang wanita yang cuba sedaya upaya untuk menyel4matkan serta menjaga dua biji telur m1steri yang ditemuinya tul4r sehingga mendapat hampir 14 jut4 tontonan!

Bercakap kepada mStar, Farizabonu Kadirova yang lahir di Uzbekistan berkata dia tidak menyangka orang ramai berminat untuk mengikuti perkembangan telur yang ditemui pada 27 Mac lalu.

“Ramai yang bagi s0kongan dan idea macam mana nak jaga,” katanya ketika dihubungi.

Malah, gara-gara vide0 tersebut dia kini dikenali warga maya sebagai ‘egg girl’ (gad1s telur).

Wanita berusia 31 tahun yang mesra dipanggil Bonya ini berkata dia menemui telur tersebut yang ditinggalkan di atas s0fa di dalam biliknya.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by mStar (@mstaronlineofficial)

Dilah1rkan dalam keluarga yang sangat menyayangi ha1wan, Bonya yang kini menetap di Selang0r tidak teragak agak membuat keputusan untuk menjaga dua telur itu.

“Saya rasa, sifat sayangkan haiwan yang ada dalam diri saya ini datangnya dari ayah saya… sewaktu kecil dia selalu bawa pulang haiwan dan menjaganya.

“Masa kecil saya ada banyak kucing, anj1ng, burung merak, burung kakak tua, hamster, kambing gurun dan seekor helang.

“Helang tu pat4h sayapnya, ayah saya jumpa masa dia mendaki gunung jadi dia bawa balik untuk jaga, lepas je helang tu pulih, ayah saya bebaskannya,” katanya yang membesar di Rusia.

Menurut Bonya, ibu dan bapanya turut memb4ntu dengan memberi makan dan minum kepada anj1ng terbiar serta membina pondok kayu agar haiwan tersebut dapat berlindung dari kedinginan semasa musim sejuk.

Bonya bersama anak perempuannya yang berusia sembilan tahun dan dua tahun.

Menceritakan mengenai telur-telur m1steri berkenaan, Bonya yang juga seorang suri rumah berkata, dia membuat sebuah sarang kecil yang dilengkapi dengan cahaya h4ngat untuk meletakkan telur-telur itu.

“Bila jumpa telur tu saya tunjuk pada anak perempuan saya, dia pun teruja jadi kami buat keputusan untuk beri telur-telur tu ‘peluang kedua’.

“Mal4ngnya kami tak ada incubat0r untuk telur jadi saya buat sarang kecil dengan lampu, lepas beberapa hari saya tertanya-tanya jadi saya nak per1ksa sama ada, ada perkembangan atau pun tidak cuma saya tak tahu macam mana.

“Tapi anak saya tunjuk vide0 cara untuk per1ksa dalam telur dengan menggunakan lampu suluh,” katanya, sambil menambah anaknya yang berusia sembilan tahun itu sememangnya sukakan binatang malah dia bercita-cita untuk menjadi d0ktor ha1wan apabila dewasa nanti.

FotoJet (2)

Sarang kecil tempat telur tersebut disimpan.

Teruja untuk mencuba, Bonya berkata mereka mencuba tekn1k tersebut.

“Kami teruj4 sangat bila nampak dua-dua embri0 tersebut bergerak, tapi salah satu telur tu warnanya semakin gelap dan kabur manakala yang satu lagi agak cerah.

“Kami menunggu dengan sabar seminggu lagi dan kami nyalakan telur tersebut lagi sekali, mal4ngnya salah satu daripadanya dah tak bergerak.

“Tapi satu lagi masih aktif, boleh nampak ek0r bergerak gembira,” katanya, sambil menambah dia sed1h tidak dapat menyel4matkan telur pertama tetapi berazam untuk memastikan telur kedua tersebut selamat.

Bonya cuba untuk melihat pergerakan dalam telur terbabit.

Menurut Bonya telur mi1teri terbabit akhirnya menetas selepas tiga minggu dalam jagaannya.

“Saya ada baca buku yang telur macam ni biasannya akan menetas selepas lapan minggu, jadi kami menunggu dengan sabar, tapi ternyata dia menetas lebih awal!

“Setiap hari saya akan per1ksa telur tu empat atau lima kali sehari jadi bayangkan betapa terkejvtnya saya bila nampak telur menetas tapi tak ada apa-apa.

“Tapi lepas tu saya menjumpainya dekat rak,” katanya, mended4hkan bahawa telur tersebut adalah telvr mengkarung.

Mengkarung yang menetas dari telur tersebut.

Menurut Bonya, dia menjaga mengkarung tersebut selama beberapa minggu sehingga dia cukup matang untuk dilepaskan.

“Saya tak boleh nak jaga dia sebab saya ada kucing dan kucing saya selalu cari cicak, saya t4kut satu hari nanti dia akan buka terrar1um (bekas simpan haiwan) tersebut untuk tangk4p ‘cicak’ saya,” kata ibu kepada dua orang anak ini.

Sumber : mStar

Leave a Comment