Aku s0rg ibu, pencen guru bergelar ustazah. Skali ank bwk cal0n isteri rambut warna 0ren. Saat ada kem4tian mel0p0ng lihat kelakuan Hannan yg ku gelar ‘menantu h4ntu

Gambar sekadar hiasan. Terima kasih kerana membaca artikel kami ini. M0hon k0ngsi jika bermanafaat dan m0hon maaf jika ada ters1lap dan salah.

“Menantu H4ntu”

Assalamualaikum dan salam sejahtera anak anak semua. Ibu nak ceritakan satu kisah tentang ‘menantu h4ntu’ ibu. Terima kasih juga pada admin jika penulisan ibu ini disiarkan.

Terima kasih juga kepada penulis (CPAmmy) yang sudi 0lah cerita ibu ini menjadi satu cerita yang tersusun. Terlebih dahulu ibu ingin kenalkan diri ibu kepada kalian semua.

Usia ibu 67 tahun, merupakan seorang guru pencen yang bergel4r ustazah. Hidup ibu bukanlah seorang yang berada, sebab itu ibu mahu anak anak ibu semuanya berjaya supaya tidak hidup sus4h seperti ibu selepas di tinggalkan oleh bapa mereka satu masa dulu.

Ibu dikurniakan 5 orang cahaya mata, se0rang perempuan dan empat lelaki. Biasa lah, dalam setandan kelapa itu mesti ada satu atau dua yang r0sak. Begitu juga anak anak ibu. Empat daripada 5 orang anak ibu pekerjaan semua bagus bagus kecuali si bungsu ibu yang di panggil Daud.

Satu satunya anak yang sering membuat ibu makan hat1 berulam j4ntung. Satu hari, Daud membawa pulang seorang perempuan yang ibu namakan Hannan sebagai cal0n isterinya. Sebagai seorang Islam pula wajib ibu mengh0rm4ti tetamu walau jauh di sudut hati ingin sahaja ibu mengh4lau si Hannan keluar daripada rumah.

Ibu cukup mengenali Hannan kerana Hannan bersek0lah di tempat ibu mengajar. Daripada dia tingkatan satu hinggalah tingkatan lima banyak mas4lah salah laku yang Hannan lakukan.

Hannan seorang perempuan yang agak lincah dan beb4s. Ibu sering melihat Hannan memb0nceng motosikal dengan ramai lelaki silih berganti.

Apabila ibu bertanya kan hal itu kepada Daud, dia hanya mengatakan bahawa itu adalah perkara biasa dan dia tahu Hannan punyai ramai teman lelaki. Tergam4m ibu mendengar jawapan daripada Daud itu.

Sebelum mereka bernikah akhir tahun 2017 yang lepas, ibu banyak kali nasihat kan kepada Daud supaya buat pilihan yang tepat. Cari isteri biar baik daripada segi ag4ma, keturunan, akhlak dan adab. Bukan daripada segi harta dan paras rupa kerana itu hanya n4fsu semata mata.

Hannan bekerja di sebuah pusat dandanan rambut. Jika kelapangan Hannan akan datang ke rumah ibu untuk menziarahi ibu. Kadangkala sendirian dan adakalanya bersama Daud.

Melihat Hannan, ibu berasa sangat r1mas. Pakaian dia yang send4t, rambutnya kadang kala hitam, kadang kala oren dan kadang kala biru sering bertukar tukar itu membuatkan ibu tidak nampak ‘Nur’ seorang isteri yang baik ada di situ.

Ibu menentang perhubvngan mereka habis habisan. Ibu m4lu jika jiran jiran yang datang menghantar anaknya belajar mengaji di rumah ibu tahu di sebalik perempuan yang bertudung itu ada perempuan yang miliki rambut yang b0leh bertukar tukar warna. Se0rang perempuan liar yang sering bertukar tukar lelaki.

Ibu cuba pujuk Daud supaya melupakan Hannan, mal4ngnya dia berkeras. Ibu cuba memujvk Hannan pula supaya meningg4l kan Daud dengan alasan, Daud bukan lah se0rang yang baik dan tidak mampu memb1mbing Hannan ke jalan yang di redhai Allah.

Ibu akui Daud bukannya anak yang s0leh. Tidak seperti kakak dan abang abang nya yang lain. Solat 5 waktu jauh sekali apatah lagi ibadah sunat yang lain. Daud tidak sesuai dengan Hannan kerana Hannan memerlukan orang yang lebih baik daripada Daud supaya dapat membimbing dia ke syurrga.

Mungkin ibu terlebih memanjakan Daud. Maklumlah anak bongsu, semua kemahuan nya ibu turut kan.

Pada usia 20an Daud masih tiada pekerjaan tetap. Belanja harian juga masih berg4ntung pada ihsan ibu dan adik beradik yang lain, bagaimana dia ingin menyara kehidupan keluarga nya kelak.

Ibu sangka mampu memujvk mereka berdua supaya berp1sah dengan cara yang baik, sebalik nya mereka mengambil keputusan untuk lari berdua. Hampir seminggu Daud tidak pulang ke rumah. Merata rata ibu cari, tidak jumpa.

Ibu pergi rumah Hannan. Keluarga Hannan juga tidak tahu menahu ke mana mereka pergi malah langsung tidak peduli. Tidak ha1ran lah sikap Hannan begitu. Ibu pergi buat lap0ran p0lis bimbang jika keluarga Hannan menyal4hkan Daud di atas kehilangan anak mereka nanti.

Petang sesudah Asar, along iaitu anak perempuan sulong ibu pulang dengan tergesa gesa menyuruh ibu bersiap. Pen4t ibu bertanya namun sepatah pun al0ng tidak menjawab.

Setibanya di jabatan ag4ma Islam, ibu lihat Daud bersama Hannan ada di situ. Bergitu juga dengan keluarga Hannan. Rupanya mereka telah dit4ngk4p kh4lwat. Makin benc1 dan mar4h ibu kepada keduanya. Ibu mengambil keputusan untuk menikahkan mereka kerana mereka mengaku telah berz1na.

Usai majlis akad nikah, keluarga Hannan pergi begitu sahaja. Hati ibu yang masih ada belas kas1han, bawa mereka berdua pulang ke rumah.

Ibu benar benar kecew4 dengan Daud. Ibu tertanya tanya kenapa dan mengapa Daud boleh hilang keimanannya sedangkan cara didikkan yang ibu bagi kepada setiap anak anak ibu semuanya sama rata.

Ibu jadi pendiam dan banyak berkurvng dalam bilik. Seboleh bolehnya ibu cuba untuk tidak bertembung dengan Hannan atau Daud. Ibu jij1k dan berasa sangat benc1 kepada mereka. Ibu langsung tidak boleh bersua muka dengan mereka.

Selesai masak, ibu akan asingkan lauk ibu dan membawa masuk ke dalam bilik. Bilik menjadi rumah kedua ibu. Masa ibu banyak dihabiskan di dalam bilik kecuali jika mereka keluar bekerja atau ada anak anak yang datang mengaji.

Betapa benc1 nya ibu kepada Hannan hingga sanggup ibu gelarkan dia sebagai menantu h4ntu jika setiap kali anak anak yang lain menghubungi ibu untuk bertanya kan tentang keadaan mereka berdua. Ibu tahu Hannan cuba untuk berbaik baik dengan ibu. Kadang kadang Hannan masak dan hidangkan untuk ibu.

Namun ibu biarkan begitu sahaja. Ibu juga menjadi t4kut untuk ke majlis majlis kahwin, tahl1l atau apa sahaja kenduri kendara b1mbang akan di pers0alkan tentang Hannan. Bimbang terdengar ump4t kej1 penduduk taman tentang Hannan.

Daud semakin lama semakin tervk. Hari hari ibu dengar mereka bergadvh. Kadang kala ibu lihat muka Hannan leb4m leb4m. Ibu langsung tidak perdul1. Bagi ibu itu balasan untuk mereka yang tidak mahu mendengar kata orang tua.

Hannan pula tidak pernah meng4du. Mungkin dia t4kut ibu kembali mem4rahi dia. Hampir 9 bulan mereka bernikah, ibu tidak nampak di mana kebahagiaan mereka. Apa yang ibu nampak, hanya perg4duhan dan pertel1ngkahan di dalam perkahwinan mereka.

Satu hari, ketika ibu hendak pergi ambil wuduk untuk s0lat tahajud. Ibu nampak pintu dan lampu bilik mereka terbuka. Hati kecil ibu ingin tahu apa yang terjadi.

Ibu tinjau, hati ibu tersentvh bila melihat Hannan sedang mengelap tubvh badan Daud yang sedang tidur dengan tuala basah. Ibu terkenangkan bekas suami ibu. Hari hari balik m4buk. Ibu lah orang yang selalu mengelap badan nya yang berb4u ar4k itu.

“Daud baru balik bu… Tak larat nak mandi”

Kata Hannan apabila menyedari ibu ada di muka pintu bilik mereka. Ibu melihat muka Hannan leb4m dan bengk4k. Ibu segera beredar. Perasaan sed1h, mar4h dan kas1han bercampur baur.

Sekali lagi ibu terkenang kan bekas suami ibu yang sering memvkul dan memak1 h4mun ibu pada setiap kali ibu tegur perbuatan har4mnya itu.

Ketika ibu sujud tahajud, terbayang wajah putih bersih Hannan yang ibu nampak, rambut Hannan tidak lagi berwarna. Kukv tangan dan kaki Hannan tidak lagi bercat malah pendek dan bersih.

Apa yang menarik perhatian ibu, di kep4la katil Hannan ada telekung sembahyang terg4ntung dan sejadah sedia terbentang. Semenjak daripada itu, kelakuan Hannan menjadi perhatian ibu.

Pulang sahaja daripada kerja, Hannan masak, Hannan mengemas, Hannan mencuci baju, menjemur dan terus melipatnya. Itulah rutin harian Hannan setelah setahun lebih menjadi menantu ibu.

Baru ibu perasan, pada setiap kali Hannan menjemur atau mengangkat pakaian dijemuran, ibu sering terdengar dia bertegur sapa dengan jiran jiran ibu. Jelas sekali Hannan seorang yang begitu peramah. Selama ini ibu langsung tidak pernah ambil tahu.

Rupanya semua jiran suka berbual dengannya. Hannan banyak bercakap, tidak berhenti henti dia bercerita. Ada sahaja t0pik yang keluar daripada mulut nya. Cerita tentang artis, drama TV, tentang berp0l1gami, tentang menteri itu, menteri ini, bah kan semua benda Hannan tahu.

Ibu perhati jer daripada tingkap bilik. Kadang kala ibu turut tergel4k jika terdengar Hannan menceritakan tentang kerenah kerenah lucu pelanggan yang datang ke sal0n rambutnya kepada jiran jiran ibu. Ibu tidak pernah mendengar cerita cerita burvk keluar daripada mulut Hannan.

Satu hari, ada kem4tian belaku di taman ibu. Jen4zahnya seorang perempuan tua yang ibu kenal dan agak rapat. Memandang kan ibu salah seorang sukarelawan mengurus jen4zah, ibu pergi menz1arah.

Betapa terkejvt nya ibu mel0mpong melihat kelakuan Hannan yg ada disitu sama sama sibuk menguruskan jen4zah.

” Pandai Kak Mie ajar menantu…”

” Untung Kak Mie dapat menantu pandai serba serbi..”

” Wah, dah maju nampak nya Kak Mie. Hantar wakil jer kalau ada kenduri kendara. Suka saya teng0k menantu Kak Mie tu ringan tul4ng…”

Allahu Akbar… Selama ini, ibu t4kut dengan cac1 dan cerl4 jiran jiran setaman tetapi sebaliknya ramai yang puj1 Hannan. Ramai yang sukakan Hannan.

” Kak Mie kalau tak sihat, tak perlu sus4h sus4h datang. Menantu Kak Mie ada…”

Rupanya Hannan terlebih awal bagi alasan sekiranya ibu tidak datang ke mana mana majlis dan dia akan mewakilkan ibu untuk menjaga a1r muka ibu. Baiknya Hannan.

Begitu lah sekiranya ibu pergi kemana mana majlis atau kenduri, Hannan pasti akan mendahului ibu kerana kami pergi secara berasingan.

Ibu cuba mendekati Hannan. Ibu tidak lagi berkurvng dalam bilik dan makan apa yang Hannan masak. Ibu belajar berbual dengan Hannan sama seperti ibu berbual dengan menantu ibu yang lain. Hannan tidak kek0k dan daripada gelagatnya seperti tiada apa yang berlaku.

Menurut Hannan, segala yang dia tahu adalah didikkan dan aj4ran daripada Daud. Daud ajar dia cara s0lat dan mengaji. Daud banyak menceritakan pada Hannan tentang ibu. Ketabahan ibu membesarkan 5 orang anak ibu tanpa seorang suami.

Hannan juga meminta 4mpun daripada ibu diatas segala yang telah berlaku. Ibu bersyukur walaupun Daud sering membuat ibu m4rah, Daud tidak pernah lupa setiap ajaran dan didikan ag4ma yang selalu ibu titipkan kepadanya adik beradik.

Dua tahun lebih berlalu. Ibu semakin rapat dengan Hannan. Sak1t pen1ng ibu semua di ambil peduli. Hannan jaga ibu seperti ibu sendiri. Daud juga sudah bekerja tetap sebagai kerani sekolah. Mungkin rezeki mereka masih belum ada untuk punyai zuriat sendiri.

Daud juga sudah banyak berubah. Mereka tidak lagi berg4duh malah semakin berkasih sayang. Mungkin waktu itu ibu terlalu m4rah dan sak1t hat1 maka nama mereka tidak berada di dalam doa ibu. Tidak mendapat restu ibu.

Sekarang, nama Hannan lah yang selalu berada dalam doa ibu setiap masa. Semoga mereka perolehi kebahagiaan di dunia dan akh1rat. Ibu sayang kan ‘menantu h4ntu’ ibu itu.

Anak anak sekalian… Yang burvk jika sentiasa di gilap akan kelihatan cantik dan yang cantik kalau di abaikan kelamaannya akan burvk juga…

Mencantikkan sesuatu yang burvk bukan semua orang mampu lakukan. Jika ada, orang itu memang HEBAT. Tetapi yang mengaba1kan sesuatu yang cantik sehingga menjadi burvk, ramai yang mampu lakukan.

Hargailah. Cintailah dan renungilah keindahannya sementara ada, in sha Allah kita akan nampk kelebihan di sebalik kekurangannya. Ibu.

Reaksi Warganet

Ihsan Safwan –
Cet awal awal baca baru nak kec4m. Bukan nak kec4m anak tu. Nak kec4m ibu tu. Macam mana dia label orang secara luaran sahaja.

Kalau kita lihat orang buat maks1at, jangan benc1 orang tu. Benc1 kemaks1atan tu. Jangan layan orang tu macam tiada langsung kebaikannya dan seolah olah orang tu tak layak mendapat kebaikan. Kita tak tau macam mana pengakhiran kita dan orang tu

Shamimi Razak –
Untung ibu. Kalau aku lah aku tak t4han dah ni bu, aku blah bu. Haha. Aku memang jenis tak sabar bu.

Dapat menantu macam Hannan satu rezeki. Ibu jaga hannan baik baik ya bu. Untung bu satu bumbung dengan menantu baik baik. Ibu seorang hebat, tidak selama lamanya berfikiran k0lot. Susah nak buang pikiran orang tua tua ni kan. Tahniah bu

Liyana Ghani –
Kadang apa yang kita benc1 boleh jadi itu yang terbaik untuk kita. Yang penting berlapang dada dan sentiasa memaafkan orang. Saya nasihat untuk diri saya juga ni. Terkesan dengan cerita ni. Semoga sekeluarga ni bahagia dunia akh1rat dan mendapat rahmatNya. Aamiiin.

Aimi Nur
Tahniah kerana memilih memaafkan dari berterusan menghukvm.bSifat ibu yang baik dan adil terserlah apabila tt menceritakan hal sebenar tentang anaknya kepada bakal suri anak walaupun niat asal tt tidak mau menerima menantu h4ntu

Ye.. Kita tidak mampu mengubah manusia tetapi kita boleh ubah diri agar sentiasa mendoakan yang baik baik daripada terus bersangka burvk walaupun pada mata kasar sememangnya yang terzahir amatlah burvk. Namun siapa kita untuk mempert1kaikan aturan Allahumma Ya Bari’.

Tentunya tt insan HEBAT maka uj1an Allah untuk tt semestinya hebat. Permulaan yang burvk itu amat menyak1tkan tetapi pengakhiran yang baik itu datangnya dari doa yang baik baik juga. Penulisan : Cik Puan Ammy

Apa kata dan pendapat anda? Jangan lupa k0ngsikan di ruangan k0men dibawah ya.

Sumber : Menujukebenaran

Leave a Comment