K0s haji dij4ngka meningkat lebih 50 peratus

K0S haji dijangka meningkat kepada lebih RM30,000 berbanding RM23,000 sebelum ini susulan peningkatan Cukai1 Nilai Tambah (VAT) yang diperkenalkan oleh ker4jaan Arab Saudi.

Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Agama), Datuk Ahmad Marzuk Shaary berkata, k0s VAT meningkat sebanyak 15 peratus berbanding lima peratus sebelum ini menyebabkan jangkaan peningkatan k0s haji sebanyak lebih 50 peratus.

“Peningkatan k0s sebahagian besarnya berkait rapat dengan pr0sedur 0perasi standard (S0P) c0vld-19 yang perlu dipatuhi termasuk penj4rakan fizikal seperti had kapasiti bilik h0tel dan bas.

“Jumlah tepat k0s haji akan datang itu bagaimanapun akan dipvtuskan dalam kabinet dan diketahui awal tahun hadapan,” katanya.

Menurut Ahmad Marzuk, Tabung Haji akan men4nggung sebahagian daripada k0s terbabit, namun jumlahnya masih belum diputvskan.

“Sebelum ini, k0s keseluruhan untuk mengerjakan ibadat haji adalah RM23,000, namun jemaah hanya dikenakan bay4ran RM9,980 dan k0s itu tidak pernah dinaikkan sejak 2001.

“Apabila jumlah tepat sudah diputvskan, kita akan maklumkan kepada bakal jemaah haji dan pada masa sama, kita juga berusaha untuk menyedarkan supaya mana-mana yang berkemampuan membay4r penuh k0s berkenaan,” katanya.

Pada perkembangan sama, Ahmad Marzuk berkata, ku0ta jemaah haji juga akan diketahui awal tahun hadapan.

“Segala keputusan tertakluk kepada ker4jaan Arab Saudi sama ada akan mengekalkan kuota 30,000 jemaah atau dikurangkan.

“Kita perlu terima apa-apa sahaja kemungkinan memandangkan keadaan p4ndem1k c0vld-19,” katanya. – Sinar Harian

Sumber : mStar

Leave a Comment