Level-level 0tai! Diam-diam dah 2 tahun Yana Samsudin jadi ‘stre4mer’, antara wanita terawal terjun dunia eSp0rt

SEDAR t4k sedar rupa-rupanya sudah lebih dua tahun pelak0n Yana Samsudin terbabit dengan dunia streamer atau penstriman permainan vide0 atas talian.

Menjadi antara wanita terawal terbabit dalam dunia eSp0rt, Yana, 37, berkata dia mula menyukai karier baharunya ini yang dilihat lebih mencabar dan menyer0nokkan.

“Alhamdulillah pejam celik dah dua tahun setengah saya jadi stre4mer, buat c0ntent g4me… sebenarnya saya ada kolab0rasi dengan Faceb00k gaming, ada talent netw0rk. Selain bergelar pelak0n menjadi seorang streamer juga merupakan karier baharu saya.

“Nak kata 0tai tu lebih kurang 0tai la juga… dalam industri stre4m ada yang dah empat tahun lebih, saya pula dah dua tahun lebih dan antara perempuan yang awal. Dalam k0muniti stre4mer kebanyakan mereka datang daripada pelbagai bidang tapi tak banyak orang industri kita.

“Stream1ng ni bukan setakat on dan main g4me, kita pun macam stesen TV… kita kena stream tapi dalam masa sama kita la techn1cian, kita la direct0r, kita la kena fikir c0ntent dan sebagainya,” katanya.

yana 2

Yana seron0k bergelar stre4mer.

Perk0ngsian Yana itu dilakukan pada sesi IG Live berjudul Pengarah Tanpa G4gal anjuran Persatuan Wartawan dan Penulis Hiburan Malaysia (WHAM) dengan kerjasama Perbadanan Kemajuan Filem Nasional (Finas) pada malam Jumaat.

Sesi yang diadakan melalui ak4un Instagram Wartawan Hiburan itu adalah bagi menyemarakkan sambutan Festival Filem Malaysia ke 31 (FFM-31) yang akan diadakan pada 10 Disember depan.

M0derat0r yang terlibat dalam sesi berkenaan ialah bekas wartawan Mel0di, Nik Syafik serta bekas wartawan Mel0di dan mStar, Farhan Ikram.

Dalam pada itu, Yana turut mengulas tindakannya membuat lap0ran p0lis terhadap seorang stre4mer did4kwa melakukan g4ngguan seksval secara lisan terhadap seorang kanak-kanak perempuan pada Julai lalu.

Kata Yana, dia terp4ksa mengambil tindakan tersebut kerana mahu memberi kesedaran kepada individu lain supaya tidak mel4mpaui batas dan bertanggungjawab semasa melakukan siaran vide0 itu.

yana 4

Perk0ngsian Yana di Instagram Live WHAM pada malam Jumaat.

“Dalam dunia stre4mer ni ada juga budak-budak yang masih muda, bawah umur pun ada. Mungkin mereka kurang tahu tentang und4ng-und4ng sehingga tak sedar mel4mpaui batas.

“Kita buat stre4m ni semua orang boleh teng0k, kena tahu apa yang boleh dan tak boleh! Saya buat lap0ran p0lis kerana saya 0rang awam, benda yang dilakukan itu agak mel4mpau.

“Saya nak tegaskan kalau kita stre4m kita kena bertanggungjawab dengan apa kita buat, kena ada ilmu… dalam dunia ini ada und4ng-und4ng, lagi pula streaming ini disiarkan secara langsung,” ujarnya.

Ditanya adakah bergelar seorang stre4mer boleh menjana pend4patan, pelak0n filem Adnan Sempit ini meng4kui dunia eSp0rt boleh memberi pulangan lum4yan.

yana 3

Yana buat l1ve stre4ming menerusi media s0sial miliknya, Yana Samsudin X.

“Sebenarnya b0leh buat duit daripada pelbagai cara… eSp0rt ini industri baharu, apa yang saya tahu inc0me dalam dunia permainan ini boleh sampai puluhan jut4 sebab tu ramai pemain-pemain di luar sana yang kaya-kaya.

“Dalam seribu mungkin 10 orang betul-betul dapat inc0me besar sebabnya ada macam-macam cara nak jana pend4patan.

“Sekarang ni pun banyak pel4bur luar mula berminat untuk masuk ke Malaysia, jadi peluang pekerjaan lebih terbuka luas… Alhamdulillah b1dang stre4mer ini b0leh dijadikan cabang pendap4tan dan kerjaya baharu,” katanya.

Sempena FFM31 yang bakal berlangsung tidak lama lagi, Yana turut berk0ngsi pengalaman duduk di kerusi pengar4han menerusi filem pertama arahannya berjudul Selamat Pagi Cinta yang ditayangkan pada tahun 2008.

Kata Yana, filem terbitan MIG Pr0ducti0n ini diarahkan 0lehnya semasa dia berusia 23 tahun dan menerima pelbagai reaksi daripada pen0nt0n dan penggiat seni tanah air.

“Ada p0sitif, ada negat1f… ada kata saya t4k pandai mengar4h tapi ramai juga menerima saya dalam industri. Sejujurnya saya buat ni sebab minat, saya dalam industri ni mulanya nak kerja belakang tabir sahaja sebab saya tak suka mekap, tak suka orang teng0k saya sebab saya m4lu.

“Semasa filem itu ditayangkan industri seni tengah rancak dan banyak artikel keluar melabelkan filem-filem, masa itu memang memberi impak kepada saya… macam-macam k0men yang saya terima.

“Menariknya dalam tahun yang sama, filem saya arah dan satu lagi filem saya berlakon turut ditayangkan serentak, jadi saya berlawan dalam dua filem berlainan. Alhamdulillah kutipan ketika itu okay!

“Saya ditawarkan meng4rah filem kedua, saya cakap dengan pr0duser David Teo saya ada skrip sendiri, dia kata genre apa… saya kata cerita aks1 iaitu B1ni-B1niku G4ngster (2011). Skrip saya itu diterima tapi saya dipilih jadi her0in pula, sejak itu penerbit minta saya berlak0n sahaja sampai tak sempat nak mengarah lagi,” ceritanya.

Sesi siaran langsung bersama selebriti ini bermula sejak Sabtu lalu akan berlangsung sehingga 29 November ini pada pukul 9 malam menerusi Instagram Wartawan Hiburan.

Sumber : mStar

Leave a Comment